Tragická nehoda českého autobusu
společnosti Zlintour, který v noci na sobotu asi v 02:30 hodin
havaroval a shořel u rakouského Steinbergu, si vyžádala jednu
oběť. Stal se jí desetiletý Petr K.z Uherského Hradiště. Ze 43
cestujících bylo dalších zhruba 15 osob zraněno. K nehodě došlo
na rakouské jižní dálnici A2, asi 200 kilometrů od Vídně.
Autobus Karosa 736 se dvěma řidiči narazil při cestě z České
republiky do italského Bibione pravděpodbně po kolizi z
předjíždějícím vozidlem do betonové zdi a téměř okamžitě se
vzňal.
Tato tragická havárie tak rozšířila hrůznou statistiku nehod
českých autobusů na zahraničních cestách. Jen v letošním roce
jde již o čtvrté vážné silniční neštěstí, přičemž ve třech
případech došlo i na ztráty lidských životů.
Nejvíce nehod zaznamenaly od roku 1990 německé, rakouské a
francouzské silnice:
6.10.1990 (Francie) - na dálnici poblíž Verdunu havaroval
československý zájezdový autobus; při nehodě dva českoslovenští
občané zahynuli a jedenáct jich bylo zraněno; příčinou nehody
byl řidičův spánek;
22.7.1991 (Rakousko) - československému autobusu značky
Karosa, který vezl členy TJ Sokol Stodůlky ze zájezdu z Itálie,
v Alpách při sjezdu z Grossglocknerského průsmyku selhaly v
zatáčce brzdy a spadl do 27metrové propasti; havárii podlehli
dva cestující a dalších 29 bylo zraněno;
19.1.1992 (Jugoslávie) - havárie opavského autobusu značky
Karosa LC 736 pronajatého ostravskou cestovní kanceláří Europas,
který se vracel ze zájezdu do Istanbulu, si u jugoslávského
Leskovace vyžádala šest obětí a 14 těžce zraněných; příčinou
havárie byla pravděpodobně nepřiměřená rychlost či smyk, vůz
narazil čelně do zábradlí mostu, převrátil se na střechu a pak
spadl pod most;
1.8.1992 (Německo) - sedm mrtvých a 13 zraněných
československých občanů si vyžádala čelní srážka
československého a nizozemského autobusu na dálnici Norimberk -
Würzburg; srážku zavinil řidič nizozemského autobusu, který se
svým vozem prorazil svodidla na dělícím pásu dálnice; český
autobus patřil podniku ČSAD-Klíčov a byl zahraniční výroby;
10.9.1993 (Francie) - český autobus "starého typu" shořel na
jihofrancouzské dálnici A-8 u Monackého knížectví při cestě z
Nice do Itálie; nikomu ze 40 cestujících ani řidičům se nic
nestalo;
23.9.1993 (Německo) - při havárii českého zájezdového
autobusu na dálnici A-81 u Singenu v Bádensku-Württembersku
zahynul jeden člověk a sedm dalších osob bylo zraněno; nehodu
zavinil řidič českého autobusu firmy ČKD Kompresory, který najel
zezadu na kamion s přívěsem;
7.10.1993 (Francie) - dva mrtvé a 25 zraněných si vyžádala
nehoda českého autobusu, který havaroval v jižní Francii asi 50
kilometrů západně od Marseille; na vlhké dálnici A-8 autobus
typu Karosa-Oáza cestovní kanceláře LIDO z Českého Brodu vyjel
ze silnice a převrátil se poté, co do něj narazil z boku
francouzský automobil, český řidič nehodu nezavinil;
26.2.1994 (Švýcarsko) - poblíž osady Pian San Giacomo ve
švýcarském kantonu Graubünden došlo k havárii českého
zájezdového autobusu; bylo zraněno 13 osob, z nichž 11 bylo
ošetřeno ambulantně; autobusu značky Karosa selhaly brzdy, vjel
do levého pruhu, kde narazil do protijedoucího vozu, naboural
ještě jeden vůz a narazil na strom;
6.8.1994 (Francie) - kolize českého autobusu Karosa pražské
cestovní kanceláře Ideal Tour a německého autobusu, ke které
došlo v jižní Francii, si vyžádala 12 lehce zraněných českých
občanů; oba autobusy narazily jeden po druhém na dvě auta, která
z nezjištěných příčin náhle prudce zabrzdila; český řidič
havárii nezavinil;
23.12.1994 (Německo) - autobus firmy Eurolines na lince z
Prahy do Paříže havaroval na dálnici A-6 mezi Ambergem a
Heilbronnem; havárie měla za následek jednoho těžce a 26 lehce
zraněných; autobus značky Volvo narazil zezadu do nákladního
tahače;
16.6.1995 (Rakousko) - tři lidé byli zraněni při kolizi
českého autobusu s polským osobním automobilem na silnici B-2 u
Haugsdorfu v Dolních Rakousích;
6.7.1995 (Slovensko) - celkem sedmnáct mrtvých (16 namístě)
a 29 zraněných si vyžádala nehoda českého autobusu Karosa firmy
Modelárna z Nemošic na Pardubicku u Kolárovic poblíž Žiliny;
tato havárie patří mezi nejtragičtější nehody v historii ČR a
ČSFR; podle znaleckého posudku havárii zavinil řidič a špatný
technický stav brzdového systému; autobus sjel ve stokilometrové
rychlosti při jízdě z kopce z vozovky poté, co mu selhaly brzdy,
asi 35 metrů letěl vzduchem a narazil do protilehlého svahu, v
němž vyhloubil díru pět metrů širokou a asi 1,5 metrů hlubokou;
7.3.1996 (Slovensko) - havárie autobusu karvinské cestovní
kanceláře Valouch tour; při návratu z Istanbulu na dálnici u
Malacek se autobusu porouchal motor, po odstavení do něj narazil
slovinský kamion; jedna mrtvá, čtyři těžce zranění;
23.3.1996 (Německo) - nehoda autobusu CK Orion v Hirschau,
kde do něj narazil český kamion; 22 lehce zraněných;
1.6.1996 (Německo) - havárie dvou českých autobusů u
Landsbergu na dálnici za Mnichovem; do plzeňského Neoplanu CK DT
Expres, který zastavil pro poruchu v odstavném pruhu dálnice,
narazil patrový neoplan ČSAD jedoucí na pravidelné lince
Praha-Curych; bilance nehody jedna mrtvá, devět těžce a 10 lehce
zraněných;
8.6.1996 (Rakousko) - ve Vídni nedaleko zábavního parku
Prater shořel zaparkovaný autobus české cestovní kanceláře;
příčiny nebyly známé, ke zranění nedošlo.
192155 JUL 96
|