-- iDnes  

-- Český Amazon  
Český Amazon - nakupujte se slevou!

Advertising Management by IP Netvertising

  Katalog
- přidat/aktualizovat firmu
- hlavní strana
- úvod


Portál

Inzerce zde
Kontakty
O nás
Reference
Napsali o nás
Tiskové zprávy

Neplatiči
Napište nám!
 
Zaregistrujte se
Chcete mít přehled o novinkách na našich serverech? Čekáte na nové informace na našich stránkách? Stačí, když vyplníte formulář a pravidelně vám budeme zasílat vyžádané informace.
Mám zájem o ...
- zaslání aktuálního katalogu
- předplatné dalších vydání
Zavolejte nám!
Nevíte si rady, máte jakýkoliv dotaz? MODRÉ STRÁNKY
jsou tu pro vás!
tel.: (02) 6126 2442
Ikona pro vás!
Pokud vám naše stránky pomohly najít hledanou firmu či informaci, budeme velmi rádi když na nás upozorníte ...!
Počítačové Fórum ´99
Pod záštitou II. ročníku kampaně Březen - měsíc Internetu se uskutečnil ve dnech 15. - 18.3. první ročník veletrhu informačních technologií na internetu Počítačové Fórum '99 Pokud vás zajímá závěrečná zpráva z veletrhu ...
APO
Jako člen Asociace poskytovatelů obsahu sítě internet (http://www.apo.cz) vás srdečně zveme na domovské stránky APO. Stanete se i vy členem APO?
Reklama
Nejen na našich webech WWW STRÁNKY, MODRÉ STRÁNKY a ČESKÝ AMAZON, ale i na zajímavých serverech interSEIF či Unie vydavatelů si u nás můžete objednat reklamu. Seznamte se v případě zájmu s aktualním ceníkem reklamy.

Hledej :
  Tip: klíčová slova pište s diakritikou ...
Nové adresy ~ Aktuálně ~ Víte, že... ~ Články
 
Novell sníží vaše investice do informačního systému

Společnost Novell dnes není jen největším světovým dodavatelem špičkového síťového operačního systému a řady dalších síťových produktů, ale také firmou, která může pomoci významně snížit náklady na informační systém podniku či organizace. Novell NetWare nabízí bezkonkurenční výkon, správa sítě je méně nákladná a mnohokrát prověřená stabilita a robustnost minimalizuje případné výpadky. Zákazníci, kteří reálně uvažují o snížení nákladů na svůj informační systém, stále častěji přecházejí na platformu Novell. A právě analýza celkových nákladů na vlastnictví informačního systému neboli TCO (Total Costs of Ownership) a analýza návratnosti investic ROI (Return on Investment) do informačních technologií ve firmách byla témata, o kterých jsme hovořili s Ing. Alešem Kučerou, ředitelem společnosti Novell Praha.

I u nás se stále více začíná hovořit o důležitosti vyhodnocování celkových nákladů na vlastnictví informačních systémů a návratnosti investic do informačních technologií. Proč se tak podle vás děje?
Je zbytečné hledat jiné vysvětlení, než že více a více uživatelů komunikuje o své potřebě vyhodnocovat návratnost investic do informačních technologií a o celkových nákladech na vlastnictví počítačových systémů, což je vynuceno zostřeným konkurenčním prostředím. Proč ale uživatelé vůbec používají informační systémy? Protože umožňují snižovat fixní i variabilní náklady společností - výrobních, servisních, distribučních či obchodních. Proč vyhodnocují TCO, ROI a další ukazatele? Nemohou si dovolit, aby je snižování nákladů prostřednictvím informačních systémů stálo další výdaje, a to jak v pořizovacích, tak v provozních nákladech.

Jsou TCO a ROI dvěma stranami jedné mince?
Ne nutně, ale poměrně často tomu tak je. Řekl bych, že vyhodnocení návratnosti investic je obecnějším problémem a ve většině případů je hodnocení nákladů na vlastnictví součástí ROI-analýzy. Je rozhodně obtížné vyhodnotit, co mi informační systém přináší či kolik peněz mi nasazení IS nebo dalšího, lepšího IS ušetří. TCO hovoří o nákladovosti IS, a to o nákladovosti pořizovací i provozní. Vyhodnocení přínosu IS je složitý úkol, obvykle toto vyhodnocení uživatelé nakupují u třetích stran - jednak to sami vyhodnotit neumí, jednak třetí strana je ve verdiktu objektivnější. O tomto bych raději moc nehovořil, prostě tomu nerozumím. Podívejme se spíše na TCO, tomu rozumím o trochu více.

O co tedy jde?
Jde o to, že uživatelé chápou, že není možné donekonečna účtovat všechny náklady na vlastnictví informačních systémů na jeden sběrný účet bez analytiky. Je jim jasné, že nelze účtovat platy správců a vývojářů informačního systému na stejné účty jako náklady na výrobní dělníky nebo uklízečky. Jediná informace, kterou by tímto způsobem získali, by byla, že jejich náklady jsou vysoké, produktivita práce malá, a že počítače jsou drahé. Uživatelé chtějí vědět, jaké jsou jejich pořizovací náklady na IS a jaké jsou náklady na vlastnictví IS.

Pořizovací náklady jsou snad jasné, platíte faktury dodavateli...
Svojí otázkou jste asi vystihl tu nejčastější chybu, kterou uživatelé dělají. Abych se zaštítil autoritou; GartnerGroup dělí náklady na přímé, rozpočtovatelné (a rozpočtované) a na nepřímé, tedy nerozpočtovatelné (nerozpočtované). Analýza TCO umožňuje vyhodnotit silné a slabé stránky informačního systému. Umožňuje "zrušit neefektivní oddělení". Správná analýza TCO zohledňuje specifický charakter toho kterého byznysu - co je dobré pro jednu organizaci, nemusí být dobré pro jiné podnikání.

Co tedy patří do přímých a co do nepřímých nákladů?
Podle GartnerGroup patří do přímých nákladů náklady na hardware a software, ať už ve formě zaplacených peněz nebo leasingových splátek, náklady na správu IS, tedy správu sítě, paměťových médií, počítačů. Dílem to jsou náklady na technickou podporu, náklady na vývoj aplikací, náklady na komunikaci po pronajatých linkách (např. sítí WAN) či náklady na školení uživatelů. Patří sem i náklady na profesionální služby dodávané třetími stranami. Nepřímé náklady zahrnují zejména to, že uživatelé se sami učí, jak s aplikacemi zacházet, sami si vytvářejí skripty pro aplikace, radí si navzájem - obecně řečeno, nespoléhají nebo nemohou spoléhat na formální podporu či připravený trénink apod.. Do nepřímých nákladů se zahrnuje i eventuální nedostupnost služeb, které má informační systém zajišťovat, neboli výpadek počítačové sítě. První nejjednodušší vyhodnocení těchto nákladů svádí prostě spočítat prostoje pracovníků, ale už na druhý pohled je celá záležitost daleko složitější, málokdo pracuje sám, jeho práce navazuje na práci ostatních, ovlivňuje ji atd..

A to vše už nemusí být vůbec jednoduché, myslím správné přiřazení různých nákladů správným účtům, mohu-li to tak říci.
To skutečně snadné není, navíc věcně správná přiřazení nákladů z hlediska analýzy TCO nemusí být v souladu s platnými účetními předpisy. GartnerGroup například říká: upgrade paměti, pokud je realizován později, by se měl rovnou dát do spotřeby, neměl by se odepisovat. Upgrade paměti ale může být tak drahý, že by se naopak podle účetních předpisů odepisovat měl. Nebo upgrade diskového pole serveru. Uvedu zjednodušený příklad: Protože váš systém neumí komprimovat zálohy, musíte častěji upgradovat diskové pole. Zohlednil třeba tuto skutečnost zodpovědný manažer v okamžiku nákupu systému v analýze při vyhodnocování výběrového řízení? Analýza TCO opravdu není jednoduchá věc - ale stojí za to. Firma přece musí své náklady pečlivě sledovat.

Teď bylo by asi vhodné položit zatím nevyslovenou otázku: Jak tyto požadavky splňuje software společnosti Novell?
Novell má produkty, které jsou vhodné z hlediska minimalizace jak přímých, tak nepřímých nákladů. Novell NetWare má nízké hardwarové nároky na server, respektive na stejném serveru vykazuje vyšší výkonnost než konkurenční produkty, tudíž zákazník má nižší přímé náklady na IS. Centralizovaná správa sítě pomocí produktů ZENworks a ManageWise snižuje náklady na správce sítí. V oblasti nepřímých nákladů spolehlivost a robustnost produktů Novell miminalizuje eventuální výpadky provozu. Jednoduchost ovládání systému GroupWise určeného pro skupinovou spolupráci minimalizuje potřebu vzájemné komunikace uživatelů informačního systému, konzultací apod. Obecně se dá říci, že produkty společnosti Novell jsou cestou ke snížení TCO. Jsem rád, že toto rozeznávají i zákazníci, a ti, kteří analýzu TCO provedli, jsou velmi často zákazníky společnosti Novell. A jsem rád, že naše produkty jim pomáhají budovat efektivní, spolehlivé systémy s nízkými náklady na vlastnictví.



Děkuji za rozhovor

František Rudolf



Bližší informace:
Novell - Praha spol. s r.o.
Klimentská 46
110 02 Praha 1
tel.: (02) 21 85 66 11, 21 85 69 99
fax: (02) 21 85 66 22, 21 85 67 77
e-mail:ncc_cz@novell.com
WWW:http://www.novell.com

 
(c)1996-99 Agentura Modré stránky s.r.o.