Jediným jmenovitě známým kandidátem na
budoucího šéfdirigenta České filharmonie je Zdeněk Mácal, od
roku 1968 působící v exilu a nyní již americký občan.
Šedesátiletého Mácala prosazuje do svého čela po jeho oslnivém
návratu při letošním festivalu Pražské jaro značná část
orchestru. Druzí varují před unáhleným rozhodnutím, podloženým
prozatím pouhým jediným společným vystoupením.
Zdrženlivé je vedle vedení instituce i ministerstvo kultury,
které hovoří v tomto týdnu o možném oslovení nadlouho zadaného
umělce, ne však ihned o položení otázky, zda chce nebo nechce
být šéfdirigentem. Mácal, který je vázán u orchestru v New
Jersey v USA, měl nicméně říci, že by takovou nabídku z Prahy,
kdyby byl osloven, přijal.
Brněnský rodák Zdeněk Mácal zůstal po roce 1968 na Západě.
Osud emigranta ho vedl nejprve k práci do Nizozemska a do
švýcarského Luzernu. Pak byl ředitelem rozhlasového orchestru v
Kolíně nad Rýnem a později svou činnost přenesl do USA, kde žije
od roku 1982. Pohostinsky už stanul před více než 150 světovými
orchestry, každý týden je jinde a každý rok tak diriguje na 35
rozdílných programů. V USA však současně deset let působil jako
šéf Milwaukee Orchestra a nyní jako šéfdirigent New Jersey
Orchestra.
Českou filharmonii má opět řídit při závěrečném koncertu
Pražského jara 1997. "Orchestr překonal mé očekávání. Byl
vždycky výborný, ale je na mnohem vyšší úrovni než před lety,"
prohlásil umělec při pražském festivalu letos v květnu o
filharmonicích, s nimiž účinkoval na Pražském jaru naposledy v
roce 1966 a ještě v roce 1968 byl s nimi jako spolupracovník
Karla Ančerla na turné v Německu.
Dirigování je pro Mácala zábava. Hudbu, kterou za pultem
symfonických orchestrů po celém světě diriguje již 37 let,
bezpečně cítí. Ví, že dostal ten dar do kolébky, jak říká, a při
zkouškách usiluje dostat svou představu, to, co cítí, i do
orchestru. Když se mu podaří vzbudit jeho zájem a spolupráci,
může pak večer při koncertě inspirovat hudebníky k nejlepšímu
možnému výkonu, aby ze sebe vydali maximum.
Mácal byl v mládí laureátem prestižních dirigentských
soutěží v Besançonu a v New Yorku. Třicet let na sobě potom však
podle vlastních slov pracoval. "Mentálně v kondici a při energii
mě udržuje právě to, že každý týden diriguji jinde, pokaždé jiný
program. Profituji z toho, že střídám orchestry. Mnohá díla mám
zažitější, než kdybych působil na jednom místě a neopakoval je
tedy tak často," říká a brání se myšlence, že by tak vysoké
pracovní tempo mohlo znamenat nebezpečí rutiny. Jeho kořeny a
zázemí jsou ve střední Evropě, a tak v Americe i na starém
kontinentě diriguje nejen českou a slovanskou, ale také německou
a rakouskou hudbu.
Mácal nikdy nekouřil a i v největším pracovním a
společenském vypětí před každým koncertem dokáže odpoledne na
několik hodin usnout a odpočívat. "Milwaukee byl před mým
příchodem provinční orchestr. Když však víte, co chcete, a máte
k dispozici pár let a nějaké pravomoci...," nedokončuje Mácal
významně větu. V Americe má značné renomé a jeho "kurs" závratně
stoupl i v původní vlasti.
|