Internet ve státní správě a samosprávě
Praha, 17.3.1998
Zveřejněno 23.3.1998
Zpět na program konference
Zpět na hlavní stránku www.obce.cz

Obsah a chyby internetových informací

PhDr. Miroslava Matoušová

 

Ministerstvo vnitra

Některé orgány veřejné správy již považují za samozřejmé zveřejňovat vybrané informace a materiály prostřednictvím internetu. Je důležité, že jsou na druhé straně lidé, kteří považuji za stejně samozřejmé některé informace zjišťovat právě pomocí internetu. Klíčový význam má obsahová stránka předávaných informací, protože právě ona dává smysl komunikaci uživatelů internetu s orgány a institucemi veřejné správy.

Sestavit objektivní ověřitelný obraz toho, co úřady státní správy o sobě zveřejňují nebylo lehké. Základem byla zjištění ze dvou serií internetových návštěv na jejich stránkách uskutečněných v rozmezí jednoho roku. Pozornost byla věnována výhradně - obsahu, rozsahu a formě informací.

Všechna ministerstva

Z původní představy o metodice bylo nutno slevit. Nabídka je totiž značně rozdílná. Na jedné straně obsáhlé, denně aktualizované soubory informací, na straně druhé pouze neúplné identifikační údaje. Proto byla úroveň hodnocena pomocí absolutních údajů o přítomnosti určitých informací nebo naopak prokazatelných nedostatků.

Při studijních návštěvách byla pozornost věnována všem orgánům veřejné správy v pořadí: ústřední orgány státní správy (každý navštíven nejméně 3 x), okresní úřady (1 x) a městské, popř. magistrátní úřady (2 x). Doplňkový charakter měly prohlídky ostatních státních orgánů.

Počátkem prosince 1997 nemělo vlastní stránku zřízenu pouze jedno ministerstvo (zemědělství). S dalším se ovšem v průběhu celého roku nepodařilo navázat spojení (obrana). Na internetu publikovaly další čtyři ústřední orgány státní správy a informace, garantované okresním úřadem prezentovalo 35 okresů, magistrátní a obecní (městské) úřady.

Obsah informací

Pro popis nabídky se vycházelo z jednoduché klasifikace toho, co lidé mohou v takovém zdroji hledat. Nejčastěji to byly základní identifikační a lokační údaje, poměrně často informace o organizační struktuře a přehled podřízených organizací, rozmanité referenční informace, popř. diskusní fórum a citace působnosti ze zákona. Řidčeji až ojediněle šlo o vystoupení na konferencích, telefonní seznam jmenný, jednotlivé (nahodilé) materiály o mezinárodní spolupráci, statistické přehledy, údaje z informačních systémů, texty zákonů, převyprávěné texty právních předpisů, rady veřejnosti, informace pro novináře a dokumenty z úřední desky.

Dostupné byly údaje z osmi informačních systémů, vedených na základě zákonem uložené povinnosti některým orgánem veřejné správy z celkového počtu 278 takových systémů. Vyhledávat takto bylo možné v jediném veřejném seznamu - v obchodním rejstříku, dále v celním sazebníku a v seznamu kontrolovaného zboží podle zák. č. 21/1997 Sb.

Ze čtyř informačních systémů, vedených k plnění zákonem uložené povinnosti, jsou zveřejňovány statistické přehledy: statistika z evidence motorových vozidel (MV), seznam plátců DPH a seznam plátců spotřební daně (MF), i když v tomto případě je nutné znát předem jisté identifikační údaje. Ministerstvo životního prostředí zpřístupňuje bázi dat CORINE (jednotná tématická mapa kategorií povrchu Evropy) a Český statistický úřad (ČSÚ) četné statistické přehledy. Za získání informací z jejich produkce je nutné platit.

Úřední desku v internetové podobě zřídily výhradně magistrátní úřady.

Předmět zájmu internetového návštěvníka, identifikační a lokační údaje, lze dnes nalézt, i když v různém rozsahu a zejména s rozdílnou spolehlivostí. V řadě případů jde jen o základní informace nepřesahující rozsah telefonního seznamu.

Kontaktní údaje lze získat také, ovšem pouze zřídka v úplné podobě (např. není uváděno ani jméno vedoucího orgánu státní správy). Rovněž nalezneme texty základních dokumentů, je však třeba je buď předem dokonale znát nebo naopak, je posléze porovnat s některým oficiálním zdrojem.

Zjistit podmínky pro získání něčeho od veřejné moci, popř. získat "formulář" je možné ojediněle. Souhrnné informace o aktuálním problému lze také získat výjimečně, stejně jako texty připravovaných dokumentů. Získat průběžné informace o činnosti orgánu nebo instituce v celém rozsahu patrně dosud možné není. V jednom případě lze získat plné texty oficiálních publikací.

Věcné chyby

Při první sérii návštěv byl zjištěn obecný výskyt věcných chyb. Důsledkem bylo zveřejňování nepravdivých informací, uvádění neaktuálních, popř. jinak neplatných údajů. Velmi často se vyskytovaly pravopisné a gramatické chyby, překlepy a v několika případech zákonům odporující prohlášení úřadů (i u ústředních orgánů). Neexistoval jediný zdroj, u něhož nebyla náhodně objevena alespoň jedna věcná chyba.

Při druhé řadě návštěv bylo zjištěno, že nabídka informací se rozšířila, je méně zdrojů s chybami, aktualizace se obecně vžila. I při těchto návštěvách se však vyskytovaly nedostatky: věcné chyby/nepravdivé informace (v míře menší), zastaralé materiály (v míře prakticky stejné) i zákonům odporující prohlášení úřadů (v jednom případě).

Zatímco v lednu 1997 nebylo při chybování prakticky rozdílů mezi kategoriemi orgánů a institucí, koncem roku se již nesprávné informace a gramatické chyby vyskytují spíše v prezentaci jiných než ústředních orgánů. Výrazný posun zaznamenala také frekvence a přiměřenost aktualizací.

U údajů nebývá zřejmé, který orgán nebo instituce je odpovědný za jejich zveřejnění.

Důsledky

Hypotetický uživatel internetu, odkázaný pouze na zdroje orgánů státní správy by v závěru minulého roku např. neměl jasno, v jakém složení ministerstva existují (dvě vlny změn). Měl by mylný dojem o složení vlády (v době, kdy vláda premiéra V. Klause již podala demisi, byl podle našeho internetu členem vlády a ministrem J. Zielenec a možná i V. Dlouhý). Získal by zavádějící znalosti a dojem, že některá ministerstva vlastně nefungují. Např. jeden rezort (nikoli Ministerstvo financí) zveřejňoval jako platné znění některé daňové zákony, přičemž u jednoho nezaznamenal posledních šest novel, u dalšího tři, u jiného jednu. Z uváděných údajů

může vznikat dojem, že u řady orgánů není ve funkci vedoucí.

Za zmínku stojí, že na chyby nikdy nikdo nikde neupozornil, ani se za ně neomluvil. Závažnost účinku chyb není dána jen právně. Je ji možné posuzovat množstvím návštěv na dané stránce. Podle statistik služby www.siscr.cz bylo v lednu 1997 registrováno 26 423 požadavků a v první polovině prosince téhož roku již 3 000 požadavků denně.

Závěrem

Informace o institucích a orgánech veřejné správy je dnes možné běžně vyhledávat také pomocí internetu. Poznatky ze dvou řad studijních návštěv a skutečnost, že neexistují žádné mechanismy ověřování nebo potvrzování kvality vedou k tomu, aby každý posuzoval spolehlivost jednotlivých zdrojů pečlivě a výhradně individuálně.

Zpět na hlavní stránku www.obce.cz

© Česká vydavatelská pro internet, s. r. o.,  1998 - 2001
All rights reserved