Politický program Demokratické unie

Parlamentní volby 1996


Preambule
  1. Právní stát
  2. Hospodářství
  3. Státní správa a samospráva
  4. Sociální politika
  5. Zdravotnictví
  6. Bezpečnost
  7. Školství, věda a kultura
  8. Zemědělství
  9. Ekologie
  10. Zahraniční a obranná politika

Preambule

Program Demokratické unie je založen na základních principech demokratického státu: právu občana na důstojný život, na vlastnictví, na ochranu občanských práv, bezpečnost a na samosprávu. K jejich naplnění je nutno prosazovat politiku hospodářského růstu a vybudovat právní stát. V širších souvislostech usiluje program DEU o mír doma i ve světě a o spolupráci se všemi demokratickými silami.

Program Demokratické unie je programem systémové demokratické přeměny naší společnosti, která přesahuje rámec jedné strany a život jedné generace. Uskutečnění takto pojatého programu bude proto záležet nejen na volebním úspěchu Demokratické unie; jde o to získat pro něj většinu občanů státu a také ostatní demokratické politické síly v naší zemi.

Hlavním cílem DEU je prosadit do čela tohoto státu lidi čestné, neúplatné, novou generaci zodpovědných občanů chápajících svou politickou činnost jako s I u ž b u spojenou s konkrétní zodpovědností za svěřeně hodnoty, tj. politiky-hospodáře. Chceme otevřít cestu skutečným vlastníkům, kteří přistupují k majetku jako k povinnosti svěřené hodnoty rozmnožovat a zvelebovat. Náš národ musí být obrozen morálně i mravně. To je základní podmínka skutečné, dlouhodobé prosperity. V čele s těmi, kteří podváděli a kradli za totality, celkového vzestupu nedosáhneme, zvláště pak ne za situace, kdy se již vytvořilo velmi nebezpečné a obtížně odstranitelné propojení hospodářské a politické moci prostřednictvím finančního systému. Nezpůsobilost a selhání v jakékoli státní funkci musí být signálem pro okamžité zodpovídání se a nápravu. Státní činitelé musí být nemanipulovatelní, nevydíratelní a jsou povinni klást veřejné blaho a čest země nad jakoukoli osobní nebo skupinovou výhodu.

Program Demokratické unie stojí na přesvědčení, že duchovní a hmotnou prosperitu naší společnosti mohou zajistit pouze občané sami - za podmínky, že pro jejich činnost bude stát vytvářet vhodné prostředí. Tím se rozumí hlavně zajištění služeb, které občan požaduje:

Demokratická společnost a stát

Demokratická unie považuje demokratický systém za jediný přijatelný, který důsledně zaručuje občanům svobodný přístup k informacím a ničím neomezovanou distribuci těchto informací, možnost volit a kontrolovat vládu, umožňuje jim - v případě nutnosti - nekonfliktní výměnu vládnoucí garnitury. Pouze demokracie je zárukou pro uplatnění člověka jako nezávislého a svobodného občana. jediným zdrojem moci v demokratickém státě jsou občané, nikdo jiný. Stát proto nemá žádnou samostatnou moc, ale pouze moc delegovanou občany, a tudíž nemůže omezovat jejich práva.

Právo na soukromé vlastnictví a na ochranu občanských práv

Tato práva jsou neomezitelná a nedělitelná; zákonem Ize pouze vymezit hranice mezi nimi, zákon však nemůže tato práva nikterak omezovat - jinak by negoval podstatu demokratické společnosti a státu.

Jednou ze základních rolí státu je zajišťování právní jistoty občanům. Práva občanů mohou být realizována jen v právním státě - kde vládne zákon, a ne lidská zvůle, a v němž cílem veškerého úsilí je člověk, jeho důstojnost, kde jsou zachovávány základní morální a duchovní principy evropské kultury a civilizace.

Nerespektování práva, ať už jedinci, nebo institucemi, je nejen porušování ústavy (viz např. dlouhodobé nenaplnění Senátu), ale otevřená snaha o změnu demokratických struktur společnosti v diktaturu.

Samospráva

Samospráva je základní společenská instituce, jejímž prostřednictvím se nejen uskutečňuje moc občanů, ale také efektivně zamezuje koncentraci moci ve státě, čímž se omezují snahy po nadměrné moci jednotlivců nebo skupin. Zároveň při přímé volbě starostů a ostatních zástupců zajišťuje přímou vazbu mezi pravomocí a zodpovědností.

Musí být důsledně respektován princip, že vyšší státní orgán nesmí zasahovat do vnitřního života nižšího článku samosprávy, bez zákonného oprávnění nemůže a nesmí oklešťovat jeho pravomoci a odpovědnosti.

Základní jednotkou samosprávy je rodina; ta musí být všemožně společensky podporována. Konkrétní samosprávné instituce musí vycházet ze současného respektování dvou principů: z historických zkušeností a z konkrétních potřeb doručování služeb státu občanům. Samospráva musí rovněž přispívat k vytváření protikladných a rovnovážných institucí ve státě.

Hospodářský růst a blahobyt společnosti

Důraz na hospodářský růst je další základní princip politiky Demokratické unie. Mezi demokratickým společenským systémem a hospodářským růstem existuje vzájemný dynamický vztah. Existence demokracie závisí a je založena na rovnosti příležitostí, které musí poskytovat všem jedincům bez rozdílu.. Tuto rovnost příležitostí je možná jen ve společnosti, jejíž hospodářství roste; jinak by likvidovala samu svou demokratickou podstatu.

Bohatství společnosti je závislé na dlouhodobé prosperitě jejích jednotlivých členů - nikoliv na shromažďování bohatství v rukou státu. Přerozdělování úspor a bohatství prostřednictvím státu, daňového systému a státního rozpočtu musí být postupně omezováno.

Základní role demokratického státu v hospodářském rozvoji jsou:

Největším zdrojem hospodářského růstu je demokratická kultura a morálka společnosti - moderní pojetí člověka, které vede k mobilizaci jeho iniciativ a k realizaci jeho nově nabytých svobod, což také významně ovlivňuje jeho ekonomické chování.

Nikoliv účelově pojaté politické sliby, ale hospodářský růst je ta nejlepší záruka jistoty pro sociálně slabé členy společnosti. Sociální aspekt politiky hospodářského růstu není jen v uskutečněné rovnosti příležitostí pro všechny členy společnosti poskytuje také stále se zvětšující možnost, zvýšit podporu sociálně slabých členů.

Morálka a kulturní dědictví společnosti

Práva občanů a základní principy demokratického státu nelze jen deklarovat, ale musí být plně uskutečňovány a respektovány. Proto Demokratická unie trvá na konkrétních krocích k zachování a prohlubování veřejné morálky a společně sdílené kultury jako jediné cesty vedoucí k ozdravení společnosti z marasmu komunismu.

Demokratická unie dále klade důraz na zahrnutí morálních, kulturních a duchovních aspektů při rozhodování celospolečenského dosahu a dopadu. Proto bude usilovat o to, aby lidé porušující základní morální principy země nestáli ve vedení společnosti. Demokratická unie bude požadovat potrestání zločinů komunismu způsobených potlačováním základních lidských práv a svobod - bez toho nelze považovat komunistickou minulost za překonanou.

Dlouhodobá vize společnosti

Souhrn základních principů, na nichž stojí Demokratická unie, dává ve svém celku jednoznačnou představu dlouhodobého rozvoje společnosti, která je významná pro všechny demokraticky orientované občany: Tyto principy DEU považuje za jedinou legitimní strategii trvalého uchování demokracie v naší společnosti i pro příští generace.

Demokratická unie svůj program zformulovala s pocity vděku za přínos předchozích generací, hodlá navázat na nejlepší tradice minulosti a bude tvrdě a zodpovědně pracovat s ohledem na svobodný a důstojný život dnešního i budoucího pokolení.

1. Právní stát

Vytvoření právního státu je základní předpoklad existence demokratické společnosti.

Právní stát v České republice dosud neexistuje - stát není schopen plně zajišťovat osobní bezpečnost, práva a ochranu majetku občanů, soudy nejsou zcela funkční - zástupci veřejnosti nejsou u soudů dostatečně zastoupeni, v řadě případů jsou hrubě porušována základní práva občanů, právní a demokratický vývoj není dosud patřičně zaručen.

Příčinou tohoto stavu je přetrvávání práva a morálky komunistického státu, otevřeného diktátu podporovaného komunisty rozptýlenými do různých politických stran. Je to nepřijatelná tendence, protože základem komunistického práva je potlačování základních práv a svobod občanů. To je v přímém protikladu k principům demokratické společnosti.

Odstranění neprávního státu proto bude nutno zahájit okamžitým ukončením platnosti celé řady komunistických zákonů a nařízení; výklad ústavy, Listiny základních občanských práv a svobod a zákonů země nesmí být nadále podřízen komunistické právní filosofii.

Program Demokratické unie zdůrazňuje vytvoření právního státu prověřením ústavnosti stávajících zákonů, prosazováním občanských práv, zpětnou vazbou mezi občanem a státem, reformou soudního systému, potlačováním korupce a organizovaného zločinu a sblížením se zákonodárstvím Evropské unie.

Přezkoumání existujících zákonů z hlediska jejich konfliktu s Ústavou ČR a Listinou občanských práv a svobod a zrušení zákonů, které jsou v konfliktu s těmito základními právními dokumenty, jsou nutné kroky k nastolení právního státu u nás.

Nerespektování občanských práv je základní problém a překážka vytvoření právního demokratického státu. Proto DEU považuje za prioritu přijetí prováděcího zákona k občanským právům. Ten bude založen na principu, že žádný zákon nemůže omezovat občanská práva, protože tím by je de facto rušil; zákon může pouze vymezovat hranice mezi jednotlivými právy, hranice práv mezi občany a mezi jednotlivci a společností. Prováděcí zákon k Listině základních občanských práv zavede trestní a občanskou zodpovědnost za jejich porušování. Popularizace tohoto zákona se musí stát společenskou prioritou - všechny stupně škol a učilišť spolu s armádou zahrnou výuku o základních lidských právech do svých osnov.

Zavedení občanských soudních porot je nejlepší řešení pro vytvoření nestranných soudů, a zároveň se tím uskutečňuje základní právo občana být souzen porotou složenou ze zodpovědných a vážených spoluobčanů. Vyšetřovací poroty jsou pak nejlepší zábrana zpolitizování soudů a zneužívání vyšetřovací vazby. Vytvoření demokratických soudů vyžaduje volbu soudců a zástupců lidu občany, protože ti se jim musí ze svých činů zodpovídat.

Přímá volba zástupců občanů je nutná pro zpětnou vazbu mezi občany a jejich volenými reprezentanty. Občané budou volit za své představitele konkrétní spoluobčany, budou od nich vyžadovat osobní zodpovědnost a budou mít možnost je odvolat (to bude zvláště platit v oblasti samosprávy a parlamentu). Pouze tak se formálně a nominálně vyhlášená demokracie stane demokracií faktickou.

Neméně důležitý krok vidí Demokratická unie v zavedení arbitrážních soudů pro řešení malých občanských pří; zajišťovaly by rychlejší výkon spravedlnosti a přispěly by k efektivnější práci soudů. Pro dosažení vyšší úrovně právního vzdělání a právního vědomí navrhuje Demokratická unie vytvoření státem financovaného fondu pro studium práva doma i v zahraničí.

Úpadek ducha a absence morálky jsou živná půda pro korupci. K zamezení korupce a rozkrádání ve státním i soukromém sektoru je nutné zavést instituci prokázání původu majetku a zákony tvrdě postihující korupci, rozkrádání a vydírání. Zároveň musí být stát plně vybaven zákony proti organizovanému zločinu, ať již domácímu nebo zahraničnímu.

Vytvoření právního státu je také základní podmínka pro vstup do Evropské unie. Proto DEU podporuje urychlené sblížení našeho zákonodárství se zákonodárstvím států EU.

2. Hospodářství

Cílem ekonomického programu Demokratické unie je ekonomický růst dávající rovnou příležitost všem občanům. Hlavní nositelé hospodářského růstu jsou občané; prosperita společnosti závisí na jejich prosperitě, ne na přerozdělování bohatství vytvořeného státem.

Hospodářského růstu je možno dosáhnout jen mobilizací všech domácích zdrojů, získáním dodatečného kapitálu ze zahraničí a efektivním využitím všech těchto prostředků. Základní podmínkou maximalizace hospodářského růstu je snižování podílu státu na vytváření společenského produktu, předefinování jeho role v hospodářství a opravdová privatizace.

Podstatné snížení daní je nezbytná podmínka pro mobilizaci domácích zdrojů k dosažení hospodářského růstu. Podstatně musí být sníženy daňové sazby a odstraněno dnešní zdaňování kapitálu, úroků z úspor, kapitálových přírůstků a dvojí zdanění zisku.

Daňová reforma: DEU bude prosazovat okamžité snížení maximální daně z příjmu na 33 procent a bude usilovat o snížení této daně pod 25 procent do tří let. Budeme také prosazovat postupné snížení daně z přidané hodnoty. Budeme trvat na tvrdém postihu veškerých daňových úniků a vytvoření finanční prokuratury.

Navrhované snížení daní musí provázet značné omezení státního byrokratického aparátu. Kritériem jeho existence musí být efektivní poskytování služeb požadovaných občany. Musí být odstraněny byrokratické zábrany podnikání.

Takto uvolněné zdroje mohou být efektivně využity pouze soukromými podniky s konkrétními zodpovědnými majiteli. DEU trvá na rychlém odstátnění podniků (především navrácením původním majitelům nebo jejich dědicům), jejich předání do rukou konkrétních vlastníků, kteří budou ochotni a schopni vzít na sebe veškerá rizika podnikání. V kuponové privatizaci nevidí DEU nástroj pro vznik vrstvy odpovědných podnikatelů. V tomto státě nikdo poctivý neměl a nemá vysoké částky na nákup velkých investičních celků. Z tohoto důvodu se novými rozhodujícími majiteli stali převážně příslušníci bývalé komunistické nomenklatury. Daleko účinnější a efektivnější forma pro vznik skutečných vlastníků je prostřednictvím státu vytvářet podmínky pro schopné, podnikavé a morálně bezúhonné občany, aby se mohli stát konkrétními majiteli.

Roli státu v hospodářství vidí DEU jako mimořádně důležitou; kromě poskytování základních společenských služeb vytváří stát vhodné prostředí pro hospodářskou činnost, zajišťuje právní jistotu a buduje a udržuje efektivní společenskou infrastrukturu.

Nejdůležitějším zdrojem bohatství země jsou její občané. Proto bude DEU při budování infrastruktury klást důraz na masivní investice do zvýšení vzdělanosti, odbornosti a zdraví občanů. DEU bude prosazovat dostavbu základní dálniční sítě do konce tohoto tisíciletí, demonopolizaci, dokončení telefonizace, urychlenou modernizaci základní železniční sítě a sítě letišť v propojení s Evropskou unií a se standardy, které budou srovnatelné s hospodářsky vyspělými zeměmi.

Řešení bytové otázky spočívá v zavedení standardních tržních vztahů do bytové a mzdové politiky. V první řadě musí být zavedeny standardní tržní vztahy i do oblasti odměňování za práci, kde je tržní systém rovněž hrubě deformován podhodnocením práce a potlačením úrovně reálných výdělků. Pouze z uměle nepotlačovaných ekonomických příjmů lze platit neregulované ekonomické nájemné.

Hospodářský růst, restrukturalizace hospodářství, zvýšení produktivity práce a podpora konkurenceschopnosti na mezinárodních trzích budou základní rysy makroekonomické politiky Demokratické unie. Prostředkem k dosažení tohoto záměru bude udržení rovnováhy makroekonomických veličin, podstatné snížení inflace a úrokových sazeb a dosažení skutečné volné směnitelnosti měny podložené směnitelností zboží a služeb.

Demokratická unie je proti koncentraci ekonomické moci založené na podvodech při privatizaci za pomoci různých skupin organizovaného domácího i zahraničního zločinu, proti propojení politické a hospodářské moci, představující hrozbu nastolení diktátu v zemi. Budeme proto usilovat o kontrolu zájmů investičních fondů vzniklých při kuponové privatizaci.

Za měnový vývoj a zdravé finanční prostředí musí zodpovídat centrální banka Senátu, který bude jmenovat její vedení. Ve své činnosti musí být skutečně zcela nezávislá na vládě. Při udílení bankovních licencí se nesmí řídit ani tak velikostí kapitálu, jako jeho původem. Ve vedení bank ani ve vedení bankovních akcionářů nesmí působit osoba pozitivně lustrovaná. Zdravá malá banka je hospodářsky prospěšná, zatímco velká banka na pokraji krachu (a taková je nezanedbatelná část českých bank v současnosti) může ohrožovat stabilitu celého státu. Centrální banka musí udržovat stabilní kurs koruny odpovídající její tržní hodnotě.

Jsme proti vývozu nezpracovaných přírodních surovin, či dokonce prodeji jejich ložisek. Chceme prosadit přísnější verzi zákona, který nebude dovolovat těžbu ve státem chráněných územích.

Klademe velký důraz na vytvoření právní jistoty v podnikání. To vyžaduje přijetí takového obchodního zákoníku a zákona o obchodování s cennými papíry, které by odpovídaly jak demokratickým principům, tak požadavkům mezinárodních kapitálových trhů. Zákony musí zaručovat ochranu minoritních akcionářů, ochranu jejich základních vlastnických práv.

Hospodářská politika DEU znamená silnou podporu svobodného podnikání. Snížením daní a odstraněním byrokratických zábran chceme podstatně podpořit rozvoj malého a středního podnikání. Hlavně ty velké podniky, které vzniknou z malého a středního podnikání, jsou zárukou účelných investic, úspor, pracovitosti, podnikavosti, vysoké produktivity a efektivního hospodaření.

3. Státní správa a samospráva

Státní správa

Cílem Demokratické unie je vytvoření podmínek pro vznik efektivní, nezávislé a nezkorumpované státní správy, jež bude občanům za jejich daně poskytovat služby, které žádají. Přitom je třeba si uvědomit, že bez kvalitní personální politiky se úředníkům v korupci nezabrání, nebude-li rovněž vytvořen účinný systém kontroly a přísných sankcí.

Demokratická unie bude tento potřebný cíl prosazovat:

Samospráva

DEU považuje samosprávu za základ demokracie, a to jak na úrovni místní, tak i regionální a zemské. K tomu je nezbytné vytvořit těsnou vazbu mezi zodpovědností a pravomocemi cestou:

4. Sociální politika

Demokratická unie nepovažuje sociální politiku za pouhý přívěsek tržního hospodářství; stát se nemůže zříci sociální zodpovědnosti. Sociální politika je autonomní ucelený systém, který souvisí s ekonomikou, zdravotnictvím, ochranou lidských práv, bytovou politikou, populační politikou, ochranou životního prostředí a dalšími oblastmi. DEU klade důraz na tradiční konzervativní hodnoty, tedy lidskost a vzájemnou odpovědnost jedince i širšího lidského společenství. Základem uskutečnění sociálního programu naší politické strany je hospodářský růst, nízké daně a prosperita každého občana.

Základní myšlenkou sociální politiky Demokratické unie je vytvoření podmínek umožňujících všem občanům získání potřebných prostředků vlastní prací, a tím odstranění ekonomické závislosti na státu, při současném vytvoření záchytné sítě pro občany, kteří nejsou z objektivních příčin dočasně či trvale schopni zajistit svou existenci sami. Podpora občanů v dočasné tísni nemůže být pouze finanční, ale také praktická - pomoc vyhledat novou pracovní příležitost, přeškolit na novou profesi nebo pomoc s přesídlením.

Prosperita společnosti je základ zdrojů pro uskutečňování sociálních opatření. Zárukou prosperity a zdravého chodu společnosti jsou zejména střední společenské vrstvy. Ty nejvíce utrpěly komunistickou diktaturou, nebyl jim však dosud poskytnut patřičný prostor pro uplatnění.

Morálka sociální politiky spočívá v tom, že sociální dávky a jiná pomoc nesmějí stavět příjemce do vztahu společenské podřízenosti a podlamovat jeho sebedůvěru a schopnosti. Pomoc potřebným však nesmí rovněž demotivovat tvůrce zdrojů, z nichž je hrazena.

Právo a demokracie zaručí, že občané rozhodnou o uspořádání svých životních podmínek na dlouhé období. Například výšku starobního důchodu nebude určovat vláda, jak se jí to bude právě hodit, ale jasně formulovaný zákon, což musí platit i v ostatních oblastech sociální politiky.

Systém sociálních opatření musí být průhledný, podléhat veřejné kontrole a musí být korigován podle dosažených výsledků a nově vznikajících podmínek. Navrhovaná programová opatření:

5. Zdravotnictví

Současný stav zdravotnictví je charakterizován neustálým záplatováním krizových situací a svědčí o tom, že si vláda neuvědomuje, že zdraví občanů by měla být jedna z hodnotových priorit společnosti. Příčinou tohoto stavu je neexistující koncepce, nesmyslné zásady financování zdravotnictví, které vytvářejí zřejmý deficit, a nedostatečná legislativa.

V této souvislosti považuje DEU za nezbytné zmapovat majetek, náklady a potřeby zdravotnictví podle jednotlivých regionů. Na základě této analýzy korigovat dosavadní způsob transformace a uváženě realizovat příslušné koncepční kroky.

Demokratická unie je pro smíšený systém veřejného (komunálního a státního) a soukromého poskytování zdravotnických služeb. Tento dvoukolejný systém veřejných a soukromých zařízení musí být průhledný a zakotvený v zákoně. Postupné oslabování role státu však nezbavuje stát povinnosti zajistit základní síť zdravotní péče na odpovídající úrovni a dostupné všem občanům.

Prokazatelně nedostatečná organizační, morální a intelektuální úroveň ministerských úředníků vyúsťuje ve velmi špatný systém řízení zdravotnictví se všemi negativními důsledky. Tento stav musí být systémově změněn reorganizací ministerstva zdravotnictví a příslušné státní správy. Převážnou část jejich funkcí by měla převzít samospráva s dostatečnými pravomocemi a informacemi od místních, okresních a regionálních orgánů ve smyslu Národní zdravotní služby, která se osvědčuje v zemích s konzervativními vládami. Jedním z úkolů této instituce bude zajištění účinné kontroly i sankční pravomoc. Na všech úrovních je potřebné vytvořit zastoupení poskytovatelů i uživatelů zdravotní péče. Veřejný a soukromý sektor budou na sebe vzájemně dynamicky působit a takto vzniklá konkurence bude fungovat ve prospěch zdravotnických služeb.

Demokratická unie bude podporovat silnější zapojení církevních a charitativních organizací do systému zdravotní péče. Budeme podporovat vybudování potřebné sítě hospiců pro nevyléčitelně nemocné a umírající.

Privatizace zdravotnictví musí probíhat jenom na základě jednoznačných a přísně dodržovaných zákonů a pravidel s cílem zkvalitnění zdravotní péče, nikoliv spekulace s prodejem majetků. Je nutno zabránit, aby předem vytipované nomenklaturní skupiny působící ve zdravotnictví kupovaly od státu budovy a zařízení, které byly vystavěny a nakoupeny z prostředků daňových poplatníků.

Vícezdrojové financování zdravotnictví je nezbytné. Financování nákladů na zdravotní péči z povinných poplatků občanů zajistí jedna plně kontrolovatelná a průhledná organizace Národní zdravotní služby, která účelně propojí systém zdravotního pojištění s pojištěním nemocenským a úrazovým. Stát je rovněž povinen zúčastnit se na financování zdravotnictví, protože je zákonným ručitelem fungování celého systému státního sektoru.

DEU podporuje souběžnou existenci soukromých pojišťoven, které budou založeny na smluvním základě a ekonomicky nezávislé.

Prevence jako významný prvek zdravotní péče bude podporována vznikem sítě rodinných lékařů. Obce jsou povinny zajistit dosažitelnost zdravotní péče svým občanům z finančních prostředků určených na tento účel. Děti, studující, chronicky zdravotně postižení a staří občané patří do oblasti speciálně preferované péče.

Za základ odborné výchovy lékařů považujeme univerzitní zařízení, která jsou současně centry vědecké činnosti.

Cílem je zajištění plné dostupnosti základní zdravotní péče - plně hrazené a na kvalitní úrovni - pro každého občana. Svobodná volba lékaře musí být zachována. Zdraví má být vnímáno jako stav tělesné a duševní pohody. Je také nezbytné náležitě ocenit odpovědnou a kvalifikovanou práci lékařů, sester, laborantů a ostatních zdravotníků tak, aby ve společenské a sociální struktuře zaujímali postavení, které je ve světě obvyklé a které jim právem náleží. Zisk nelze ve zdravotnictví v žádném případě brát za cíl a jediné kritérium.

6. Bezpečnost

Ochrana života a majetku patří mezi základní práva občanů, kteirá musí zajišťovat stát a jež jsou v tuto chvíli nejvíce ohrožena. Prevence proti zločinu je jediná možná cesta jak uchránit občany před rizikem napadení či vydírání. Každý, kdo se odhodlá překročit zákon, musí být vystaven neúměrnému riziku, které na sebe tímto rozhodnutím bere. Čím vyšší bude toto riziko, tím nižší počet lidí se odhodlá zločiny páchat. Předpokládá to důraz na radikální zvýšení trestní zodpovědnosti vytvořené zákony, soudnictvím a represivním aparátem. Nezbytným předpokladem je nutnost oddělit řízení a financování policie od ministerstva vnitra, aby výkon policejní služby nebyl ovlivňován zájmy momentální sestavy vládnoucích stran.

Každý občan si musí být naprosto jist, že pokud nepřekročí zákon, může počítat s účinnou ochranou státu. Jednou z hlavních příčin nárůstu kriminality je nedostatečná práce policie, její nevhodné organizační členění a přetěžování administrativou. Policista a strážník se musí stát vzorem v dodržování zákonů.

Zákonné ustanovení o nutné obraně musí být změněno ve prospěch oběti a musí podporovat občany zasahující proti trestné činnosti. Je nezbytné podstatně zpřísnit trestní sazby pro pachatele závažných - zejména násilných trestných činů a zajistit anonymitu svědků před pachateli těchto činů. Trest smrti by měl být obnoven pro trestné činy vraždy na objednávku a ve výjimečných, zcela jasně prokázaných případech zavrženíhodných zločinů, zvláště předem plánovaného a organizovaného zločinu.

Vedení ministerstva vnitra a policejního prezídia je nutno obsadit výhradně lidmi nepoznamenanými totalitní minulostí. Posílit pravomoci policejního prezídia v personální a kontrolní činnosti až do okresů a obvodů. Cílem je v celostátním měřítku dokončit očistu policie od agentů StB, příslušníků Lidových milicí a bývalých vysokých funkcionářů SNB. Zvláštní pozornost musí být věnována speciálním útvarům pro potírání organizovaného zločinu, protidrogovým jednotkám apod. Tyto útvary je nutné přednostně vybavit nejmodernější technikou a finančně motivovat při zajištění účinné spolupráce se zkušenými odborníky ze zahraničí. Cílem je, aby se policista a strážník stali pro občany obecně uznávanou autoritou a oporou, nikoli postrachem. Policie musí rozhodně postupovat proti kuplířství a jinému veřejnému narušování mravnosti. Občan musí opět získat důvěru v činnost policie a ministerstva vnitra, mimo jiné odtajněním svazků a archivů StB.

Pro tajné služby platí obecně nutnost důkladné očisty od exponentů minulého režimu a důsledné přebudování těchto institucí po vzoru západních tajných služeb. Tajné služby nesmějí pracovat proti občanům, a tím porušovat jejich základní lidská a občanská práva. Práci tajných služeben při vyškolování řídících odborníků na poli boje proti mezinárodnímu terorismu, obchodování s drogami, praní špinavých peněz apod. považujeme za nezastupitelnou.

Klademe důraz na zavedení institutu přestupkových samosoudců a obecních věznic zajišťujících okamžité a účinné řešení drobných trestných činů a přestupků.

7. Školství, věda a kultura

V podmínkách tržního hospodářství se školství, věda a umění jeví různým pragmatikům jako okrajová odvětví, pro něž není třeba vyčleňovat velké prostředky včetně mezd. Důsledky tohoto stavu se projeví až za několik let, třebaže ztráty kvalitních pedagogů a projektů jsou již nyní alarmující.

Naše vlast potřebuje vzdělané občany. Vzdělání je základní předpoklad pro rozvoj demokracie a prosperity. Jedním z pilířů moderní demokracie je svoboda informací. Vzdělaný občan dokáže lépe posuzovat hodnověrnost a kvalitu předkládaných informací, je mnohem obtížnější jím manipulovat a dezinformovat jej.

Stát musí nést plnou odpovědnost za vytváření optimálních podmínek pro uplatnění práva občanů na vzdělání. Jsme pro rozvoj co nejširší škály vzdělávacích programů na nejrůznějších typech škol státních, církevních i soukromých, ovšem jen potud, pokud bude dosažena a udržena kvalita srovnatelná s evropskými standardy. Proto bude DEU prosazovat prohloubení akreditačního řízení a rozšíření inspekčních aktivit. Chceme dále přispět k zabezpečení většího rozsahu státních prostředků do modernizace státních škol a vytvořit jasná pravidla pro financování všech typů škol.

Nedostatek finančních prostředků nesmí být překážkou v přístupu ke vzdělání. Jsme pro vytvoření účinného stipendijního systému a poskytování zvýšené podpory nadprůměrně nadaným jedincům. Chceme věnovat větší pozornost výchově a vzdělávání retardovaných, handicapovaných a sociálně neadaptivních dětí.

Demokratická unie bude také usilovat o zavedení tzv. otevřené univerzity (se zvláštním zaměřením na potřeby střední a starší generace) do veřejnoprávní televize.

Chceme obnovit výchovu k samostatnosti, která u nás byla dlouhodobě potlačována, a proto se DEU hodlá aktivně podílet na modernizaci koncepce základního a středního školství. Pro každý stupeň je nutné stanovit minimální úroveň poznatků, které musí poskytovat, a zabezpečit návaznost jednotlivých stupňů vzdělávacího systému. Budeme usilovat o uplatnění mravně a odborně vyspělých učitelů na všech typech škol a rozvíjet systém celoživotního vzdělávání učitelů. Zvláštní pozornost bude věnována zapojení mužů do výchovných a vzdělávacích procesů a posílení pravomoci učitelů při řešení negativních jevů ve škole (šikana, drogy, vandalismus).

Budeme prosazovat rozvíjení organizací vychovávajících mládež k čestnosti, mravnosti, statečnosti a fyzické zdatnosti, jako jsou Junák nebo Sokol, sportovní, církevní a jiné organizace přispívající ke smysluplnému naplnění volného času mládeže. S tím souvisí péče o financování a uskutečňování různých tělovýchovných programů. Nedílnou součástí úsilí o kvalitní vzdělání a celkovou kulturní úroveň naší společnosti bude snaha výrazně redukovat ve sdělovacích prostředcích propagaci násilí, ale i účelové polopravdy a dezinformace.

Zdravou a vyrovnanou ekonomiku státu, konkurenční schopnost jeho výrobků a obchodní zisk nelze udržovat na patřičné výši, a současně ignorovat vědecké poznatky a nové technologie. Budeme podporovat rozvoj základního výzkumu a spolupráci vědy a průmyslu, tj. interdisciplinární a aplikovaný výzkum. V teoretickém výzkumu posílíme financování těch vědeckých týmů, které již dosáhly současné úrovně světové vědy. Dále budeme podporovat spolupráci České republiky se zeměmi Evropské unie na společných projektech ve školství, vědě i kultuře.

Demokratická unie bude usilovat o uchování současného i historického kulturního bohatství pro další generace a jeho ochranu před mocenskou, módní, ideologickou a komerční manipulací. Považujeme za nutné vybudovat národní uměleckou nadaci pro zachování a rozvoj českého umění a kulturních institucí, která bude dobrým správcem a hospodářem svěřených památek a prostředků.

8. Zemědělství

Demokratická unie podporuje obnovu zemědělského venkova a jeho politického státotvorného potenciálu. Zemědělství a venkov musí překonat neblahé dědictví násilné kolektivizace a navrátit se k podmínkám, v nichž se bude dařit lidem samostatným, tvůrčím, pracovitým a občansky i politicky angažovaným.

Demokratická unie bude prosazovat důsledné navrácení ukradených majetků - nejenom v materiální, ale i ve finanční podobě - původním majitelům, tj. jednotlivcům, obcím i hospodářským družstvům včetně navrácení majetku církvím a emigrantům. Původním majitelům musí být navráceny i dřívější lihovary, mlékárny, budovy hospodářských družstev i družstevní bankovní a úvěrové instituce (kampeličky), a to podle podílového klíče nebo výměry půdy. K tomu je nutné uzákonit restituce právnických osob. Obnovené kampeličky budou schopné postupně poskytovat levné úvěry zemědělcům a podnikatelům na venkově. DEU bude prosazovat bezpodmínečné vydání majetků vyčíslených při transformaci družstev sou- kromým zemědělcům. Pokládáme za nezbytné zavést pořádek do vlastnictví půdy a nemovitých majetků v zemědělství.

Demokratická unie bude prosazovat vhodné podmínky pro hospodáře chudších pramenných oblastí při ekologickém hospodaření, které zajišťuje mimoprodukční funkce zemědělství. Budeme podporovat výběrový systém zajištěných výkupních kvót vedoucí k pěstování vybraných plodin v optimálních podmínkách. Namísto vysídlování venkova navrhujeme ekonomické programy využití chudších půd. Budeme iniciovat ekonomickou podporu pěstování plodin v souladu s klimatickými a půdními podmínkami a zavedení minimálních cen za produkty prvovýroby v dohodnutém objemu a druhu. DEU odmítá dumpingové dovozy zemědělských produktů ze zahraničí, neboť jim lze zabránit vytvořením rozumné úrovně cel.

Demokratická unie podporuje vznik a udržení rodinných hospodářství. Rodinné farmy budou podporovány zejména na základě pěstování speciálních plodin na menších výměrách půdy s vyšší pracností, ale i s vyšším dosahovaným ziskem. Totéž platí i pro chov hospodářských zvířat. Budeme podporovat výrobu nezávadných zemědělských produktů ke zlepšení zdravotního stavu obyvatel. Budeme iniciovat přijetí nového agrárního a lesního zákona ve prospěch vlastníků, který by byl srovnatelný se zákony Evropské unie.

9. Ekologie

Cílem ekologické politiky Demokratické unie je zajištění optimálního životního prostředí a podmínek pro život příštích generací při zachování životního standardu, kultury, rozmanitosti přírody a přírodních zdrojů. Toho lze dosáhnout důsledným odstraněním socialistických a kořistnických principů s využitím zkušeností těch států, které již v souladu s přírodou žít dokáží.

Stát podobně jako v jiných hospodářsky vyspělých zemích Evropy musí převzít hlavní zodpovědnost za stav životního prostředí a garantovat dodržování přípustných norem pro znečišťování v postupných etapách až do doby dosažení žádoucího stavu. Podniky, které tyto normy v určené době nedokáží splnit, musí být uzavřeny. K tomu musí být vytvořeny příslušné zákony a ze zákona definovány sankce za jejich nedodržování.

Každá dotčená lokalita vyžaduje plán péče o životní prostředí, který bude předmětem péče samospráv na všech úrovních. V jednotlivých lokalitách budeme podporovat aktivní veřejnou činnost a účast občanů a dobrovolných pracovníků ochrany přírody zejména při rozhodovacích procesech s dopadem na životní prostředí. Protože náklady na péči o životní prostředí půjdou z daní poplatníků, musí mít veřejnost právo na informace o stavu životního prostředí a o postupu jeho zkvalitňování. Pravomoci ministerstva životního prostředí musí být při územním plánování posíleny a jeho stanoviska musí být závazná pro ministerstvo hospodářství.

Demokratická unie bude prosazovat výchovu a vzdělávání k ekologickému a sociálnímu cítění. Základem je výchova v rodině. Na školách musí být ekologický prvek ve výuce respektován. Využijeme pomoc a spolupráci tvořivých nevládních organizací.

Energetika - na základě analýzy a srovnání předností, nedostatků, rizik a dopadů reálných alternativ v našich podmínkách nevylučuje Demokratická unie a priori jadernou energetiku, pokud je potřebná bezpečnost zajištěna na světové úrovni a negativní dopady na životní prostředí budou minimální. Vyžaduje to však bezpečnou lik- vidaci jaderného odpadu.

Těžba surovin a čerpání neobnovitelných zdrojů v současném rozsahu je žití z podstaty a na úkor budoucnosti. Těžba vápence pro odsiřování našeho vysoce sirnatého uhlí a produktů z něj, vývoz surovin do zahraničí, prodej ložisek a plýtvání surovinami se musí omezit a je nutné zcela znemožnit byrokratické zásahy do této oblasti. DEU se zasadí o reálné ekonomické a ekologické zhodnocení a ocenění přírodních zdrojů a surovin včetně zahrnutí hodnoty těžbou zničené krajiny v mezinárodním měnovém kursu.

10. Zahraniční a obranná politika

Zahraniční politika

Dobrou a uznávanou zahraniční politiku může dělat jen takový stát, který je zárukou dodržování vlastních zákonů, stát, který je pro zahraničí garantem demokracie, práva a spolehlivosti. Demokratická unie bude podporovat produktivní a dlouhodobě orientovanou spolupráci a soužití především se všemi sousedy.

Demokratická unie odmítá neprůhlednou kabinetní zahraniční politiku zaměřenou na pragmatické získávání okamžitých ekonomických a politických výhod např. s postkomunistickými zeměmi. DEU hodlá usilovat o obezřetné vztahy s Ruskem a rozvíjet spolupráci s významnými vyspělými státy, které sice nemají ve středoevropském prostoru bezprostřední zájmy (např. s USA, Kanadou, Velkou Británií, Francií, Japonskem a dalšími), ale jsou ochotny přispět zemím poškozeným komunismem k rovnovážnému vývoji. DEU bude usilovat o přijetí České republiky do Evropské unie a o zapojení do evropského integračního procesu. Tuto snahu nechceme jen deklarovat, ale hodláme pro integraci spoluvytvářet nezbytné předpoklady, jako je sjednocení právních a technických norem, soudnictví apod. s normami a praxí Evropské unie.

Demokratická unie bude prosazovat změnu vztahu našeho státu ke krajanům. Každý bývalý občan naší republiky je náš krajan, ať žije kdekoli na světě. Musí vědět, že se o něho zajímáme a chceme s ním spolupracovat. Budeme se zasazovat o přijetí zákona o dvojím občanství. Všem exulantům je nutné vrátit čest, občanství, volební právo a ukradený majetek. DEU považuje zrušení občanství komunistickým státem za neplatné, protože tím došlo k porušení základních občanských práv a svobod, k nimž se paradoxně onen nedemokratický stát také proklamativně přihlásil.

Demokratická unie věnuje důkladnou pozornost stavu a personálnímu složení ministerstva zahraničí i našich zastupitelských úřadů a zasadí se o okamžité odvolání všech bývalých komunistických agentů, kteří dosud v těchto úřadech působí. Budeme vytvářet prostor pro zapojení zkušených krajanů, jejichž významné teoretické i praktické znalosti a kontakty nebyly dosud patřičně oceněny a využity, do diplomatických a konzulárních služeb.

Obranná politika

DEU považuje za prioritní v oblasti obranné politiky státu zařazení naší země do evropského obranného systému. K tomu je nezbytné urychleně transformovat naši armádu na profesionální sbor, snížit počet vojáků na množství nezbytně nutné pro vstup do NATO, vyřadit všechny důstojníky poplatné totalitnímu režimu a armádu přezbrojit na obranné systémy kompatibilní s armádami NATO.

Zásadní přeměna armády a ministerstva obrany je nezbytná Je zcela neúnosné, aby vedení armády nadále tvořili důstojníci vyškolení v bývalém SSSR, a tudíž z valné části napojení na bývalé složky KGB.Nejvhodnější metodou se jeví vytváření nových útvarů za současného rušení nevyhovujících dosavadních. Naše obranná doktrína musí být jednoznačně orientována na spolupráci s armádami NATO. Vojenské školství je nutno přebudovat ve spolupráci s experty armád těchto států. Je paradoxní, že v současné době jsou vysíláni komunisticky školení důstojníci na vojenské školy do USA a jiných zemí západní Evropy. Tito důstojníci se pak zaštiťují absolvováním oněch škol, přestože byli protagonisty totalitní armády připravované k zásahům proti vlastním občanům. To nelze nadále tolerovat, nebof je tak ohrožována obranyschopnost i politická důvěryhodnost naší země.