Následkem vzplanutí elektrického
zařízení, po němž pronikl dým do tunelu metra v prostorách
stanice Náměstí Míru, byl v pondělí 14.10. částečně přerušen provoz metra na
trase A v úseku Náměstí Míru - Želivského. Příčinou požáru byl
podle záchranářů s největší pravděpodobností zkrat
vysokonapěťového vedení nad hygienickou buňkou. Z hořících
kabelů unikající jedovatý plyn kyanovodík zasáhl více než 30
cestujících, kteří byli rozvezeni do pražských nemocnic.
Většinou však byli po vyšetření propuštěni.
První technický výpadek v provozu metra nastal začátkem
ledna 1993. Téměř půlhodinová porucha napájení ve stanici
Vyšehrad způsobila zastavení provozu a zavedení náhradní
autobusové dopravy.
V roce 1994 byl z podobných důvodů provoz metra přerušen
šestkrát. Na konci května zachvátil požár první vagón vlakové
soupravy ve stanici Háje. Provoz po jedné koleji v úseku stanic
Kačerov - Háje trval téměř hodinu. Koncem července vypukl požár
ve vagónu nedaleko stanice Chodov, jehož příčinou byla špatná
funkce pojistky osvětlení vozu. Souprava dojela ještě do
stanice.
V srpnu 1994 vypukl požár trafostanice v tunelu mezi
stanicemi Želivského a Flora. Požár vznikl na odpojovači
elektrického proudu v důsledku špatně provedených
elektroizolačních prací. Vznítil se kabel a vyhořela rozvodná
skříň. Po necelých dvou hodinách byl zaveden provoz po jedné
koleji, o hodinu později byla uvedena do provozu druhá kolej.
V polovině října byla od ranních hodin pro poruchu
elektroinstalace omezena doprava mezi stanicemi Florenc a
Českomoravská. Na Českomoravské se nepodařilo zapnout
energetické napájení kolejnic, bylo provedeno náhradní propojení
umožňující provoz mezi stanicemi Florenc a Českomoravská pouze
jedné soupravě ve dvanácti- až patnáctiminutovém intervalu.
Provoz byl obnoven za třičtvrtě hodiny. V listopadu 1994 byl na
čtvrt hodiny přerušen provoz na celé trase C v důsledku poruchy
zabezpečovacího zařízení.
V uplynulém roce byl 8.června v důsledku zkratu a výpadku
proudu přerušen provoz na trase C. Vlaky nejezdily v poledne
zhruba hodinu mezi stanicemi Nádraží Holešovice - Florenc. V
listopadu byl přerušen na základě telefonátu o uložení bomby asi
na půl hodiny provoz v úseku Pražského povstání - Nádraží
Holešovice na trase C a celá trasa B.
V letošním roce byl provoz metra poprvé přerušen v polovině
ledna, kdy neznámý pachatel vnikl do kabiny strojvedoucího a
vysypal práškový obsah hasícího přístroje na topení, ze kterého
unikal kouř; provoz byl obnoven po deseti minutách. V polovině
května vykolejila vlaková souprava při otáčení ve stanici
Dejvická po uvolnění obruče prvního podvozku třetího vozu.
Nehodu zavinil opravář při montáži. O několik dnů později byla
po průtrži mračen zatopena přívodní kolejnice na stanici
Stodůlky. V srpnu ve vestibulu stanice Karlovo náměstí
explodovala bomba umístěná v odpadkovém koši. Stanice byla
vyklizena, nikdo nebyl zraněn. Anonym uložení bomby ohlásil
policii.
Pravidelný provoz pražského metra byl zahájen 10.května 1974
na trase C v úseku stanice Florenc - Kačerov. O čtyři roky
později zahájila pravidelný provoz trasa A a v roce 1985 byla
uvedena do provozu trasa B. V důsledku technických problémů
způsobených závadami, ať na přepravních soupravách či
infrastruktuře, nezemřel za 22 let provozu žádný člověk. Na
následky pádu do kolejiště zatím přišlo o život více než 20
lidí, většinou sebevrahů.
Mnohem tragičtější bilanci zaznamenávají při incidentech v
podzemních drahách světové metropole. V roce 1975 zemřelo v
Londýně při srážce vagónů 43 lidí. O dvanáct let později
zahynulo při požáru ve stejné podzemní dráze 31 osob. V květnu
1990 přišli ve Philadelphii při vykolejení soupravy o život
čtyři lidé a 158 jich bylo zraněno. Požár v newyorském metru si
v prosinci 1990 vyžádal dvě oběti na životech a 88 zraněných.
|