Profil: Smutná bilance havárií českých autobusů v zahraničí

Datum: 26.08.96

Tragická nehoda českého autobusu společnosti Zlintour, který v noci na sobotu asi v 02:30 hodin havaroval a shořel u rakouského Steinbergu, si vyžádala jednu oběť. Stal se jí desetiletý Petr K.z Uherského Hradiště. Ze 43 cestujících bylo dalších zhruba 15 osob zraněno. K nehodě došlo na rakouské jižní dálnici A2, asi 200 kilometrů od Vídně. Autobus Karosa 736 se dvěma řidiči narazil při cestě z České republiky do italského Bibione pravděpodbně po kolizi z předjíždějícím vozidlem do betonové zdi a téměř okamžitě se vzňal.
Tato tragická havárie tak rozšířila hrůznou statistiku nehod českých autobusů na zahraničních cestách. Jen v letošním roce jde již o čtvrté vážné silniční neštěstí, přičemž ve třech případech došlo i na ztráty lidských životů. Nejvíce nehod zaznamenaly od roku 1990 německé, rakouské a francouzské silnice:
6.10.1990 (Francie) - na dálnici poblíž Verdunu havaroval československý zájezdový autobus; při nehodě dva českoslovenští občané zahynuli a jedenáct jich bylo zraněno; příčinou nehody byl řidičův spánek;
22.7.1991 (Rakousko) - československému autobusu značky Karosa, který vezl členy TJ Sokol Stodůlky ze zájezdu z Itálie, v Alpách při sjezdu z Grossglocknerského průsmyku selhaly v zatáčce brzdy a spadl do 27metrové propasti; havárii podlehli dva cestující a dalších 29 bylo zraněno;
19.1.1992 (Jugoslávie) - havárie opavského autobusu značky Karosa LC 736 pronajatého ostravskou cestovní kanceláří Europas, který se vracel ze zájezdu do Istanbulu, si u jugoslávského Leskovace vyžádala šest obětí a 14 těžce zraněných; příčinou havárie byla pravděpodobně nepřiměřená rychlost či smyk, vůz narazil čelně do zábradlí mostu, převrátil se na střechu a pak spadl pod most;
1.8.1992 (Německo) - sedm mrtvých a 13 zraněných československých občanů si vyžádala čelní srážka československého a nizozemského autobusu na dálnici Norimberk - Würzburg; srážku zavinil řidič nizozemského autobusu, který se svým vozem prorazil svodidla na dělícím pásu dálnice; český autobus patřil podniku ČSAD-Klíčov a byl zahraniční výroby;
10.9.1993 (Francie) - český autobus "starého typu" shořel na jihofrancouzské dálnici A-8 u Monackého knížectví při cestě z Nice do Itálie; nikomu ze 40 cestujících ani řidičům se nic nestalo;
23.9.1993 (Německo) - při havárii českého zájezdového autobusu na dálnici A-81 u Singenu v Bádensku-Württembersku zahynul jeden člověk a sedm dalších osob bylo zraněno; nehodu zavinil řidič českého autobusu firmy ČKD Kompresory, který najel zezadu na kamion s přívěsem;
7.10.1993 (Francie) - dva mrtvé a 25 zraněných si vyžádala nehoda českého autobusu, který havaroval v jižní Francii asi 50 kilometrů západně od Marseille; na vlhké dálnici A-8 autobus typu Karosa-Oáza cestovní kanceláře LIDO z Českého Brodu vyjel ze silnice a převrátil se poté, co do něj narazil z boku francouzský automobil, český řidič nehodu nezavinil;
26.2.1994 (Švýcarsko) - poblíž osady Pian San Giacomo ve švýcarském kantonu Graubünden došlo k havárii českého zájezdového autobusu; bylo zraněno 13 osob, z nichž 11 bylo ošetřeno ambulantně; autobusu značky Karosa selhaly brzdy, vjel do levého pruhu, kde narazil do protijedoucího vozu, naboural ještě jeden vůz a narazil na strom;
6.8.1994 (Francie) - kolize českého autobusu Karosa pražské cestovní kanceláře Ideal Tour a německého autobusu, ke které došlo v jižní Francii, si vyžádala 12 lehce zraněných českých občanů; oba autobusy narazily jeden po druhém na dvě auta, která z nezjištěných příčin náhle prudce zabrzdila; český řidič havárii nezavinil;
23.12.1994 (Německo) - autobus firmy Eurolines na lince z Prahy do Paříže havaroval na dálnici A-6 mezi Ambergem a Heilbronnem; havárie měla za následek jednoho těžce a 26 lehce zraněných; autobus značky Volvo narazil zezadu do nákladního tahače;
16.6.1995 (Rakousko) - tři lidé byli zraněni při kolizi českého autobusu s polským osobním automobilem na silnici B-2 u Haugsdorfu v Dolních Rakousích;
6.7.1995 (Slovensko) - celkem sedmnáct mrtvých (16 namístě) a 29 zraněných si vyžádala nehoda českého autobusu Karosa firmy Modelárna z Nemošic na Pardubicku u Kolárovic poblíž Žiliny; tato havárie patří mezi nejtragičtější nehody v historii ČR a ČSFR; podle znaleckého posudku havárii zavinil řidič a špatný technický stav brzdového systému; autobus sjel ve stokilometrové rychlosti při jízdě z kopce z vozovky poté, co mu selhaly brzdy, asi 35 metrů letěl vzduchem a narazil do protilehlého svahu, v němž vyhloubil díru pět metrů širokou a asi 1,5 metrů hlubokou;
7.3.1996 (Slovensko) - havárie autobusu karvinské cestovní kanceláře Valouch tour; při návratu z Istanbulu na dálnici u Malacek se autobusu porouchal motor, po odstavení do něj narazil slovinský kamion; jedna mrtvá, čtyři těžce zranění;
23.3.1996 (Německo) - nehoda autobusu CK Orion v Hirschau, kde do něj narazil český kamion; 22 lehce zraněných;
1.6.1996 (Německo) - havárie dvou českých autobusů u Landsbergu na dálnici za Mnichovem; do plzeňského Neoplanu CK DT Expres, který zastavil pro poruchu v odstavném pruhu dálnice, narazil patrový neoplan ČSAD jedoucí na pravidelné lince Praha-Curych; bilance nehody jedna mrtvá, devět těžce a 10 lehce zraněných;
8.6.1996 (Rakousko) - ve Vídni nedaleko zábavního parku Prater shořel zaparkovaný autobus české cestovní kanceláře; příčiny nebyly známé, ke zranění nedošlo.
192155 JUL 96