Detektiv Reklama
Detektiv.cz
Detektiv.cz
rubriky
  OBSAH/Homepage
  vyhledávače svět
  vyhledávače cz
  o-bludy
  technologie
  návody
  křížem krážem WWW
  business
  press
  detektiv pátrá

sluzby
  slovníček
  vyhledávací centrála
  vtip dne
  hledání v článcích

detektiv
  o DETEKTIVOVI
  autoři
  reklama u nás


pohlednice.cz



Elektronická kom... e-die?

Elektronická komerce - konkrétně prodej všeho možného pře Internet "vystrčila růžky" nedlouho po té, co náš mladý Internet vstoupil za rozumné poplatky po telefonních linkách do našich firem a domácností. Internetových "obchůdků" přibývá na českém webu pomalu několik každým týdnem. Jenže to si myslí spíše jejich provozovatelé, než případní zákazníci. Někteří obchodníčči se totiž často považují pomalu za virtuální obchodní domy, ale nabídka a funkce obchodu často bývají k pláči. Zkrátka někdo, kdo nabídne jeden lepší formulář s nabídkou deseti-dvaceti položek a dodání pouze na dobírku, si pomalu myslí, že provozuje přinejmenším supermarket. Některým to časem (naštěstí) dojde a raději zavřou krám.

Co nás často trápí v běžných "kamenných" obchodech? Prodavači často podávají "výkony", podle kterých by jejich profesi často zákazník ohodnotil spíše slovem "podavač", než prodavač. O zboží toho pramálo vědí, jejich neochota a nezájem o zákazníka bývají nezřídka neskrývané. Podle mého soudu by každý prodavač měl mít přehled o tom, co vlastně prodává a být i tak trochu dobrým psychologem. Umět prodat. Umět zvážit potřeby zákazníka a udělat vše pro to, aby naše první návštěva obchodu nebyla tou poslední. Zkrátka - aby se třeba i z náhodné zákazníka stal zákazník na celý život.

Jaké jednání můžeme čekat při nákupech na webu? Neobsluhují nás přímo lidé, ale software. Jenže čí výsledek je software? Lidský! Jde tedy o téměř tejný princip psychologie prodeje, přenesený člověkem na "otroka z křemíku" - prodejní systém. A ten bude umět jen to, co ho člověk naučil. A právě ve "schopnostech" většina českých elektronických obchůdků pokulhává. Ti z vás, kteří už třeba nakupovali na americkém Amazon.com, si jistě vzpomenou, jak vám bylo nenuceně podstrkáváno další zboží tím stylem, že se u vybraných knih objevují odkazy na knihy další, které kupují lidé, kteří mají stejný vkus jako vy. Zkrátka se vám nenápadně snaží prodat víc a maximálně vás uspokojit. V přeneseném slova smyslu si tam můžete o zboží i s někým poklábosit - tak jako to dělají sousedky, když se potkají nad regálem Ramy v hypermarketu :-) K dispozici jsou totiž např. recenze na knihy, CDčka či komentáře zákazníků. Zboží uvidíte, ve většině případů, alespoň na obrázku (někdy ale rovněž i trojrzměrné modely) a informace o něm bývají většinou vyčerpávající (kvůli strachu provozovatele, že konkurence může být vyčerpávající ještě více). A ta široká nabídka. Až oči přecházejí.

Jak je to ale u nás? V případě českých virtuálních knihkupectví jsou informace absolutně vyčerpávající málokdy (v jednom našem českém jsem nedávno nalezl dvě knihy, které musejí být evidentně jedna a ta samá, přesto se údaje o nich dost lišily - dokážu někdy příště). V případě CD disků si např. o krátkých ukázkách, tak jak je poskytují zahraniční shopy, můžete nechat jen zdát. Ani provázanost obchodů s okolním internetovým světem (směrem dovnitř) není nějak moc úžasná. Např. americká databáze filmů http://www.imdb.com odkazuje na filmy (VHS/DVD/Soundtracky) na Amazon.com. Některé hity na DVD jsou tam nyní k mání třeba už za $15 (pravda, vy je můžete vidět v našich kinech za 100,-). Mnoho zahraničních vyhledávačů také nabídne možnost, poohlédnout se přibližně po předmětu, který se snažíte vyhledat, i v některém z partnerských internetových obchůdku. Pokud vím, toto u nás dělá pouze Zmije. Můžete jejím prostřednictvím hledat na českém http://www.shop.cz.

Ti internetově nadanější můžou celou věc s nedostatkem informací v českých obchůdcích vyřešit "po česku". Můžou si vyslídit zboží a vyčerpávající informace o něm v některém internetovém obchůdku v zahraničí (naštěstí na Internetu je to něco jiného, než porevoluční hromadné autobusové výprodejní nájezdy do Norimberka ;-). Náklady tady ale z části ponese někdo, kdo na vás pravděpodobně neutrží ani cent.V případě, že zjišťujete informace na webu přímo u výrobců produktů (pravděpodobně kvůli větší informační hodnotě taky začnete, bohužel, na zahraničních webech), pak je věc naprosto v pořádku a navíc vás nemusí tížit svědomí, že jste utekli z virtuálního obchůdku bez placení /ale samozřejmě i bez zboží:-) /.

Zkuste třeba navšívit nějaký český virtuální obchůdek, a chtějte tam něco pořádně a smysluplně VYHLEDAT! Třeba vyhodný dárek pro dítě (třeba holčičku), do 12let, s cenou kolem 3000Kč. A chtějte to /až to nenajdete:-) / zabalit do růžového dárkového papíru a převázat žlutou mašlí. A nechat si to poslat pojištěné kurýrem ihned po té, co jste zboží uhradili platební kartou. Zpátky na zem. U nás jsou možnosti vyhledávání ve virtuálních obchodech velmi bídné, budeme se tomu věnovat v některém příštím článku, zaměřeném speciálně na vyhledávání ve virtuálních obchodech. Snad bych tu jen, v záplavě kritiky ke všem a ke všemu, rád pochválil internetové knihkupectví Vltava, které to promyslelo s Vánocemi trošku více a už umožňuje nechat zaslat knihy (máte teď u nich výběr z 30.000 titulů) jako dárek někomu, koho určíte a v balení, které se hodí i pod vánoční stromeček. V jednom z mých předešlých článků jsem kritizoval, že to u nás nikdo neumí, Vltava jako první přišla s nápravou (měla tuto funkci připravenou a spustila jí chvilinku po tom, co jsem dopsal onen článek).

Že jsem moc kritický? Ano, jsem. Jak rád bych nakupoval on-line. Kolik času bych ušetřil - v případě, že by vše fungovalo tak, jak má. Jenže ať se na mě naši obchodníci nezlobí, že si u nich maximálně zjistím, co nabízejí a pak si tu samou věc jdu koupit do kamenného obchodu. (Pokud vůbec k tomu zjišťování jejich sortiment stačí.) Pak se ani nemusím stresovat s tím, co by provedli s balíčkem na poště. Tím pádem naše internetové obchůdky nevydělají, takže vlastně mají i ztížený přísun peněz pro investice do další rozvoje do "duševna" pro své "křemíkové sluhy". Jak to ale dělají v USA? Předně to dělají s mnohem větší sumou peněz do začátku. Tedy i s větším počtem človíčků, kteří "rovnají nuly a jedničky do digitálních regálů" a také človíčků, kteří obstarávají tolik zboží, že díky objemům prodeje může být nabízeno levněji. A pak jsou také pod větším konkurenčním tlakem, což je žene stále kupředu. Musejí hledat konkurenční výhodu. Nabídnout, aby přežili.

Podle mého názoru by se měli všichni, kteří u nás experimentují s prodejem přes Internet, zamyslet, co jejich obchodům doopravdy chybí a nesvádět vše jen na to, že jsou tu například stížené podmínky pro bezhotovostní převody peněz, že téměř nemáme ze svých mezd co utrácet atd. Někteří už pro vylepšní udělali hodně. Je jich ale pořád méně, než nadšenců, kteří si příští týden vystaví své formuláře s deseti-dvaceti položkami na webu a budou si bláhově myslet, že se z nich stanou multimilionáři.

Pokud se chcete trošku více porozhlédnout po tom, kde a co na českém Internetu nakoupíte, pro tentokrát doporučuji tento web - http://www.shopping.cz

12-10-1998 - 07:16:33 - Libor Nováček -


ISP GTS
Reklama
kniha o Internetu od autorů Detektiva
kniha o Internetu od autorů Detektiva



NOVA Computers, s.r.o.
© 1998, 1999