-- iDnes  

-- Český Amazon  
Český Amazon - nakupujte se slevou!

Advertising Management by IP Netvertising

  Katalog
- přidat/aktualizovat firmu
- hlavní strana
- úvod


Portál

Inzerce zde
Kontakty
O nás
Reference
Napsali o nás
Tiskové zprávy

Neplatiči
Napište nám!
 
Zaregistrujte se
Chcete mít přehled o novinkách na našich serverech? Čekáte na nové informace na našich stránkách? Stačí, když vyplníte formulář a pravidelně vám budeme zasílat vyžádané informace.
Mám zájem o ...
- zaslání aktuálního katalogu
- předplatné dalších vydání
Zavolejte nám!
Nevíte si rady, máte jakýkoliv dotaz? MODRÉ STRÁNKY
jsou tu pro vás!
tel.: (02) 6126 2442
Ikona pro vás!
Pokud vám naše stránky pomohly najít hledanou firmu či informaci, budeme velmi rádi když na nás upozorníte ...!
Počítačové Fórum ´99
Pod záštitou II. ročníku kampaně Březen - měsíc Internetu se uskutečnil ve dnech 15. - 18.3. první ročník veletrhu informačních technologií na internetu Počítačové Fórum '99 Pokud vás zajímá závěrečná zpráva z veletrhu ...
APO
Jako člen Asociace poskytovatelů obsahu sítě internet (http://www.apo.cz) vás srdečně zveme na domovské stránky APO. Stanete se i vy členem APO?
Reklama
Nejen na našich webech WWW STRÁNKY, MODRÉ STRÁNKY a ČESKÝ AMAZON, ale i na zajímavých serverech interSEIF či Unie vydavatelů si u nás můžete objednat reklamu. Seznamte se v případě zájmu s aktualním ceníkem reklamy.

Hledej :
  Tip: klíčová slova pište s diakritikou ...
Nové adresy ~ Aktuálně ~ Víte, že... ~ Články
 
Nebyli jsme první, ale rozhodně nejsme poslední

S odstupem času je nutné přiznat, že jako Česká asociace pojišťoven (dále jen "ČAP") jsme se začali zabývat problematikou Y2K později, než naši kolegové v zahraničí a než některé jednotlivé členské pojišťovny. Hlavním motorem našich aktivit zejména v závěru roku 1998 byla potřeba sdělit okolnímu světu, že problém nám není lhostejný a že pracujeme na jeho řešení. Přičemž si každý z nás uvědomoval, že úspěšnost naší snahy ve velké míře závisí právě na úzké spolupráci s okolním světem, a to nejen s tím Světem s velkým "S", ale zejména na spolupráci s našimi nejbližšími obchodními partnery.


Proto také první aktivity pojišťoven byly zaměřeny na informování našich klientů o problému roku 2000 a o tom, jak my přistupujeme k zabezpečení našich vlastních provozních IT systémů. Kromě Prohlášení ČAP k této problematice, které jsme poskytli všem sdělovacím prostředkům, využily členské pojišťovny široké škály informačních aktivit, z nichž nejčastější byly zřejmě dopisy klientům a pojišťovacím makléřům, ale nechyběly ani dotazníky, informační letáky, osobní jednání s významnými klienty a v neposlední řadě účast odborníků na aktivech a seminářích. Navázali jsme spolupráci s Úřadem pro státní informační systém ještě dříve, než se stal na základě usnesení vlády Národním koordinačním střediskem. Vzhledem k tomu, že pro většinu pojišťoven jsou největšími klienty průmyslové podniky a také s ohledem na to, že právě v průmyslu a dopravě mohou nastat největší škody, oslovili jsme i představitele zaměstnavatelů ze Svazu průmyslu a dopravy České republiky a ve spolupráci s nimi jsme se podíleli na přípravě odborného semináře pro členy svazu.

ČAP vytvořila z odborníků z členských pojišťoven pracovní skupinu s příznačným názvem "Y2K". Tato skupina shromažďuje a zpracovává zahraniční i tuzemské materiály a na základě jejich analýz doporučuje četná opatření k zabezpečení bezproblémového přechodu na rok 2000. Dále pak organizujeme účast na odborných školeních a seminářích organizovaných jinými institucemi doma i v zahraničí.

Pro potřeby členských pojišťoven uspořádala ČAP odborný seminář "K problematice roku 2000". Seminář se uskutečnil 23.června 1999. Na programu byly kvalitní přednášky, které přibližovaly problematiku Y2K z různých pohledů. Vzhledem k pokročilému času (půl roku do nejkritičtějšího okamžiku) omezili jsme otázky technického charakteru a soustředili jsme se na řešení případných následků selhání IT i NON IT, resp. právních aspektů vztahu mezi klientem a prodejcem nebo výrobcem SW a HW, vztahu mezi klientem a pojišťovnou. Přednášející se soustředili na vytipování nejzávažnějších rizik v jednotlivých oborech pojišťovnictví s vymezením možných dopadů. Stranou nezůstaly ani otázky odpovědnosti za škodu způsobenou vadným výrobkem, či odpovědnost za škodu při výkonu povolání nebo profesní činnosti.

Základ veškerých úvah o pojistitelnosti či nepojistitelnosti počítačového problému musíme hledat v právních předpisech upravujících pojištění. Občanský zákoník ve svém §788 říká, že povinnost pojistitele plnit z pojistné smlouvy vzniká, "nastane-li nahodilá událost ve smlouvě blíže označená". Diskuse je tedy o "nahodilosti". Právní teorie rozeznává nahodilost absolutní a relativní. Absolutní předpokládá vznik jisté situace, ale nemusí k ní dojít vůbec nebo se vůbec neví, kdy nastane. U relativní nahodilosti je to tak, že předpokládaná situace určitě nastane (např. smrt člověka), jen se neví kdy. Proto se relativní nahodilost spojuje především se životním pojištěním. Majetková a odpovědnostní pojištění se vyznačují aplikací absolutní nahodilosti. Problém roku 2000 je předvídatelným nebezpečím, u kterého víme, že nastane a dokonce víme, i kdy nastane. Na podobných principech je založeno pojistné právo ostatních evropských zemích a tak není udivující, že jak pojistitelé, tak zajistitelé se shodli na tom, že z hlediska pojištění jde o nepojistitelné riziko. Většina pojišťoven je však připravena hradit škody z tzv. zbytkového rizika. Pod tímto si lze představit situaci, kdy pojištěný klient podnikne všechna nezbytná opatření, která mu umožňuje stupeň poznání vědy a techniky k zabezpečení svého IS a přesto dojde ke škodě způsobené zvenčí. V tomto případě by pojišťovna vzniklou škodu uhradila. Bude však v každém případě záležet na konkrétní pojišťovně a jejích pojistných podmínkách. Uvedená pasáž je zjednodušeným výkladem. Život však přináší a jistě přinese mnoho variantních situací, na které budeme hledat odpověď nejenom my jako pojistitelé, ale budou se jimi zřejmě zabývat i soudní znalci a soudy samotné.

Vzhledem k tomu, že se jedná o problematiku velmi zajímavou, leč obsáhlou a vymezený prostor mi neumožňuje citovat z přednášek jednotlivých lektorů, doporučuji k pozornosti čtenáře www stránky ČAP nebo časopis Pojistný obzor, kde jsou publikovány nejen názory odborníků na pojistné právo, ale např. i soudního znalce a dalších odborníků na problematiku Y2K, ale řada dalších zajímavých dokumentů.

Uspořádáním semináře však aktivita pracovní skupiny Y2K při ČAP neskončila. Připraveny jsou další akce. Na podzim se uskuteční druhé kolo dotazníkové ankety ČAP vůči členským pojišťovnám. Výsledky by měly potvrdit připravenost pojišťoven a jejich provozních systémů.

Budeme i nadále spolupracovat s ostatními institucemi. Začne rovněž příprava na vybudování dokumentačního centra, které by mělo shromažďovat poznatky o průběhu kritických dnů (již od 9.9.1999) a případných škodách, a to nejen u nás, ale i ve světě. Vyhodnocením těchto materiálů a zobecněním zjištěných skutečností skončí pracovní skupina Y2K svou činnost.



JUDR. Jiří Novotný
Kooperativa, pojišťovna, a.s.

Bližší informace Vám postkytne:

Česká asociace pojišťoven
Na Poříčí 12
115 30 Praha 1
tel.: (02) 24 87 56 11
fax: (02) 24 87 56 12
e-mail:sekretariat@cap.cz
WWW:http://www.cap.cz

 
(c)1996-99 Agentura Modré stránky s.r.o.