Před letošním Invexem byli novináři naladěni vesměs pochmurně: ekonomika je ve vážných problémech, trh v oblasti informačních technologií klesl o 12% meziročně (s adjustací na inflaci), v prodeji počítačů se zmenšil snad až o 18% (ve financích, adjustováno rovněž na desetiprocentní inflaci, tedy v reálných cenách). To je typický stav krize (nikoli stagnace), která je v ekonomice popisována krásným, ale krutým příslovým tlustý zhubne, hubený zhebne; a přesně to se děje i u nás. Výsledkem jsou také daleko chudší marketingové rozpočty, hledá se, kde ušetřit, a veletrh, který údajně polyká 25% celoročních marketingových výdajů některých firem, je jeden z prvních na ráně.
Prořídnutí veletrhu se čekalo, a dostavilo se. Kromě neúčasti velkých firem, která byla dopředu známá, redukoval značný počet vystavovatelů dalších své plochy - výsledkem jsou samozřejmě méně zaplněné pavilony. Je ale nutné říci, že se nejedná o katastrofu, zejména ne v "prestižních" pavilonech veletrhu. Pokles se očekával, pokles se dostavil, a byl asi tak velký, jak se očekávalo.
Pavilony C (software), A (grafika, kancelář), B (železáři) a D (systémy a distributoři) se na první pohled příliš neliší od loňska a jen velice bdělé oko zaznamená trošku širší uličky. Rovněž stánky jsou zhruba stejně vypravené jako v minulých letech, nicméně nejsou tak opulentní a rozhazovačné - spíše převládá prostá elegance. Návštěvník těchto pavilonů zaznamená jen malý rozdíl - "jeho" firmy zde většinou jsou a expozice vypadají profesionálně.
Na pokles silně doplatil pavilon E, který je skutečně prořídlý tak, že to nevypadá důstojně; možná bylo lepší zhustit vystavovatele na menší plochu. Pro malé firmy Invex není a nebude, tečka.
Akce Come in Future se naštěstí profiluje; gamesníci mají své haly stále nabitější a je to překvapivě jeden z oborů, který stále roste a stává se stále profesionálnějším byznysem. V tomto ohledu vypadal už první den Invexu (obchodní a novinářský?) jako den otevřený pro širokou veřejnost - v herních pavilonech napůl plno a hrálo se o sto šest. Nemyslím, že by to byli obchodníci a novináři…
Bohužel, zoufale, až tragicky nepovedený je internetový pavilon P. Koncepce nevlídné zubatiny stěny, kde jsou ve výklencích postaveny počítače a u nich stojí (pět dnů na obolavělých nohou) jejich operátoři, vesměs poskytovatelé internetového obsahu. Pavilon bez koberce, bez místa na posezení, bez kavárničky, bez kouska vtipu a šmrncu, nutící vejít, projít a odejít. Veletrh obvykle prezentuje tu lepší tvář počítačového světa a byznysu, zde se ale ukázalo, že to, co je na Internetu, je stokrát zajímavější a více vzrušující než to, co bylo v pavilonu P. Naštěstí je o kus lepší pavilon R, kde je také pár interntových firem, dále ale většinou "vážná multimedia" zejména z oblasti výuky.
Dva dojmy, dvě firmyMicrosoft, jeho kola a kolečka. Leckdo má dobré nápady, ale málokdo je umí dotáhnout; Microsoft skoro vždy a ukázal to i letos. Nejde jen o to, že prvorepubliková továrna je sympatickým sentimentálním (v dobrém slova smyslu) tématem; Microsoft ukazuje, že myslí dál a že motiv dokáže dokonale sladit se svou letošní strategií. Projděte si stánek firmy a najdete desítky variací a hrátek na téma "kol a koleček" jdoucí až do detailů na fabrických pláštích operátorů. Stánky řady velkých firem jsou hezké; ten od Microsoftu dává navíc smysl.
Silicon Graphics a jejich "něco se chystá". Co říkáte na to, že firma věnuje ústřední místo velice významné a velké expozice jakési zakrytému prostoru o velikosti mnoha metrů krychlových, na němž je nápis "…něco se chystá…"? I to je vtipná znouzectnost, protože u SGI by samozřejmě byli nesmírně rádi, kdyby mohli mít stánek obsazený svými Visual PC odshora dolů, ale "corporate marketing" rozhodl, že tato chvíle ještě nenastala. To je osud zahraničních firem, které, na rozdíl od českých, skutečně nebudou připravovat uvedený svých produktů na jakous českou výstavu. Tajuplnost SGI samozřejmě vyvolává reakce konkurence, takže Intergraph na "něco se chystá" odpověděl velkým nápisem "a my už to máme tři roky". Ale jinak by to byla nuda, ne?
Návštěvníci: brzo hodnotitPrvní den přinesl podle mého názoru podstatně méně návštěvníků než loňský první den. Z toho ale není možné na nic usuzovat, protože
- dle našich informací firmy daleko méně využívaly osobních pozvánek, tzv. voucherů, než loni; důvodem byla i jejich nemalá cena
- pořadatel byl letos podle neověřených zpráv výrazně striktnější a více zamezoval přístupu těm, kteří výslovné pozvánky na první dva dny neměli - což lze jen chválit.
První den je tedy za námi a pokud mám shrnout očekávání, zbožná přání, katastrofické obavy a realitu, tak mě to vychází někam uprostřed - Invex skutečně odrazil dnešní realitu, celkovou náladu v počítačové branži i společnosti.