SPT Telecom se snaží klamat širokou veřejnost
V dnešních dnech dostávají všichni, co používají telekomunikačních služeb SPT Telecomu kromě standartního účtu za vyúčtování služeb také jeden list formátu A4, ve kterém je uveden přehled nejdůležitějších cen SPT Telecom, a.s., které budou platné od Nového roku. Pro ty, kteří jej již vyhodili, jej zde uvedu s výrazněním zajímavých skutečností, které jsou na konci článku podrobně okomentovány:
Praha, 30 listopad 1998
Vážený zákazníku,
Dovolte, abychom Vás informovali o nových cenách některých telekomunikačních služeb SPT Telecom, a.s., které vstoupí v platnost od 1.1.1998.
Ceny regulovaných telekomunikačních služeb se k 1.1.1998 zvyšují v průměru o 3,9%*, tj. výrazně pod úrovní inflace v České republice.
Přehled nejdůležitějších cen telefonních služeb nalezte na druhé straně tohoto dopisu. Nové ceny budu zveřejněny v Telekomunikačním věstníku. Podrobnější informace o všech změnách můžete bezplatně získat na naší informační lince 0800 11 11 11.
Nejdůležitější změny cen od 1.ledna pro podnikové a bytové telefonní stanice jsou následující:
Zvýšení cen za používání telefonní stanice se samostatným připojením ze 100,-Kč na 135,-Kč.
Zvýšení cen místního hovorného v době silného provozu v průměru o
28%** a v době slabého provozu o
14%***, a to kombinací zvýšení ceny impulzu na 2,60 Kč a zkrácení délky časového intervalu impulzu o jednu třetinu.
Zvýšení ceny tarifního impulzu z veřejného telefonního automatu na 4,- Kč.
Mírné snížení cen hovorného ve druhém meziměstském tarifním pásmu a snížení této ceny o více než 10% v době slabého provozu.
Ve třetím meziměstském pásmu je sníženo hovorné přibližně o 10% v době silného provozu a o více než 40% ve slabém provozu.
Dosavadní počet impulzů v hodnotě 1,05 Kč poskytovaných každý měsíc uživatelům bytových telefonních stanic bude zvýšen z 10 na 15 impulzů.
Výrazně, t.j. v průměru o 25%, je sníženo mezinárodní hovorné.
Změny regulovaných cen telekomunikačních služeb SPT Telecomu, a.s., vycházejí z pravidel dlouhodobé cenov regulace, která
omezují růst těchto cen pod úroveň inflace.**** Státní orgány tak vytvářejí tlak na zvyšování efektivnosti společnosti.*****Cenová regulace do jisté míry zohledňuje náročný rozvojový program zásadní modernizace a rozšiřování telekomunikační sítě, který vyplývá ze závazků SPT Telecom, a.s., vůči státu.
Dlouhodobějším cílem cenových úprav je, aby ceny za jednotlivé služby pokrývaly náklady spojené s jejich poskytováním (tzv. rebalancování cen). V současné době SPT Telecom, a.s., dotuje z výnosů mezinárodního a meziměstského hovorného jiné ztrátové služby******. Toto vyrovnání cen je jedním z doporučení Evropské unie v procesu přípravy České republiky na její členství. Nutnost rebalancovat ceny vyplývá i z blížícího se data plné liberalizace českého telekomunikačního trhu.
Mimo rámec služeb, podléhající cenové regulaci, dochází také ke změnám cen za některé vysoce ztrátové neregulované služby. Telegrafní služba se zvyšuje v průměru o 18%. Ke zvýšení cen dochází i u dálnopisné služby, informačních a operátorských služeb.
Jsme si vědomi,******* že změna cen bude mít na jednotlivé skupiny našich uživatelů rozdílný dopad. Ten jsme se snažili omezit u uživatelů bytových telefonních stanic
zavedením relativně výhodnějších cen v době v době slabého provozu******** a zvýšením počtu zlevněných impulzů
Váš
SPT Telecom, a.s.
|
* - Je rozhodně nesmysl, že SPT Telecom zdražil své ceny o 3,9%. Navíc, způsob, jakým k tomuto číslu SPT Telecom nelze považovat za správný. Vycházel totiž pravděpodobně ze svých procent zdražení nebo zlevnění, která jsou samozřejmě špatná. Viz dole.
** - V Telecomu pravděpodobně pracují lidé, kteří ani nevědí, co je to kalkulačka. Nedá se na toto zvýšení hovoru o 2.60 Kč a zkrácení délky impulzu o jednu minutu říci nic jiného. Každý si dokáže vypočítat, že dnes platíme za hodinu místního hovoru ve špičce 48 Kč a že od Nového roku to bude činit 75 Kč, což je zvýšení o 61.5(!)% a ne rozhodně o těch "Telecomáckých" 28 procent.
*** - V tomto případě platí totéž, co bylo řečeno v minulém odstavci, ale je zajímavé, že ačkoli poměr cen (špička/po špičce)je 1:2, tak zde činí zdražení 14% a ne stejných 28% jako je v přechozím odstavci. Jak je to možné? Každopádně, správné zdražení místních hovorů po špičce činí 61.5%, stejně jako ve špičce.
**** - To je samozřejmě nesmysl. Zdražení cen telekomunikačních služeb je ROZHODNĚ nad úroveň inflace a ne pod úroveň, jak se nám SPT snaží namluvit v této nicneříkající větě.
***** - Skvělá věta. Jestli státní orgány vytvářejí tlak na zvyšování efektivnosti Telecomu, jak já jsem potom černý anděl bez křídel. SPT Telecom rozhodně nezvyšuje efektivitu svojí práce - u mě platí právě naopak za nejneefektivnější společnost - nevím, nic o tom, že by státní úřady nějak na SPT Telecom naléhaly na zvýšení produktivity.
****** - SPT Telecom zde záměrně neuvádí, jaké ztrátové služby dotuje, ale z několika jeho prohlášení je zcela jasné, že dotuje místní hovory, které jsou pro něj ztrátové, což jako obvykle není pravda, jak se nedávno ukázalo, místní hovory mají pouze malý zisk - pouhých deset procent narozdíl od mezinárodních hovorů, které mají brutální zisk 90%(!).
produktivity.
******* - SPT Telecom se ji možná vědom toho, že změna cen bude mít na uživatele telekomunikačních služeb rozdílný dopad - což je snad ale úplně jasné - ale rozhodně si není Telecom vědom důsledků, které tato změna cen určitě vyvolá - viz případ zdražení místních hovorů v souvislosti s používaním Internetu.
******** - No a poslední věta, kterou jsem označil, měl úplně dorazila. Kde zavedl Telecom o bytových stanic relativní(?) zvýhodnění cen v době slabého provozu, snad jedině u třetího meziměstského pásma a u mezinárodních hovorů, když drasticky zdražil místní hovory?!! Jak pro koho, tyto dvě pásma zlevnil o celkových 60%, jenže dražil místní hovory o 123% (součet zlevnění III. pásma a mezinárodních hovorů s porovnáním součtu zdražení místních hovorů.).
Nebudu zde uvádět žádné závěrené slovo, jen jsem znechucen tím, jak se SPT Telecom snaží oficiálně manipulovat s veřejností a věřím, že si každý udělá, po přečtění tohoto článku, na věc svůj vlastní názor.
Miroslav Kučera
Autor je šéfredaktorem serveru Interval.cz
|