[i-logo]
[hlavní] [předchozí]

REENGINEERING - ZAKLÍNADLO SOUDOBÉHO MANAGEMENTU. Aneb co je a co není reengineering a jakou roli v něm hrají pracovníci informačních systémů.

Termín reengineering byl poprvé použit Michalem Hammerem v roce 1990 v jeho článku Reengineering Work - Don't Automate, Obliterate. Navrhuje v něm, abychom místo automatizace některých procesů tyto procesy raději vypustili ze svých aktivit. K tomuto konstatování vedlo Hammera to, že ani dlouholeté nákladné investice do výpočetní techniky nevedly k pronikavému a očekávanému zlepšení funkce organizace. Je to dáno především tím, že velká většina pracovních postupů, organizačních struktur a zavedených firemních zvyklostí pochází z dávných dob hluboko před nástupem počítačů.

Mnoho organizací se např. stále řídí pravidly typu "Rozhodnutí o úvěru může provést jenom oddělení úvěrů", "Zásoby náhradních dílů musejí být všude blízko zákazníka", "Formulář musí být vždy vyplněn úplně a správně" a pod. Často citovanou změnou je známá stará Fordova zásada: "Zaplatíme dodavateli když dostaneme fakturu", která byla změněna na "Zaplatíme až dostaneme zboží".


Principy reengineeringu

M. Hammer ve svém pionýrském článku [8] rovněž stanovil principy reengineeringu. Některé z nich jsou v organizacích samozřejmě známy již delší dobu, ale nejsou systematicky a důsledně aplikovány. Principy reengineeringu jsou tyto:

  1. Organizuj výsledek práce, nikoliv práci samu. To znamená organizovat práci tak, aby jedna osoba byla odpovědná za výsledný produkt (výrobek nebo službu) dodávaný zákazníkovi. Dosavadní většinou sekvenční systém, kdy jedno oddělení určuje co se má vyrábět, druhé podle toho zajišťuje technické podmínky, třetí peníze, čtvrté to vyrábí a páté to prodává, je časově náročný a nepružný. V tomto případě bude výhodnější, aby obchodník, který je zodpovědný za danou zakázku měl možnost řídít celý proces realizace této zakázky (Něco jako fukce generálního dodavatele.)
  2. Určuj co a ne jak. Nech ty, kteří jsou zodpovědní za určitý proces, aby si tento proces sami organizovali. Např. v důsledku předchozí specializace útvarů došlo k tomu, že každý útvar dělá jen určitou práci a nic jiného. Když potřebují např. v dílně nový stroj, musejí o to požádat specializovaný útvar, který jediný má k tomu sice všechny potřebné informace, avšak neví přesně, co opravdu dílna potřebuje. Proto jeho jednání s dodavateli může být těžkopádné.
  3. Umožni zpracování a užívání informací těm pracovníkům, kteří je vytvářejí. Např. účtárny nebo útvary řízení kvality sbírají a vyhodnocují informace, přičemž ty útvary, o nichž tyto informace jsou, se je dozvídají opožděně, často neprůhledně a někdy s obtížemi. V době centrálních databází mohou mít tyto informace k dispozici přímo ty útvary, které je vytvářejí a mohou na ně mnohem rychleji reagovat.
  4. Pracuj s geograficky rozptýlenými zdroji tak, jako by byly centralizovány. Je to aplikace známého principu distribuovaných databází na hmotné objekty. Problém konfliktu mezi centralizací zdrojů vytvářející efekt zhromadňování a nepohotovostí servisu je notoricky znám. Proto je třeba globálně řídit disponibilní zdroje distribuované lokálně, tj. blízko zákazníkovi tak, aby nedocházelo ke zbytečné redundanci a operativně je předisponovávat. Např. u náhradních dílů to vyžaduje mít dokonalou analýzu pravděpodobnosti potřeby jednotlivých náhradních dílů a rozdělit je na ty, které budou často potřeba ve všech místech a na ty, které budou potřeba jen občas a jejich dodávku operetivně zabezpečit na základě globálního informačního systému o stavu zásob dílů v jednotlivých místech a jejich okamžité potřeby u zákazníka.
  5. Důsledně prováděj paralelně ty procesy, které je možno paralelně provádět. Je to princip známý např. z tzv. "souběžného inženýrství", kdy navrhujeme jednotlivé montážní celky finálního výroku současně, příp. souběžně tvoříme technologický postup a zajišťujeme materiál. Stejný princip se dá samozřejmě uplatnit i ve výrobě a montáži. Tento princip opět vyžaduje dokonalý informační systém přístupný všem účastníků.
  6. Každá informace musí být zachycena pouze jednou a v jednom místě s adresnou odpovědností za její správnost. Takto zachycená informace musí být k dispozici okamžitě všem, kteří jí mohou potřebovat ke své práci. Je to vlastně princip, který přirozeně vyplývá z předchozích principů.

    Ve své knize [9], která je vlastně biblí reengineeringu, doplňuje pak M. Hammer uvedené principy o tyto další radikální principy:

  7. Přistupuj k návrhu organizačního řešení jako k čistému stolu, tj. neohlížej se na to, co dosud existuje.
  8. Orientuj se vždy na co nejširší záběr prořezávající celý podnik.
  9. Prováděj vždy radikální změny.
  10. Využívej informační technologii vždy jako iniciátora a prostředek změny.

Úrovně reengineeringu.

Rozlišují se především tři úrovně reengineeringu podle toho jak rozsáhlou oblast chceme změnit.

Klasickým příkladem business process reengineeringu může být Federal Express, který zavedením rozsáhlé IT výrazně zhodnotil své služby zákazníkovi a navíc rozšířil svoje podnikatelské aktivity i o zajištění komplexních dodávek náhradních dílů pro zákazníky IBM a Boeingu tak, aby byly vždy včas v místě potřeby.

Kromě šíře záběru se liší uvedené úrovně reengineeringu zejména svými cíli. U prvních dvou (nižších) úrovní jde většinou o snahu snížit náklady, čas potřebný k dodávce produktu a zvýšení kvality. U nejvyšší úrovně se jedná většinou o hledání zcela nových produktů a nových forem uspokojování zákazníka. Např. slučováním hotelových služeb se službami cestovních kanceláří, leteckých společností, půjčovnami aut a pod. V oblasti výrobních podniků se jedná především o propojování výrobce s distributory, ale může se jednat také o poskytování finančních služeb, nabídku speciálních konstrukčně-technologických služeb a pod.

Rozdílné je také složení týmu odborníků, kteří by měli vytvořit návrh pro reengineering. Jestliže v prvním případě vystačíme se specialisty na danou činnost často z vlastních řad, u druhé úrovně je již třeba tým nezávislých odborníků pro danou oblast podnikání zvenčí a u třetí úrovně je nezbytné vytvořit tým složený z odborníků rozmanitých profesí a zkušeností, kde budou zastoupeni jak nezávislí experti, tak také vrcholoví manažeři zainteresovaných podniků.

Je vcelku přirozené, že analýza a důsledky první fáze vedou k inicializaci druhé fáze atd. Obecně však nemusí podnik projít výše uvedenými fázemi sekvenčně, ale může např. skočit přímo z první fáze do fáze třetí. V jiném podniku mohou přímo nově zaváděné služby v první fázi vytvořit samostatnou oblast podnikání a organizačně se osamostatnit. Obecně lze zobrazit souvislost výše uvedených tří fází obrázkem. 1.

Vzhledem k tomu, že v našich podmínkách zatím můžeme hovořit většinou pouze o první fázi transformace, zmíňme se o jejích hlavních ukazatelích a způsobech jejich měření (tab. 1.).


------------------------------------------------------------------------------
Ukazatel               Způsob měření
------------------------------------------------------------------------------
Produktivita           Produkce na jednotku práce nebo kapitálu,
                       přímé náklady
Rychlost               Průběžná doba výroby, rychlost obratu kapitálu
Kvalita                Procento zmetků, doba života, náklady servisu
Podnikatelská přesnost Artikulace trhu, určování nákladů,
                       přizpůsobivost
Služby zákazníkovi     Opakovanost objednávek, uspokojení a
                       loajalita zákazníka

Tab.1.   Ukazatele  první  fáze  transformace  a  jejich  měření
------------------------------------------------------------------------------

První tři ukazatele jsou všeobecně známé a systematicky v našich podnicích sledované. Méně už je v našich podmínkách rozšířen pojem podnikatelská přesnost. Podnikatelská přesnost (business precision) znamená schopnost podniku nabídnout zákazníkovi právě to, co chce na základě jednotného systému tvorby ceny a za stejných dodacích podmínek. Právě podnikatelská přesnost je ústředním motorem podnikové transformace. Podnikatelská přesnost si vyžaduje:

Poslední ukazatel služby zákazníkovi je vlastně již jenom přímým důsledkem zlepšení ukazatelů předchozích a jejich syntetickým vyjádřením.


Definice procesu.

Termín proces je základním pojmem reengineeringu, a proto je nutno zavést aspoň jeho pracovní definici. Je také důležité rozlišit proces od funkcí (např. marketing, konstrukce, zásobování, financování a pod.), protože v jednom procesu mohou být zastoupeny různé tyto funkce současně. Příkladem procesu může být např. vývoj nového výrobku, kde se musejí setkat jak funkce marketingu, konstrukce, zásobování potřebnými materiály a polotovary i získání potřebných finančních prostředků na vývoj a výrobu nového výrobku. Každý proces musí mít svého jasného "vlastníka" tj. pracovníka odpovědného za tento proces, a též svého "zákazníka" což je nejčastěji jiný proces, který pro svojí realizaci potřebuje výsledky předchozího procesu.

Pracovně pro potřeby reengineeringu definujeme proces jako posloupnost předem daných činností vykonaných proto, aby bylo dosaženo předem daných podnikových výsledků (cílů).

Pro každý proces je možno definovat a analyzovat

Rozhodnutí o tom, který proces potřebuje reengineering a jaké je pořadí naléhavosti reengineeringu, vyžaduje analýzu podniku jako celku. Jedna z metod vhodných pro tuto analýzu je např. metoda Process Quality Management popsaná v knize [15]. Metoda Process Quality Management na základě kritických faktorů úspěchu hledá nejkritičtější procesy. Kromě toho se samozřejmě mohou použít i jiné metody, příp. jejich kombinace. Z nejčasteji v literatuře uváděných a v naší praxi již prověřených metod si připomeňme

Aby bylo možné pro každý druh procesu zvolit odpovídající přístup a metody řešení, je dobré je klasifikovat podle jejich rozsahu a případné míry rizika jejich změny.

M. Earl [7] rozlišuje tyto čtyři typy procesů:

  1. Kořenové procesy (Core processes), zabezpečující hlavní podnikové funkce a bezprostředně spojené s uspokojením zákaznických potřeb. Typickým reprezentantem je realizace zakázky. Kořenové procesy stojí v popředí hodnotového řetězce a na ně se obyčejně zaměřujeme především.
  2. Podpůrné procesy (Support processes), které mají tzv. "vnitřní" zákazníky (tj. procesy probíhající uvnitř podniku) a jsou v pozadí kořenových procesů. Typickým reprezentantem může být např. zásobování, fakturace, účetnictví a pod. Jedná se o administrativní činnosti, které se nacházejí v pozadí hodnotového řetězce, a proto se často tyto procesy řeší formou služeb interních či externích organizací (outsourcing).
  3. Mezipodnikové procesy (Business network processes), které překračují hranice podniku, tj. jsou např. realizovány z části u dodavatelů (speciální příprava materiálů a subdodávek), u spolupracujících firem (distributorů či kooperujících a servisních firem) nebo přímo u konečného zákazníka. Pro realizaci těchto procesů je samozřejmě nezbytný zcela nový pohled na otevřenost a komunikaci, protože hlavní otázkou k řešení je, jak rozdělit jednotlivé části procesu mezi partnery a jak s nimi komunikovat.
  4. Řídící procesy (Management processes), jimiž firma plánuje, organizuje a řídí své zdroje. Zde je hlavní otázkou k řešení míra autokracie a demokracie a s tím spojená delegace rozhodovacích pravomocí směrem shora dolů, resp. směrem k místům potřeby těchto zdrojů.

Na podporu klasifikaci procesů uvádí M. Earl jeden z možných způsobů klasifikace procesů podle dvou hledisek: postavení na hodnotovém řetězci a míry vnitřní strukturovanosti procesu (obr.2).


------------------------------------------------------------------------------
POSTAVENÍ V HODNOTOVÉM
ŘETĚZCI
------------------------------------------------------------------------------
prvotní                      kořenový    mezipodnikový
druhotné                     podpůrný    řídící
------------------------------------------------------------------------------
STRUKTUROVANOST PROCESU      vysoká      nízká
------------------------------------------------------------------------------
Obr. 2. Charakteristiky procesů.
------------------------------------------------------------------------------


Přístupy a postupy reengineeringu - dosavadní zkušenosti.

Veškerá literatura o managementu této doby hovoří o tom, že změna je nezbytnou skutečností života. Manažeři musejí provádět změny, chtějí-li přežít. Všichni autoři zdůrazňují, že podnikatelské prostředí je čím dál tím turbulentnější a stává se čím dál tím náročnější, konkurenčnější a internacionálnější, takže jenom dynamicky se rozvíjející podniky mohou přežít.

Na tomto scénáři naléhavosti změny je mnoho pravdy, ale skrývá v sobě velké nebezpečí, že bude provedena změna jen pro změnu. S ohledem na to, že většina manažerů není zkušená v řízení rozsáhlých změn, může to vést k organizačním zmatkům a chaosu a proto

rozhodnutí o každé změně musí být provedeno jen na základě analýzy změny vnějších podmínek a jako reakce na změnu těchto podmínek.

Manžer, stejně jako lékař, musí pečlivě sledovat zdravotní stav svého podniku a jeho vývoj. Musí analyzovat příčiny zhoršování zdravotního stavu a provádět především preventivní léčbu. Teprve tehdy, není-li preventivní léčba účinná a zdravotní stav se rychle zhoršuje, je třeba přistoupit k radikální léčbě - reengineeringu.

Každá léčba, zejména pak radikální, však představuje riziko. Proto si musí každý manažer položit především otázku: Mohu si toto riziko dovolit? Informace o atraktivních a pronikavých zlepšeních u společností, které prošly reengineeringem je třeba samozřejmě násobit příslušným koeficientem rizika, který se uvádí zhruba ve výši 50%. Je to tedy stejné, jako házení mincí.

Ještě dříve, však si musí každý manažer odpovědět na otázku, zda má jasnou představu o strategii svého podnikání, neboť reengineering je proces, který je touto strategií řízen.

Většina manažerů začíná s reengineeringem tak, že hledá detailní metodologii a nástroje na podporu řízení procesu reengineeringu. Mnohem podstatnější, než tyto nástroje je však to, aby celý management podniku měl správný a tvořivý přístup k potřebě změny, protože

reengineering není nic jiného, než tvořivý přístup a přemýšlení nad problémem jak změnit podnik tak, aby vytvářel a poskytoval zákazníkovi vyšší hodnoty než dosud.

Reengineering není hazard, ale systematicky plánovaná a pečlivě připravená změna. Nesmí to být jenom přerovnávání židlí na Titanicu.

Jako každá cílevědomá lidská činnost, musí mít i reengineering svůj pracovní postup, své etapy; rozlišují se u něj tyto etapy:

Jistě bychom se především měli poučit ze zkušeností ostatních. CSC Foundation provedl rozsáhlý dotazníkový průzkum publikovaný v [4], při němž bylo dotázáno celkem 620 organizací v Severní Americe a Evropě. Odpovědělo přibližně 70% organizací. Hlavní otázky, které byly kladeny v dotazníku byly:

Hlavní závěry průzkumu lze shrnout do následujících bodů:

  1. Myšlenka reengineeringu se šíří v organizacích jako lesní požár. Pokud již není prováděn, je připravován.
  2. Inciativa pro reengineering vždy přichází shora dolů, přičemž většinou vychází z těch oblastí organizace, které jsou blízko zákazníkovi.
  3. Hlavními motivacemi pro reengineering je okolí (zákazníci a konkurence) a potřeba snížit náklady.
  4. Rozhodování o tom, co podrobit reengineeringu je pro mnohé řídící pracovníky náhlým probuzením z nevědomosti (tj. mnoho řídících pracovníků do té doby nepřečetlo ani jednu knihu o strategickém plánování).
  5. U většiny organizací bylo dosaženo lepších výsledků, než se původně plánovalo. Některé dosáhly dokonce dramatického zlepšení.
  6. Čím vyšší byly ambice na reengineering, tím vyšší byly dosažené efekty.
  7. Schopný management projektu spolu s vysokou angažovaností a pevným závazkem vrcholového vedení organizace jsou dva zdaleka nejdůležitější kritické faktory úspěchu reengineeringu.

    Dalšími hlavními kritickými faktorem úspěchu řízení projektu byly zejména pevné a jasné zásady interní komunikace, pevné a jasné cíle a jejich neustálé sledování na všech úrovních a při všech etapách. Nezbytná byla dobrá teoretická příprava a samozřejmě znalosti v dané problémové oblasti.

  8. Podnikové kultury jsou často nehostinné (nepříznivé) ale nikoliv důležité pro reengineering. Naopak se ukázalo, že v organizacích po provedení reengineeringu stoupla podniková kultura, zejména pocit vyšší odpovědnosti a sounáležitosti s firmou u nižšího a středního managementu a celková otevřenost v jednání.
  9. Nejtěžším aspektem reengineeringu je překonat strach a neklid, který vznikne v podniku s okamžikem zahájení analýzy k reengineeringu. Průměrně vykázaly organizace cca 20% snížení počtu pracovních míst v důsledku reengineeringu. Ne vždy to však znamenalo propuštění, ale vedlo to k rekvalifikaci a k zahájení nových podnikatelských aktivit.



Pro a proti reengineeringu - vyvrácené mýty.

V diskuzích o reengineeringu se samozřejmě nabízí otázka, zda to není jen "Staré víno v nové láhvi", protože systematické snahy o přizpůsobování se potřebám trhu se datuje již do začátku 80. let. Zejména se nabízí srovnání se známým programem "Continuous Improvement". Uvádí see případ firmy Xerox, která analyzovala svůj produkční řetězec s ohledem na zajištění rychlé reakce na zákaznické potřeby a zjistila, že nestačí jenom optimalizovat (resp. racionalizovat) každý článek tohoto řetězce samostatně. Byla nezbytná logistická analýza celého produkčního procesu (především s ohledem na celkové řízení zásob přes v rámci celé firmy) a bodů rozpojitosti mezi jednotlivými články produkčního řetězce. Je jasné, že hlavní pozornost byla věnována těm článkům řetězce, které byly časově nejnáročnější. Výsledkem bylo zkrácení doby potřebné k realizaci určité zakázky až o 70%. Zjednodušil se nejen tok materiálu, ale i informací v důsledku zavedení centrální databáze.

Bohužel populární literatura o managementu má tendenci spíše nadasazovat, než se opírat o seriózní výzkum, některé případy jsou záměrně glorifikovány a tím se vytvářejí mýty. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že někteří autoři se předhánějí v tom, jak napsat knihu pro manažery, s vidinou co největší prodejnosti. A Hammerova kniha se stala skutečně bestselerem, protože od prvního vydání v roce 1993 byla vydána již celkem devětkrát.

T. V. Davenport [5] polemizuje s řadou mýtů o reengineeringu, které nejsou obecně pravdou.

Mýtus nové věci.

Ve skutečnosti je známa snaha o permanentní vylepšování procesů již ze 40-tých let, kdy Frederick Taylor zavedle první systematické pracovní studie. Rovněž tak myšlenka širokého pohledu jdoucího přes všechny funkce v podniku je známa již z konceptu analýzy hodnotového řetězce (Porter, 1985). Ani myšlenka radikální změny také není zcela nová, protože jí již propagoval Juran (Total Quality Management). Snahy zvýšit výkonnost a efektivnost zaváděním automatizační a komunikační techniky jsou již také dosti staré.

Co je nového na reengineeringu je to, že kombinuje všechny výše uvedené koncepty dohromady. Z toho ovšem vyplývá, že k těmto starým konceptům je třeba přidat především zkušenosti a znalosti těchto "starých" metod řídícími pracovníky. Bez těchto znalostí je reengineering ztracen.

Mýtus čistého stolu.

Doslovná aplikace Hammerova zvolání: "Neautomatizujte to, vyhodte to" by znamenala, že se zbavíme všech nepohodlných investic, strojů a budov a budeme začínat od nuly. Ve skutečnosti toto nikdy nejde, protože začít od nuly znamená mít k dispozici také nevyplněný šek na potřebné výdaje.

Proto je nutné, aby projektanti uvažovali tak, jako by měli čistý stůl, avšak své řešení musejí ralizovat na již existujícím "špinavém" stolu. Alternativně lze začít projektovat na "špinavém" stole s tím, že budou navrhovat nové procesy (nové technologie, nové profese, nové organizační struktury) spolu se všemi existujícími omezeními.

Mýtus vedoucí úlohy informační technologie.

Zkušenosti řady firem, které zahájily, resp. provedly reengineering, ukazují, že skutečným podnětem byl často projekt zavádění informačního systému, hlavně pak datová analýza podniku. Zejména při realizaci vyspělých aplikačních systémů se ukáže potřeba změny pracovních postupů a organizačního uspořádání.

Pracovníci informačních útvarů často jako jediní komplexně vidí, co se v podniku děje, a objeví, co je třeba změnit. Nicméně požadované změny jsou obvykle mimo jejich dosah a pravomoc. Proto je žádoucí, aby byli pouze partnery, nikoliv odpovědnými řídícími pracovníky za reengineering.

Mýtus protikladu k postupnému zlepšování.

Propagátoři reengineeringu rádi poukazují na to, že postupné a především dlouhodobé zlepšování funkce systému (zejména přidáváním funkcí) vede k jeho větší složitosti a neprůhlednosti. S tím související stále se nabalující investice mohou vést k tomu, že se řídící pracovníci nebudou chtít takto pracně a nákladně vytvořeného systému zbavit.

V tomto případě samozřejmě závisí hodně na složitosti a charakteru systému. Výrobní systémy strojírenského charakteru jsou toho dokladem, neboť zde lze uvažovat v intencích reengineeringu pro dlouhodobé řešení.

Mýtus návrhu shora dolů

Důvodem principu návrhu shora dolů je to, že jedině ten, kdo se dívá na organizaci shora může vidět procesy v celé jejich souvislosti a multifunkčnosti a přijít s inovačním nápadem zásadní změny procesu. To je evidentně pravda. Nicméně vlastní analýza struktury procesu, měření výkonnosti a vstupů/výstupů musí být udělána malou skupinou pracovníků, kteří ne všichni musejí být na nejvyšší příčce v organizaci.

Je tu ještě jeden problém. Většina lidí nemá ráda, když jim někdo jiný organizuje práci, kterou oni jen otrocky provádějí. Je tu však i rozpor s prvním principem reengineeringu (uvedeným v úvodu tohoto článku). Peter Drucker, známý guru moderního managementu, hlásá, že právě pracovníci, kteří dobře znají svojí práci (knowledge workers), jsou sami motorem zlepšování produktivity, kvality a výkonnosti.

Mýtus totální organizační transformace.

Tento mýtus je posilován především tím, že reengineering je často propagován jako inciátor horizontální organizace. Reengineering je proces přispívající k organizační transformaci, ale není jejím synonymem. Obecným výsledkem organizační transformace je vytvoření úplně jiného systému, který nenavazuje v ničem na starý systém, tj. dojde k nespojité a nevratné změně organizační struktury, její dimense, strategie, kapacit a podnikové kultury.

I ty firmy, které zamýšlejí provést business reengineering, jako nejvyšší úroveň reengineeringu, začínají postupným reengineeringem svých procesů a to stále v rámci stávajících organizačních struktur.

Mýtus toho, že reengineering vede vždy k masivnímu propouštění.

Skutečností je, že naopak nevyhnutelný úpadek řady podniků, které nezačnou včas s reengineeringem, bude znamenat mnohem masivnější propuštění.

Mýtus toho, že je bezpečnější si klást nižší cíle.

Právě nízké cíle pro svojí malou náročnost na management vedou k laxní angažovanosti (vlastně o nic nejde) a tím k selhání celého projetku.

Mýtus toho, že u většiny organizací úsilí o reengineering nevedlo k ničemu.

I když se uvádí, že přibližně u 50% organizací selhal program reengineeringu, tj. nebyly splněny stanovené cíle, byl již samotnou analýzou procesů vytvořen kritický pohled na jejich efektivnost a účelnost a téměř vždy to vedlo ke snížení nákladů.

Mýtus toho, že reengineering je bláznivost, která je na cestě k zapomenutí.

Naopak, reengineering ukazuje cestu od vědění co máme dělat k tomu jak to máme dělat.

Mýtus trvalosti.

Stejně jako všechno na světě, má i reengineering svůj životní cyklus končící smrtí. Proto i knihy a články o reengineeringu přestanou být bestselerem a budou nahrazeny něčím jiným. Nicméně vývoj podnikání daný obecně vývojem technologií (zejména informačních) a s tím související organizační změny budou trvalé. Předpovědi budoucího vývoje reengineeringu jsou takovéto [5]:

Každá z těchto předpovědí je možná.

Pokračování článku v příštím čísle CE se bude věnovat mj. roli pracovníků IS v reengineeringu, laboratoři reengineeringu, nástrojům IT podporujícím reengineering, použitelnosti integrovaných programových balíků pro reengineering a uvedeme i příklad reengineeringu u firmy IBM.


Literatura:

[1] Bennis W.G., Benne K., Chin R.: The Planning of Change. Fourth ed., 1991.

[2] Born G.: Process Management to Quality Improvement. John Wiley. 1995

[3] CSC Foundation: IS at Work in Business Reengineering - Final Report 99.

[4] CSC Foundation: State of Reengineering Report. Executive Summary.

[5] Davenport T., Stoddard D.: Reengineering: Business Change of Mythic Proportions? MIS Quaterly/June 1994

[6] Davidson W.H.: Beyond re-engineering: The three phases of business transformation. IBM Systems Journal 1/1993

[7] Earl M.: The new and old of business process redesign. Journal of Strategic Information Systems, 3/1994

[8] Hammer M.: Reengineering Work: Don't Automate, Obliterate. Harward Business Review, July-August, 1990.

[9] Hammer M., Champy J.: Reengineering the Corporation - A Manifesto for Business Revolution. Nicolas Brearly Publ. 1993

[10] Johansson H., McHugh P.: Business Process Reengineering. Breakpoint Strategic for Market Dominance. John Wiley, 1994.

[11] Mattison R., Sipolt M.: The Object Oriented Enterprise. Making Corporate IS Work. McGraw Hill, 1994

[12] McHugh P., Merlin G., Wheeler W.: Beyond Business Process reengineering. Toward the Holonic Enterprise. John Wiley, 1995.

[13] McHugh P., Merli G., Wheeler: Beyond Business Process Reengineering. John Wiley. 1995

[14] Mintzberg H., Quinn J.: The Strategy Process. Concepts, Contexts, Cases. Prentice Hall, 1991

[15] Molnár Z.: Moderní metody řízení informačních systémů. GRADA? 1992

[16] Parfett M. ed.: The Business Process Reengineering. A practical guide to BPR. Blackwell. 1995

[17] Pasmore W.: Creating Strategic Change. Designing the Flexible High-Performing Organization. John Wiley. 0-471-59729-5

[18] Rokyta J.: Využití strukturovaných metod informačního inženýrství při výběru aplikačních softwarových balíků. Systémová integrace, září, 1994.

[19] Vankatraman N.: IT-Enabled Business Transformation: From Automation to Business Scope Redefinition. Sloan Management Review/Winter 1994


Zdeněk Molnár

je docentem na ČVUT Praha, katedře řízení strojírenského podniku, kde vyučuje informační management. Působí též jako poradce v oblasti informačních systémů.


[hlavní] [předchozí] [nahoru]