MAJÍ VŮBEC REKLAMY NA INTERNETU NĚJAKÝ SMYSL?
Všichni už jste určitě viděli nějaké reklamy na svých oblíbených webových sídlech. Animovaný gif o rozměrech 468x60 bodů, patnáct nebo dvacet kilobajtů k velikosti stránce navíc. Mají tyto reklamy vůbec nějaký smysl? Někdo si načítá stránky bez obrázků, takže z reklamy vidí pouze ALT text, někdo, kdo zase nijak nechce stránky omezovat a načítá je se vším možným, co na nich je, si reklamy třeba všimne, ale neklikne na ni. Kolik ale z vás kliklo na animovaný gif?
Pro firmy to ale má význam. I když jenom vycházíme z toho několikasekundového očního kontaktu, je to přece jenom reklama. Uživatel zjistí, že vůbec nějaká firma XY existuje nebo že byl uveden do provozu nový server a pokud ho reklamované věci zaujmout, klikne, a to už je mnohem více, než nabízí televize. V televizi najdete pouze obraz, sice delší a vystižnější, ale pokud si chcete zjistit o dané věci více, musíte zvednou telefon a zavolat do firmy pro bližší informace, případně se tam stavit osobně. Na internetu, pokud je reklama zajímavá, nebo zrovna inzeruje to, co zrovna potřebujete, stačí pouhé jedno kliknutí a máte informací více, než jste si původně přáli. Ceny, které tak firma zaplatí za reklamu, nejsou zase tak vysoké.
Z hlediska provozovatelů serverů jsou reklamy na jejich stránkách naprosto nepostradatelné. Někdy bývá počet reklam a příjmy z nich otázkou přežití serveru. Pokud někdo dělá oblíbený a hodně navštěvovaný server, musí se tomu věnovat na plno, nemůže mít přitom nějaké vedlejší zaměstnání, i když to tak někteří stíhají. A ruku na srdce. Platil by někdo z vás poplatky za doménu, za server a podobné věci, věnoval by tvorbě a aktualizaci serveru hodně ze svého času, kdyby věděl, že se mu to nemůže nikdy vrátit i přesto, že by jediným smyslem té práce byly tisíce a desetitisíce spokojených uživatelů? NE!
Mnoho tvůrců serverů má stále své ideály, poskytovat čtenářům zajímavé informace, podílet se na něčem zajímavém, dělat něco pro ostatní, ale bez toho, abyste z toho něco měli, by vám ideály dlouho nevydržely. Alespoň něco málo z toho musíte mít, aby se vám zaplatily náklady, a to už stačí k tomu, abyste si připadali užiteční.
Reklamy mají tedy smysl pro všechny, pro firmy, které je zadávají a pro majitele serverů, kteří je zase zveřeňují.
V tomto roce bylo proinzerováno kolem dvaceti, pětadvaceti miliomů korun a já doufám, že příští rok tato částka se zvýší na mnohem větší hodnotu. Až někdy zase budeme u svého počítače nadávat na reklamy, které nás zdržují od celkového načtení stránky, zkusme pochopit, že bez reklam by to, co dnes přijímáme se samozřejmostí, vůbec nebylo. A pokud bude SPT Telecom souhlasit se zvýšením paušálu a místní hovory budou zdarma, pak bude všem jedno, kolik sekund nebo minut se načítá webová stránka nebo kolik času stráví ONLINE.
Miroslav Kučera
Autor je šéfredaktorem serveru Interval.cz
|