Profil: Nehody pražského metra

Datum: 14.10.96

Následkem vzplanutí elektrického zařízení, po němž pronikl dým do tunelu metra v prostorách stanice Náměstí Míru, byl v pondělí 14.10. částečně přerušen provoz metra na trase A v úseku Náměstí Míru - Želivského. Příčinou požáru byl podle záchranářů s největší pravděpodobností zkrat vysokonapěťového vedení nad hygienickou buňkou. Z hořících kabelů unikající jedovatý plyn kyanovodík zasáhl více než 30 cestujících, kteří byli rozvezeni do pražských nemocnic. Většinou však byli po vyšetření propuštěni.
První technický výpadek v provozu metra nastal začátkem ledna 1993. Téměř půlhodinová porucha napájení ve stanici Vyšehrad způsobila zastavení provozu a zavedení náhradní autobusové dopravy.
V roce 1994 byl z podobných důvodů provoz metra přerušen šestkrát. Na konci května zachvátil požár první vagón vlakové soupravy ve stanici Háje. Provoz po jedné koleji v úseku stanic Kačerov - Háje trval téměř hodinu. Koncem července vypukl požár ve vagónu nedaleko stanice Chodov, jehož příčinou byla špatná funkce pojistky osvětlení vozu. Souprava dojela ještě do stanice.
V srpnu 1994 vypukl požár trafostanice v tunelu mezi stanicemi Želivského a Flora. Požár vznikl na odpojovači elektrického proudu v důsledku špatně provedených elektroizolačních prací. Vznítil se kabel a vyhořela rozvodná skříň. Po necelých dvou hodinách byl zaveden provoz po jedné koleji, o hodinu později byla uvedena do provozu druhá kolej.
V polovině října byla od ranních hodin pro poruchu elektroinstalace omezena doprava mezi stanicemi Florenc a Českomoravská. Na Českomoravské se nepodařilo zapnout energetické napájení kolejnic, bylo provedeno náhradní propojení umožňující provoz mezi stanicemi Florenc a Českomoravská pouze jedné soupravě ve dvanácti- až patnáctiminutovém intervalu. Provoz byl obnoven za třičtvrtě hodiny. V listopadu 1994 byl na čtvrt hodiny přerušen provoz na celé trase C v důsledku poruchy zabezpečovacího zařízení.
V uplynulém roce byl 8.června v důsledku zkratu a výpadku proudu přerušen provoz na trase C. Vlaky nejezdily v poledne zhruba hodinu mezi stanicemi Nádraží Holešovice - Florenc. V listopadu byl přerušen na základě telefonátu o uložení bomby asi na půl hodiny provoz v úseku Pražského povstání - Nádraží Holešovice na trase C a celá trasa B.
V letošním roce byl provoz metra poprvé přerušen v polovině ledna, kdy neznámý pachatel vnikl do kabiny strojvedoucího a vysypal práškový obsah hasícího přístroje na topení, ze kterého unikal kouř; provoz byl obnoven po deseti minutách. V polovině května vykolejila vlaková souprava při otáčení ve stanici Dejvická po uvolnění obruče prvního podvozku třetího vozu. Nehodu zavinil opravář při montáži. O několik dnů později byla po průtrži mračen zatopena přívodní kolejnice na stanici Stodůlky. V srpnu ve vestibulu stanice Karlovo náměstí explodovala bomba umístěná v odpadkovém koši. Stanice byla vyklizena, nikdo nebyl zraněn. Anonym uložení bomby ohlásil policii.
Pravidelný provoz pražského metra byl zahájen 10.května 1974 na trase C v úseku stanice Florenc - Kačerov. O čtyři roky později zahájila pravidelný provoz trasa A a v roce 1985 byla uvedena do provozu trasa B. V důsledku technických problémů způsobených závadami, ať na přepravních soupravách či infrastruktuře, nezemřel za 22 let provozu žádný člověk. Na následky pádu do kolejiště zatím přišlo o život více než 20 lidí, většinou sebevrahů.
Mnohem tragičtější bilanci zaznamenávají při incidentech v podzemních drahách světové metropole. V roce 1975 zemřelo v Londýně při srážce vagónů 43 lidí. O dvanáct let později zahynulo při požáru ve stejné podzemní dráze 31 osob. V květnu 1990 přišli ve Philadelphii při vykolejení soupravy o život čtyři lidé a 158 jich bylo zraněno. Požár v newyorském metru si v prosinci 1990 vyžádal dvě oběti na životech a 88 zraněných.