Zemědělský program na období do roku 2000

Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa

Úvod:

Zemědělství patří mezi nejstarší lidské činnosti. Jeho hlavní funkcí je produkce potravin pro obyvatelstvo a surovin pro zpracovatelský průmysl. V tomto směru vytváří pracovní příležitosti nejen v zemědělské prvovýrobě, ale i v navazujícím potravinářském průmyslu a obchodě. Z tohoto hlediska plní mimo jiné funkci sociální.
Významná je funkce ekologická, tj. vytváření a udržení krajiny, i celého venkova. Tato funkce je v posledních letech zvlášť důležitá, neboť při neuvážené privatizaci a transformaci zemědělství a trvalé absenci státu na řešení těchto problémů došlo v této oblasti k výraznému zhoršení.
Od roku 1989 došlo v českém zemědělství k zásadním vlastnickým změnám. Na základě zákona o půdě a transformačního zákona proběhly podstatné procesy v zemědělských družstvech a státních statcích. Počátkem roku 1995 hospodařila zemědělská družstva na 47,7 % (prům. velikost 1430 ha zemědělské půdy), obchodní společnosti na 25,7 % (820 ha z.p.), fyzické osoby na 23,2 % a ostatní subjekty na 3,4 % zemědělské půdy.
Za uplynulých 5 let došlo rovněž k významným strukturálním změnám. Hrubá zemědělská produkce se snížila téměř o 30 %. Podíl zemědělství na celkových investicích se snížil z 12,6 % na 5,4 %. Výrazně se snížily i stavy hospodářských zvířat a to o 42 % (z toho krav o 38 %, stavy prasat a drůbeže o 18 %). Počet pracovníků v zemědělství se snížil z 533 tisíc na 246 tisíc osob (tj. o 53,8 %).
Hlavní příčinou útlumu zemědělské výroby bylo prudké snížení spotřeby potravin vlivem výrazně menší koupěschopnosti obyvatelstva po liberalizaci cen a vysoké inflaci. Další příčinou bylo podstatné a neodůvodněné omezení podpory zemědělství ze strany státu a v mnoha případech špatné provedení privatizace a transformace.
Mezi zásadní negativní jevy patří skutečnost, že již pátý rok hospodaří většina zemědělských podnikatelů s výraznou ztrátou. Výnosnost zemědělského kapitálu je záporná a dále narůstá u některých agrárních komodit pasivní saldo zahraničního obchodu. Dochází k prohlubování příjmové a sociální disparity mezi zemědělstvím a ostatními odvětvími hospodářství, přestože v zemědělství roste produktivita práce rychleji.
Jednou z hlavních příčin vysoké ztrátovosti v zemědělství je vysoký nárůst cen vstupů proti farmářským cenám. Za 5 let ceny vstupů dosáhly 260 % a naopak ceny, za které zemědělci prodávají, vzrostly jen na 126 %. Úroveň podpory státu výrazně poklesla (na 26 % - ekvivalent produkčních subvencí) a je nejnižší v Evropě. Na daních a odvodech odvádějí zemědělci státu o 40 % více než obdrží.
Z tohoto nedobrého stavu na počátku roku 1996 musí vycházet střednědobý program zemědělské politiky v České republice pro další léta. Program musí vést k výraznému zlepšení podmínek a následně výsledků v zemědělské prvovýrobě i zpracovatelském průmyslu.

Program:

Hlavní úkoly střednědobého zemědělského programu SPR-RSČ představují urychleně řešit především:
- navrácení postavení zemědělství do komplexu celého hospodářství republiky, tak jak je to běžné ve vyspělých zemích světa
- zvýšení péče o přírodní a neobnovitelné zdroje společného bohatství, zejména půdu, vodu, ovzduší, faunu, flóru a zdraví obyvatelstva
- větší využití obnovitelných zdrojů energie a surovin organického původu
- zajištění potřebné úrovně potravinové bezpečnosti z vlastní produkce, zejména u obilí, hovězího masa a mléka, neboť se dá očekávat s růstem příjmů obyvatelstva zvýšení jejich spotřeby
- v úrodných oblastech, vhodných pro efektivní zemědělství, neprovádět útlum výroby, ale vyrábět zde dostatek potravin pro vlastní spotřebu i případný vývoz
- v podhorských a horských oblastech nevyrábět draze nevhodné komodity a část lokalit za účinné ingerence státu zalesnit či zatravnit. Výrobu vhodných produktů, dotačně podpořit a útlum řešit za účasti státu regionálními programy, zejména s ohledem na zaměstnanost a sociální otázky
- postupně obnovovat úrodnost půdy dodávkami organických a nutné úrovně průmyslových hnojiv tak, aby byl využit výnosový potenciál jednotlivých lokalit
- komparativní výhodu ve velikosti zemědělských podniků plně využít při výrobě kvalitních zemědělských komodit, které by byly konkurenceschopné i nákladovou a vývozní cenou
- provést přestavbu průmyslu vyrábějícího vstupy do zemědělství z hlediska aktuální potřeby, kvality a odbytových cen (především u strojů, technologických zařízení, průmyslových hnojiv, chemických prostředků a dalších potřeb pro zemědělství)
- v oblasti potravinářského a zpracovatelského průmyslu provést restrukturalizaci z hlediska kapacit, vybavení moderní technikou a technologií a posílit jejich integrační poslání směrem k prvovýrobě
- zajistit stabilitu cen u zemědělských komodit, kde je dlouhodobý produkční cyklus
- postupně přizpůsobovat normy našeho zemědělství s normami světového agrárního trhu tak, aby byly odstraněny překážky vzájemného obchodu
- zajistit ochranu českého zemědělství před zahraničními subvencovanými dovozy (brambory, jablka a další komodity)
- pro dovoz a vývoz zajistit pro zemědělce srovnatelné podmínky (CEFTA, OESD, EU)

Ekonomický systém:

- prostřednictvím Parlamentu a vlády ČR zajistit dostatečnou ingerenci (účast) státu na zemědělství tak, aby výroba dobrých hospodářů přinášela zisk
- ekonomicky podpořit významnou úlohu zemědělství při tvorbě kvalitního venkovského prostředí a udržení přirozeného rázu krajiny
Především z těchto hledisek přehodnotit účinnost následujících ekonomických nástrojů:
a) Dotační systém
Zaměřit na řešení dopadu diferenciální renty v podhorských a horských oblastech, restrukturalizaci výroby a znovuobnovení genetického potenciálu v rostlinné a živočišné výrobě.
b) PGRLF (Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond) Zvýšit jeho podíl při vytváření podmínek pro podnikání v zemědělství a lesním hospodářství.
- zásadně řešit větší zpřístupnění úvěrů, prodloužení splatnosti a snížení rizik pro podnikatelské subjekty
- na úvěry poskytnout záruky a subvencovat část úroků z úvěrů
- přehodnotit efektivnost jednotlivých programů Fondu
c) SFTR (Státní fond tržní regulace)
Jeho účinnost je zatím nedostatečná. Fond musí výrazně působit na kolísání spotřebitelských, obchodních a nákupních cen hlavních zemědělských a potravinářských komodit.
- daňový systém upravit ve vztahu k zemědělství tak, aby se více finančních prostředků neodčerpávalo než je do něho vkládáno
- kontrolní systém zaměřit na zvyšování kvality a zdravotní nezávadnosti potravin (ČZPI, SKZÚR, SVS ČR) - vědu a výzkum v resortu zainteresovat na řešení problémů prvovýroby

Legislativa

- vedle specializovaných zákonů zemědělství a lesnictví urychleně zpracovat zemědělský zákon jako základní dokument pro navrácení vážnosti resortu ve společnosti a určení jeho postavení v dalších letech

Řízení resortu

- zhodnotit současný systém řízení resortu Ministerstva zemědělství ČR, zda odpovídá potřebám zemědělství, lesního hospodářství a potravinového průmyslu
- při rozhodování a zásadních otázkách zemědělské politiky patřičně respektovat ze strany MZe stanoviska Agrární komory jako představitele celé zemědělské veřejnosti
- doporučit členským organizacím přehodnotit jejich zastoupení v AK z hlediska malé výslednosti v obhajování potřeb zemědělců; totéž provést ve vedení samotné AK