Toto je přehledné shrnutí jedné diskusní linie (tzv. threadu), na jejímž začátku byl dotaz na Kadlece z firmy SCOS.
Jelikož průběh diskuse je velmi poučný pro pochopení celého problému spammingu a jeho
různých aspektů a způsobů chápání, shrnul jsem několik prvních diskusních příspěvků do této přehlednější formy,
se vzájemnými odkazy mezi jednotlivými myšlenkami a reakcemi na ně. Jedním z vedlejších efektů této diskuse
je i můj nesmělý pokus definovat něco jako mantinely pro provozování reklamy slušným a únosným způsobem -
najdete to zde.
J.Peterka
Přehled příspěvků v tomto přehledu:
- Martin Kadlec, 3.12.1997, 13:13:47 (původní dotaz)
- Richard Koza, 3.12.1997, 16:22:11
- Martin Kadlec, 3.12.1997, 18:09:03
- Jiri Peterka, 3.12.1997, 18:09:08
- Martin Kadlec, 3.12.1997, 19:12:43
- Petr Koubský, 3.12.1997, 21:54:57
- h477, 4.12.1997, 00:02:17 (k základním pravidlům slušnosti u korektně vedené diskuse by mělo patřit i představení své osoby - nemyslíte, pane h477?)
- Richard Koza, 4.12.1977, 10:12:32
- Adam Hauner, 4.12.1977, 11:39:56
- Martin Kadlec, 4.12.1977, 13:46:29
- Richard Koza, 4.12.1977, 15:05:33
- h477, Dec 1997 10:37:05
- h477, Dec 1997 10:37:11
Date: Wed, 3 Dec 1997 13:13:47 +0100
From: Martin Kadlec <martin@scos.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Ad Vaše názory na spamm
Dobrý den,
právě jsem nalezl na http://www.antispam.cz/ vaše vyjádření ke
spammingu. Rád bych vám vysvělil své stanovisko - stanovisko člověka
zodpovědného za marketing soukromé firmy.
Obávám se, že úplně přesně nechápu problém. Pakliže někdo zveřejní
svoji E-mail adresu na místě zcela komerčním a ke komerčnímu účelu
zjevně určeném (např. MODRÉ STRÁNKY http://www.blue.pages.cz potažmo na
stejnojemnném CD-ROM) musí to přece dělat s vědomím, že mu na tuto
adresu bude docházet reklamní a nabídková pošta (jak klasická tak
elektronická), kterou si přímo nevyžádal od odeslílatele. !! [Reakce: Peterka ]
Právě proto
přeci svoji E-mail adresu na podobném místě zveřejnil !! (Připomínám, že
Modré stráky mají v podtitulu text: " Kontaktní a informační katalog").
Domnívám se, že pricip zveřejňování E-mail adres na podobném místě je
právě v tom, aby bylo možné dostávat "komerční nabídky" aniž by bylo
nutné žádat konkrétní odesílatele o konktétní poštu.
[Reakce: Peterka ]
V tomhle kontextu pak už vůbec nerozumím termínu "zneužití osobních
údajů". Zakoupil-li jsem informace (např. E-mail adresy) distribuované
se souhlasem vlastníků těchto adres (někteří dokonce zaplatili nemalý
peníz za zveřejnění) v médiu určeném pro obchodní kontakty a inzerci -
domívám se, že je zcela legitimní využít je v marketingové strategii
firmy !
[Reakce: Peterka ]
Až teď může přijít dlouhá polemika o tom, je-li slušné posílat
tímto způsobem 200 kB poštu nebo 1 kB a jaký obsah tato pošta má.
(Podobná polemika, jakou řeší například Rada pro reklamu - viz.
billboardy, direct mailing atp.)
Chápu, že mnoho providerů děsí možnost, že jejich zákazníci budou
využívat Internet komerčním způsobem (což jim v mnoha případech bude
velice komplikovat situaci a zároveň zvýší jejich provozní náklady), ale
právě z těchto důvodů si mnoho uživatelů Internetové připojení pořídilo!
Když si prohlédnete reklamu většiny providerů (a nejen českých),
zjistíte že se zhusta argumentuje právě možností komerčního využítí ...
Jinými slovy: rozumím tomu, že můj provider (a nejen můj, ale i
ostatní "v řadě") bude nešťastný ze svého přeplněného disku až se
rozhodnu poslat hromadný E-mail na všechny adresy, které jsem získal
právě z výše uvedeného CD-ROM Modré stránky (je jich pro informaci
1783), ale to je myslím, problém těch, co za nemalý (!) poplatek
zpřístupňují Internet a nikoli "prostých uživatelů Internetu". Velice
pečlivě jsem zkoumal standardní smlouvy, které provideři uzavírají se
svými zákazníky - nenalezl jsem jediný důvod, kvůli kterému bych neměl
podobný hromadný E-mail uskutečnit ...
[Reakce: Peterka ]
Zároveň v tomto případě neruzumím
"rozhořčeným" příjemcům pošty! (Nebude-li tento homadný - nevyžádaný
mail zrovna 50 kB velký, ale to už se dostáváme k etice reklamy ...) V
případě, že nechci "nevyžádané" maily dostávat, nezveřejňuji svoji
adresu na podobném místě. (Doufám, že mohu iplicitně považovat kontakt
zveřejněný na podobném místě jako nabídku k "obchodním vztahům" a mohu
na ní tedy standardně reagovat tzn. poslat nabídku).
[Reakce: Peterka ]
V případě, že budete mít čas a dočetli jste to až sem, zkuste mi,
prosím, oponovat a vysvětlit mi (potencionálnímu spammerovi), proč by
měl být hromadný mail (ve výše zmíněném kontextu) považován za spamming
a proč by ho neměl uskutečnit.
Předem Vám děkuji.
--
Martin Kadlec
ScoS spol. s r.o.
Tel: +420 (0)38 28078 ext. 115
E-mail: martin@scos.cz
http://www.scos.cz
zpět na index
Date: Wed, 3 Dec 1997 16:22:11 +0100
From: Richard Koza <dick@czech.net>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vaše názory na spamm
Rozdil je v tom, ze prijemce spamu , ktery mu poslete , nemuze
dopredu Vas mail odmitnout a tudiz pokud mu jej poslete bez
jeho souhlasu , zvysujete jeho naklady , protoze on musel Vas mail,
ktery pak stejne deletne, stahnout k sobe na pocitac napr. pres dial
up linku a to jej neco stalo.
[Reakce: Kadlec, h477 ]
To ze by dal souhlas s takovymto pouzitim sve email adresy tim, ze ji
uverejni v Modrych strankach, je chybny nazor. protoze on tam tu
adresu zverejnil pro sve zakazniky aby se jej tam dotazovali ne proto
aby mu na ni chodili reklamy. To je zakladni rozdil.
[Reakce: Kadlec, h477 ]
Richard Koza
LUKO CZECH NET
**************
MY PGP public key is on http://pgp.czech.net
**************
ICQ Pager: 1486884@mirabilis.com
ICQ WWWPager: http://wwp.mirabilis.com/1486884
**************
zpět na index
Date: Wed, 3 Dec 1997 18:09:03 +0100
From: Martin Kadlec <martin@scos.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vaše názory na spamm
Dne 3.12.97, Richard Koza napsal:
> Rozdil je v tom, ze prijemce spamu , ktery mu poslete , nemuze
>dopredu Vas mail odmitnout a tudiz pokud mu jej poslete bez jeho
>souhlasu , zvysujete jeho naklady , protoze on musel Vas mail, ktery
>pak stejne deletne, stahnout k sobe na pocitac napr. pres dialup linku
>a to jej neco stalo.
To je argument, ktery jsem ocekaval. Ano, souhlasim, ze ho to neco
stalo, a nemuze tuhle situaci predem eliminovat. Trochu bych to
prirovnal k Ceske poste. Donedavna se tusim na cinnost Ceske posty
priplacelo z nasich dani - ted posta citelne zdrazila svoje sluzby pro
vsechny pausalne - a take nemuzete predem eliminovat postu, kterou Vam
doruci. Jinymi slovy - nechcete-li pripacet na postu, kterou nechcete
dostavat, neposilejte nic postou a neplatte 4,60 za jeden dopis
(zakoupenim kazde znamky priplacite i na direct mail, ktery jste si
nevyzadali ...). Bude-li vzrustat pocet klasickeho postovniho direct
mailingu, bude logicky vzrustat cena, kterou budeme platit za jeden
dopis. Chci rict: bude-li "komercni E-mail" (prici se mi nazyvat
seriozni obchodni nabidku jako spam) v rozumne velikosti (rekneme do 2
kB), a bude-li dochazet na "komercne uverejnovane" adresy, je to proste
naklad, se kterym musi kazdy pocitat.--- Chci zduraznit, ze mam na mysli
pouze "komercne zverejnene" adresy. Taky me stve, kdyz na muj "soukromy"
mail posila nejaky sikulda nabidku na "vyhodnou koupi nefritove koupaci
vany pro dva lidi" i s 250 kB obrazkem ... Druhou stranou, mame ve firme
adresu info@ .... a na ni me seriozni obchodni nabidky, ktere jsem si
nevyzadal, vyslovene tesi. Proto jsem ji zverejnil, kde jsem mohl a
naopak "soukrome adresy" na svoje zamestnace cudne tajim a zverejnuji
pouze na "svem" WEBu jako konkretni kontakt.
Dne 3.12.97, Richard Koza napsal:
>To ze by dal souhlas s takovymto pouzitim sve email adresy tim, ze ji
>uverejni v Modrych strankach, je chybny nazor. protoze on tam tu
>adresu zverejnil pro sve zakazniky aby se jej tam dotazovali ne proto
>aby mu na ni chodili reklamy.
>
>To je zakladni rozdil.
Proc nekdo zverejni ve svem inzeratu svuj E-mail? Je-li to proto aby ho
pouzili jen jeho dosavadni zakaznici (a nikdo jiny), nebo je pro
dosavadni zakazniky a nove zakazniky (a pro nikoho jineho) nebo je
"komercni inzerat" proste komercni a ma se chapat jako nabidka firmy k
obchodni spolupraci (s kymkoliv). Jsem naklonen nazoru, ze obchodni
inzerce je nabidka k obchodni spolupraci pro jakehokoli ochodniho
partnera. (Taky mam telefonni hovory z ruznych nadaci a "non-profit"
oraginizaci zacinajici slovy: "Nasli jsme Vas telefon v telefonnim
seznamu a radi bychom vas pozadali o ....") Presto, ze jsem si podobny
telefon nevyzadal, v tuhle chvili mi vyslovene vadi (mam moc prace) a
platim za nej dost penez (jsem se svym mobilem zrovna v Nemecku),
nezacnu na cloveka na druhem konci kricet - co mi volate, co si to
dovolujete, kseft s Vami zadny nebude, me to stoji prachy a cas a vubec
jste skudce telefonovani obecne, okamzite zaveste! Proste jsem zverejnil
svoje mobilni cislo v inzeratu a musim pocitat s tim, ze na nej bude
volat kdekdo. (Jina je ovsem situace, kdyz mu napoprve vysvetlim, ze mu
dekuji za zajem, ale at mi uz nevola, a presto v nasledujici pulhodine
zavola jeste 3x, nebo kdyz telefonni cislo na muj mobil ziska uskokem od
me sekretarky ...)
--
Martin Kadlec
ScoS spol. s r.o.
Tel: +420 (0)38 28078 ext. 115
E-mail: martin@scos.cz
http://www.scos.cz
zpět na index
Date: Wed, 3 Dec 1997 18:09:08 +0100
From: Jiri Peterka <jiri@peterka.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vase nazory na spamm
Dne 3.12.97, Martin Kadlec napsal:
>prave jsem nalezl na http://www.antispam.cz/ vase vyjadreni ke
>spammingu. Rad bych vam vysvelil sve stanovisko - stanovisko cloveka
>zodpovedneho za marketing soukrome firmy.
> Obavam se, ze uplne presne nechapu problem. Paklize nekdo zverejni
>svoji E-mail adresu na miste zcela komercnim a ke komercnimu ucelu
>zjevne urcenem (napr. MODRE STRANKY http://www.blue.pages.cz potazmo na
>stejnojemnnem CD-ROM) musi to prece delat s vedomim, ze mu na tuto
>adresu bude dochazet reklamni a nabidkova posta (jak klasicka tak
>elektronicka), kterou si primo nevyzadal od odeslilatele. !!
tomuto nazoru by bylo mozne oponovat tim, ze do katalogu typu Modre stranky
se lide sami zapisuji v ocekavani ze je oslovi novi zakaznici. Sam pisete,
ze v takovem pripade to inzerent musi delat s vedomim, ze mu na tuto adresu
bude dochazet reklamni a nabidkova posta. Receno jinymi slovy: inzerent to
primarne dela proto, aby jej mohli oslovit potencialni zakaznici, a vystavuje se
riziku, ze jako druhotny efekt jeho zverejnenou adresu nekdo vyuzije k jinemu ucelu
nez ktere on mel na mysli (a to k zaslani takove reklamy, kterou si sam nevyzadal).
To je asi riziko, kteremu se nelze vyhnout, protoze komercni subjekty musi
sami sebe zviditelnovat, aby je mohli kontaktovat jejich zakaznici. Stejne je
tomu asi i pro vetsinu dalsich zpusobu zverejnovani vlastnich adres, nejen pro
katalogy typu Modrych stranek.
Skutecnou podstatu problemu vidim nekde jinde: v tom, zda je toto riziko
citlive respektovano, nebo zneuzivano: pokud si nekdo najde adresy treba sto firem
prodavajicich pocitace, a jednorazove jim posle svou nabidku dodavky
pocitacovych komponent (tj. v situaci, kdy muze rozumne predpokladat, ze jeho nabidka je pro
oslovene subjekty relevantni), pak to zrejme neni nic spatneho. Nesmi to ale delat opakovane -
pokud osloveny neodpovi stylem "poslete mi podrobnosti" ci "chci se dostat na vas mailing
list", pak by mu nemel posilat dalsi nabidky, nebo mu je dokonce vnucovat proti jeho vuli.
Spamming vlastne zacina prave zde - jde o prekroceni urcite meze, kterou samozrejme neni
mozne exaktne definovat. Zalezi take hodne na citu kazdeho inzerujiciho subjektu, kam onu
mez umisti, aby nenastval sveho potencialniho zakaznika, neodradil ho, ale skutecne
necim zaujal.
Vsimnete si, ze zatim nebyla rec o emailu a on-line komunikacich. Jde o problem, ktery
se stejne tak tyka snad vsech forem reklamy, od reklam zasilanych faxem, listovni postou,
telefonem, az treba po podomni prodej. Rozdil je spise v tom, kde konkretne je pomyslna latka,
ktera vytvari predel mezi unosnym a neunosnym. Listovni posta zrejme snese nejvice, protoze zde
nese veskere naklady inzerent. Naopak elektronicka posta snese nejmene, take proto ze v jejim pripade
nese naklady predevsim prijemce. Kdyz to hodne zjednodusim: inzerent zaplati za odeslani jednoho
mailu na sto adres soucasne jednu nakladovou jednotku (at uz je jakkoli mala). Tim ale prinuti
sto prijemcu k tomu, aby kazdy z nich vynalozil zhruba stejnou nakladovou jednotku! Tady pak
je treba davat opravdu velmi velky pozor na to, aby to prijemce nepocitil jako svoji ujmu.
A jeste jeden aspekt: nevyzadane zasilky mohou dokonce znemoznit radne fungovani prislusnych
distribucnich mechanismu, pokud budou vyuzivany "presprilis". Napriklad emailova schranka
s omezenou kapacitou muze preteci a neprijimat dalsi zpravy. Nebo pamet mobilniho telefonu,
dimenzovana na deset zprav SMS, se muze velmi rychle zaplnit.
Dne 3.12.97, Martin Kadlec napsal:
>Domnivam se, ze pricip zverejnovani E-mail adres na podobnem miste je
>prave v tom, aby bylo mozne dostavat "komercni nabidky" aniz by bylo
>nutne zadat konkretni odesilatele o konktetni postu.
Pokud jde o misto, kde je explicitne receno: souhlasim se zasilanim reklam,
pak ano. V praxi tomu tak ale nebyva, a myslim ze ani u Modrych stranek.
Dne 3.12.97, Martin Kadlec napsal:
>V tomhle kontextu pak uz vubec nerozumim terminu "zneuziti osobnich
>udaju". Zakoupil-li jsem informace (napr. E-mail adresy) distribuovane
>se souhlasem vlastniku techto adres (nekteri dokonce zaplatili nemaly
>peniz za zverejneni) v mediu urcenem pro obchodni kontakty a inzerci -
>domivam se, ze je zcela legitimni vyuzit je v marketingove strategii
>firmy !
to je prave dusledek predchoziho bodu - vy ziskate soubor adres v domneni,
ze jde o adresy lidi, kteri vyjadrili sve prani dostavat explicitne
nevyzadane reklamy.
Oni ale jsou zcela jineho nazoru, domnivaji se ze sve adresy zverejnili k
jinemu ucelu, a potom vyuziti sve adresy k rozesilani nevyzadanych zasilek kvalifikuji
jako zneuziti osobnich udaju.
Dne 3.12.97, Martin Kadlec napsal:
>Chapu, ze mnoho provideru desi moznost, ze jejich zakaznici budou
>vyuzivat Internet komercnim zpusobem (coz jim v mnoha pripadech bude
>velice komplikovat situaci a zaroven zvysi jejich provozni naklady), ale
>prave z techto duvodu si mnoho uzivatelu Internetove pripojeni poridilo!
>Kdyz si prohlednete reklamu vetsiny provideru (a nejen ceskych),
>zjistite ze se zhusta argumentuje prave moznosti komercniho vyuziti ...
> Jinymi slovy: rozumim tomu, ze muj provider (a nejen muj, ale i
>ostatni "v rade") bude nestastny ze sveho preplneneho disku az se
>rozhodnu poslat hromadny E-mail na vsechny adresy, ktere jsem ziskal
>prave z vyse uvedeneho CD-ROM Modre stranky (je jich pro informaci
>1783), ale to je myslim, problem tech, co za nemaly (!) poplatek
>zpristupnuji Internet a nikoli "prostych uzivatelu Internetu". Velice
>peclive jsem zkoumal standardni smlouvy, ktere provideri uzaviraji se
>svymi zakazniky - nenalezl jsem jediny duvod, kvuli kteremu bych nemel
>podobny hromadny E-mail uskutecnit ...
jeden duvod vam uvedu - kdyz budete inzerovat pomoci spammingu, mozna
ziskate nekolik novych zakazniku. Velmi mnoho lidi ale nastvete tak, ze si
to nenechaji jen pro sebe, a postaraji se vam o negativni reklamu. Spocitejte
si sam, co je pro vas vyhodnejsi ..... zvlaste v situaci, kdy nabidka zacina
prevazovat nad poptavkou, a lide si zacinaji vybirat i podle toho, jak jim kdo pripada
seriozni.
Dne 3.12.97, Martin Kadlec napsal:
>Zaroven v tomto pripade neruzumim
>"rozhorcenym" prijemcum posty! (Nebude-li tento homadny - nevyzadany
>mail zrovna 50 kB velky, ale to uz se dostavame k etice reklamy ...) V
>pripade, ze nechci "nevyzadane" maily dostavat, nezverejnuji svoji
>adresu na podobnem miste. (Doufam, ze mohu iplicitne povazovat kontakt
>zverejneny na podobnem miste jako nabidku k "obchodnim vztahum" a mohu
>na ni tedy standardne reagovat tzn. poslat nabidku).
Nabidku, u ktere je pravdepodobne ze muze prijemce zajimat, poslat
jiste muzete. Posilat je opakovane, bez explicitni kladne odezvy, ci dokonce pres protesty
prijemce, navic na jeho naklady, uz je spamming. Mate-li na starosti marketing firmy,
velmi citlive zvazujte, kam posadit latku mezi temito variantami.
S pozdravem
______________________Jiri__Peterka________
volny novinar a nezavisly konzultant
archiv clanku: http://archiv.czech.net
zpět na index
Date: Wed, 03 Dec 1997 19:12:43 +0100
From: Martin Kadlec <martin@scos.cz>
To: Jiri Peterka <jiri@peterka.cz>
Subject: Re: Ad Vase názory na spamm
K příspěvku pana Peterky:
Nezbývá, než souhlasit! Předpokládám, že už k Vám dorazila moje odpověď
na reakci pana Kozy. Řekl bych, že naše stanoviska jsou si velmi blízká
...
Jsem rád, že jsem se dočetl, volně cituji: "záleží na míře, citu a
obsahu". Moje první pocity z komentářů ke spammingu mě vedly k
přesvědčení, že odmítáte komerční E-mail jako takový (ať už vedeni
snahou o "akademicky čistý Internet" nebo ovlivněni prividery, kteří
mohou mít potencionální obavu z výměny velkého množství pošty /kvalitní
vybavení a více práce s administrací/ a tady nemyslím jen té
"spamingové" ale i vyžádané a očekávané, ale velkoobjemové - myšleno
množstvím příjemců.).
Potěšilo mě, že na základním pricipu se shodujeme a považujeme
komerční E-mail za jednu z mnoha příjemných stránek Internetu,
provádí-li se rozumně a cíleně.
A právě k tomu "rozumně" bych se rád vrátil. Možná by nebylo od věci
pokusit se na tomto fóru o formulaci toho, co je vhodné a jakým způsobem
to technicky provádět. (Taky mě mrazí představa, že někdo koupí
"Poštovního robota" k tomu "30.000 nejznámějších E-mail adres" a ucpe
Internet nějakým nesmyslem ...). Tak jako existuje "etický kodex" u
běžné reklamy, bylo by asi dobré obdobně vypracovat jakási "pravidla
slušného chování" v komerčním E-mailu (už proto, že jak sám píšete,
elektronická pošta je asi nejcitlivější oblast).
[P.S. O něco takového jsem se skutečně pokusil, a to zde. J.P.]
Někteří lidé, jak říkával jeden můj profesor na střední škole, co si
nepřečtou to nevymyslí ! A možná že právě pro ně, by se podobná věc
velmi hodila. Dovedu si představit optimální velikost "kontaktního"
E-mailu, optimální velikost "nabídkového" E-mailu, jednotný Subejct
těchto typů zpráv (aby se daly velmi snadno filtrovat) atp.
--
Martin Kadlec
ScoS spol. s r.o.
Tel: +420 (0)38 28078 ext. 115
E-mail: martin@scos.cz
http://www.scos.cz
zpět na index
From: Petr Koubsky <pkoubsky@softnov.cz>
To: "'Martin Kadlec'" <martin@scos.cz>
Subject: RE: Ad Vase nazory na spamm
Date: Wed, 3 Dec 1997 21:54:57 +0100
v reakci na první dotaz pana Kadlece:
Pokud někdo zveřejní svou mailovou adresu takovým způsobem, že
explicitně souhlasí s občasným zasláním reklamní pošty (zpravidla tou
formou, že si přečte nějakou varovnou formulaci -- "když vyplníte
tohle, budeme vám občas zasílat své nabídky"), pak vůbec nejde o
spamming. To je prostě forma dohody mezi dvěma stranami. V tom (a pouze
v tom) případě je zasílání reklamní pošty OK.
Pokud někdo zveřejní svou adresu, aniž by takový souhlas udělil (to
jsou např. zmíněné Modré stránky a obecně cokoli na způsob telefonního
seznamu), nelze z toho automaticky vyvodit, že souhlasí se zasíláním
reklamní hromadné pošty. Možná bych považoval za přijatelnou
jednorázovou stručnou nabídku s jasnou a fungující možností odhlášení
ze seznamu -- jenže to předpokládá dosti etické chování na straně
odesilatele a to většině spammerů právě chybí.
Potíž je v tom, že většina spammingu nespadá ani do jedné z obou výše
uvedených kategorií. Spammeři buď posílají své nabídky do konferencí,
nebo používají seznamů adres získaných zcela bez souhlasu a možnosti
obrany (jako MRP), nebo kombinují oba přístupy. Často používají
falešných adres odesilatele, možnost odhlášení nenabízejí téměř nikdy,
a pokud ano, zpravidla jde o chyták na vylákání skutečné adresy.
Myslím, že jste také přehlédl základní zlo spammingu: je to na účet
příjemce! Proč bych vám měl platit (protože za doručení své
elektronické pošty opravdu platím já) za to, že mi pošlete nějakou
nabídku? To má přece být naopak, vy máte platit za možnost oslovit
zákazníky.
A ještě pragmatickou poznámku: nevím, jak v Americe, ale v Česku je
spamming silně kontraproduktivní formou reklamy. Odezvy např. v
konferencích jsou tak silně negativní, že skutečně pochybuju, že se
taková reklama někomu vyplatí. Chcete-li si udělat ostudu a přivolat na
svou hlavu vztek a posměch větší části tuzemské internetové komunity,
pak směle do toho!
S pozdravem -pk.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Petr Koubsky, SWN +420 (2) 75 80 28, +420 (602) 31 29 01
pkoubsky@softnov.cz (ISO 8859-2,MIME ok) http://www.softnov.cz
zpět na index
Date: Thu, 4 Dec 1997 00:02:17 +0100
From: h477 <sirius@icom.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vaše názory na spamm
Dne 3.12.97, Richard Koza napsal:
>Rozdil je v tom, ze prijemce spamu , ktery mu poslete , nemuze
>dopredu Vas mail odmitnout a tudiz pokud mu jej poslete bez
>jeho souhlasu , zvysujete jeho naklady , protoze on musel Vas mail,
>ktery pak stejne deletne, stahnout k sobe na pocitac napr. pres dial
>up linku a to jej neco stalo.
Musim rict, ze me zatim nepripada, ze bych musel nejak doplacet na spamovou
reklamu. Nechce se mi provadet nejake matematicke uvahy, ale kdyz vezmu jako
zaklad 10k soubor a rekneme 10-20 spamu denne /coz se mi jeste nestalo/, tak
je to 200k nekomprimovanych dat. Kdyz to srovnam s mnozstvim dat, ktera ke
me tecou pri navsteve www stranek plnych grafiky /cca 50k na stranku/, tak
nevim proc by me to melo bolet. Samozrejme je tady nebezpeci, ze kdyz se
nezavedou nejaka pravidla, tak do 2 let nebude tech dopisu 20 ale 2000.
Proto bych ale spise nez striktni zakaz spamu navrhl vytvorit nejaka
pravidla. Napr. ze zprava nesmi byt vetsi nez 10k, ze v subjectu musi byt
uvedeno napr. "reklama" a ze kazda zprava musi obsahovat automaticke zruseni
dalsich dopisu.
[Reakce: Hauner ]
Potom vsichni ti, kteri nechteji dostavat reklamni postu, si jednoduse
nastavi v klientovi "nestahuj a smaz zpravu, ktera ma v predmetu uvedeno
"reklama".
Snaha prosadit "protispammingovy" zakon je podle me proti vyvoji. Na jednu
stranu kricite po elektronickych kancelarich a rozsireni Internetu do kazde
firmy a rodiny na druhou stranu chcete u reklamy zustat u klasickych letaku
/a co nase lesy -:-)))/.
Mam pocit, ze to trochu nafukujete, a az prilis slepe bojujete za cistotu
Internetu. Proc takhle treba nebojujete i proti reklame v televizi, radiu ci
novinach. Mnohem vic mi vadi reklama vlozena do akcni casti filmu, nez
nejaky textik, ktery ani nectu a rovnou jej smazu. Rikate, ze spam je
nevyzadany a ze otravuje. Reklamu v radiu taky nechci a taky me otravuje,
protoze chci poslouchat muziku a ne nejaky reklamni /mnohdy az neuveritelne
stupidni/ spoty. Predpokladam, ze mi nekdo oponuje, ze radio si muzu vypnout
a nebo preladit - to je ale trochu divna ochrana pred reklamou, nemyslite?
A kdyz jsme u reklamy na Internetu. Proc treba taky nebojujete proti
reklamnim prouzkum a vyskakovacim okenkum? To me zdrzuje a zatezuje linku
mnohem vice... Ja osobne proste beru reklamu jako nutne zlo - bojovat proti
ni je naprosto marne, je pouze nutne ji regulovat a drzet v nejakych
rozumnych mezich.
[Reakce: Hauner ]
Dne 3.12.97, Richard Koza napsal:
>To ze by dal souhlas s takovymto pouzitim sve email adresy tim, ze ji
>uverejni v Modrych strankach, je chybny nazor. protoze on tam tu
>adresu zverejnil pro sve zakazniky aby se jej tam dotazovali ne proto
>aby mu na ni chodili reklamy.
>
>To je zakladni rozdil.
Nejsem pravnik, ale myslim, ze poslat nekomu neco /ac nevyzadane/ nemuze byt
kvalifikovano jako "zneuzivani osobnich udaju". To je prece absurdni
polemika tvrdit o nekom, ze si da do Modrych stranek adresu proto, aby jej
tam nasla jeho skleroticka babicka... To potom znamena, ze napr. svym
obchodnim partnerum poslu nabidku na novy produkt, a oni, protoze budou mit
spatnou naladu a protoze si nic na me nevyzadali, me jednoduse zazaluji? Jak
chcete tohle rozlisit?
Tak to je zatim vse, co jsem mel na srdci k teto problematice. Doufam, ze se
to tim tady trochu rozjede, protoze dva prispevky opravdu neni mnoho /to
potom ve me vyvolava dojem, ze je to trochu nafouknuty problem -kdyz k nemu
nema nikdo co rict.../.
tak zatim ahoj a mejte se fajn
h477
e-mail: sirius@icom.cz
www: http://www.icom.cz/sirius/h477
---------------------------------------------------------------------
virtualni galerie, povidky, basnicky, hudba
---------------------------------------------------------------------
p.s. stejne jako pan Kadlec z prvniho prispevku i ja mam v umyslu pro svou
firmu vyuzit e-mail k reklamnim ucelum. Ale pokud me presvedcite o neetice
tohoto zpusobu, tak od nej ustoupim /prece jen neposkvrnena cest nasi firmy
je dulezitejsi nez pripadne zisky -:-)))) /.
zpět na index
Date: Thu, 4 Dec 1997 10:12:32 +0100
From: Richard Koza <dick@czech.net>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vaše názory na spamm
OK Tak tedy z jineho soudku. Mysim, ze p. Peterka to ve svem mailu
celkem vystihl.
1)
Dulezite je si uvedomit, ze zakaznik muze mit svuj mailbox nejakym
zpusobem omezen. Dejme tomu, ze mu prijde x reklam o rozsahu, ktery
mu schranku spolehlive zaplni. A pritom napr. ceka na zpravu, ktera
diky zaplnenosti nemohla byt dorucena. Dejme tomu pro jeho business
zivotne dulezitou, resp. mnohem dulezitejsi nez reklamni maily.
[Reakce: h477 ]
Je mozne ze jej to nastve a vasi firmu uz niky neoslovi s poptavkou
na nejake zbozi, protoze Vas mail nasel mezi NAVYZADANYMI reklamnimi
maily , ktere mu zaplnili schranku. A dnes uz (az na par vyjimek)
prevlada nabidka nad poptavkou - proc tedy nezvolit firmu, ktera mne
neobtezovala a nemam k ni tedy nejaky subjkektivni odpor.
[Reakce: h477 ]
Nemusime se omezovat jenom na mail. Je to vec faxovani (spotrebova
Vas papir, blokuje Vasi linku , atd...). Totez telefonni hovory
(mobil pri roamingu je obzvlast dobry priklad :-))
2)
Pokud poslete reklamni mail jednou a prijemce Vam neodpovi nebo
odpovi, ze nechce uz zadnou podobnou reklamu od Vas dostavat, a Vy to
budete akceptovat, tzn. uz mu nic neposlete, budiz. pro jednou Vam to
!mozna! promine. Ale pokud jej z databze nevyhodite a budete na jeho
adresu zasilat reklamu dal, je to spamming a prijemce zpravy Vas asi
nebude mit rad.
3) U kazdeho zaslani hromadneho mailu se vystavujete pohrome v
podobe poskozeni dobreho jmena firmy, protoze nekomu se to nebude
libit, a da to na vedomi treba i verejne, ze jste mu zaslali spam a
ze Vas nepovazuje za solidniho. A tato informace se dejme tomu
rozsiri a vasi firme to neprospeje. SPAM je totiz v celosvetovem
internetu povazovan za spatny a skodlivy. To proste nezmenite, i kdyz
muzete mit vlastni nazor.
[Reakce: h477 ]
Koncim,
Richard Koza
LUKO CZECH NET
**************
MY PGP public key is on http://pgp.czech.net
**************
ICQ Pager: 1486884@mirabilis.com
ICQ WWWPager: http://wwp.mirabilis.com/1486884
**************
zpět na index
Date: Thu, 4 Dec 1997 11:39:56 +0100
From: Adam AHA Hauner <aha@pinknet.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Re: Ad Vaše názory na spamm
Dne 4.12.97, autor s pseudonymem h477 napsal:
>Proto bych ale spise nez striktni zakaz spamu navrhl vytvorit nejaka
>pravidla. Napr. ze zprava nesmi byt vetsi nez 10k, ze v subjectu musi byt
>uvedeno napr. "reklama" a ze kazda zprava musi obsahovat automaticke zruseni
>dalsich dopisu.
*** Souhlas, 10kB je doufam jen priklad - limit bych posazoval nize - 3kB
Dne 4.12.97, autor s pseudonymem h477 napsal:
>nevyzadany a ze otravuje. Reklamu v radiu taky nechci a taky me otravuje,
>protoze chci poslouchat muziku a ne nejaky reklamni /mnohdy az neuveritelne
>stupidni/ spoty. Predpokladam, ze mi nekdo oponuje, ze radio si muzu vypnout
>a nebo preladit - to je ale trochu divna ochrana pred reklamou, nemyslite?
>reklamnim prouzkum a vyskakovacim okenkum? To me zdrzuje a zatezuje linku
>mnohem vice... Ja osobne proste beru reklamu jako nutne zlo - bojovat proti
*** Pozor, zde se jedna o trochu jiny pripad: tv, radio a webmasteri vam
nabizeji zdarma sluzby, jejiz provoz kryji i z prijmu za reklamu.
Adam Hauner
----------------------------------------------------------------------------
Adam Hauner (AHA)
aha@pinknet.cz Projekt PinkNet
+420 603 471460 projekt@pinknet.cz
ICQ: 3443338
http://i.love.pinknet.cz/aha/
----------------------------------------------------------------------------
zpět na index
Date: Thu, 4 Dec 1997 13:46:29 +0100
From: Martin Kadlec <martin@scos.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vase nazory na spamm
K prispevku pana Kozya pana h477:
Skoro bych souhlasil s panem h477, ze jde o nafouknuty problem,
kdybych nemluvil s lidmi, kteri jako spravcove domen hrozi napr.
"odpojovanim svych domen pro podobnou postu, odpojovanim uzivatelu od
Internetu" atp.
Myslim, ze je skutecne treba dohodnout nejaka pravidla, ktera budou
"obecne akceptovatelna", abychom se napriste vsichni vyhnuli podobnym
causam jako byl MPR nebo CCN atp ...
Zvlast ted myslim na pana Kozu, ktery napsal cituji: " Pokud poslete
reklamni mail jednou a prijemce Vam neodpovi nebo odpovi, ze nechce uz
zadnou podobnou reklamu od Vas dostavat, a Vy to budete akceptovat, tzn.
uz mu nic neposlete, budiz. pro jednou Vam to !mozna! promine." Vadi mi
ty vykricniky u slova mozna - ne ze bych se bal u prijemce posty
(rozumny clovek to vskutku pochopi) ale bojim se o spravce domen,
administratory serveru a providery obecne! Ti to prece musi akceptovat
predevsim ! (Proto porad netrpelive ocekavam, az se nekdo z nich
vyjadri...)
[Reakce: Koza ]
P.S.
Argument s preplnenou E-mail schrankou je pochopitelny. Snadno se mu lze
odpomoci zrizenim dalsi E-mail schranky prave na "komercni postu" ....
[Reakce: Koza ]
--
Martin Kadlec
ScoS spol. s r.o.
Tel: +420 (0)38 28078 ext. 115
E-mail: martin@scos.cz
http://www.scos.cz
zpět na index
Date: Thu, 4 Dec 1997 15:05:33 +0100
From: Richard Koza <dick@czech.net>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vase nazory na spamm
Dne 4.12.97, Martin Kadlec napsal:
>Pokud poslete reklamni mail jednou a prijemce Vam neodpovi nebo odpovi,
>ze nechce uz zadnou podobnou reklamu od Vas dostavat, a Vy to budete
>akceptovat, tzn. uz mu nic neposlete, budiz. pro jednou Vam to
>!mozna! promine." Vadi mi ty vykricniky u slova mozna - ne ze bych
>se bal u prijemce posty (rozumny clovek to vskutku pochopi) ale
>bojim se o spravce domen, administratory serveru a providery obecne!
>Ti to prece musi akceptovat predevsim ! (Proto porad netrpelive
>ocekavam, az se nekdo z nich vyjadri...)
Je to proto, ze spam je obecne na Internetu povazovan za nesvar a
lide kteri spamu nemaji zajem jakekoliv dohody a normy dodrzovat.
Viz. problem spammeru v USA.
Navic podle me, i kdyz se stanovi nejaka pravidla (napr. reklamni
mail musi zacitat v subj "Reklama") tak se najdou jedinci , kteri je
budou porusovat. A proto je potreba mit na ne nejaky bic. At uz jsou
to odpojovani domen nebo (a to jepodle mne nejlepsi) nejakou zakonnou
normu, ktera by pusobila preventivne, tzn. potencialni spammeriby se
ji bali prekrocit a v pripade prekroceni, by davala sanci takoveho
spammera postihnout i pravne.
[Reakce: h477 ]
Dne 4.12.97, Martin Kadlec napsal:
>P.S.
>Argument s preplnenou E-mail schrankou je pochopitelny. Snadno se mu
>lze odpomoci zrizenim dalsi E-mail schranky prave na "komercni
>postu" ....
Hmm, a proc ? Nechci preci jako zkaaznik kvuli nejakym spammerum mit
2 schranky a za kazdou platit. Proc bych to mel delat ? Ja je proste
nechci dostavat a tim to pro mne hasne. Kdyz to nekdo zneuzije, je
tojeho problem, ze jej ocernime, ze jej odrizneme a ze se pripadne
muze potykat s nejakymi represemi .
Richard Koza
LUKO CZECH NET
**************
MY PGP public key is on http://pgp.czech.net
**************
ICQ Pager: 1486884@mirabilis.com
ICQ WWWPager: http://wwp.mirabilis.com/1486884
**************
zpět na index
Date: Sat, 6 Dec 1997 10:37:05 +0100
From: h477 <sirius@icom.cz>
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vase nazory na spamm
Dne 4.12.97, Richard Koza napsal:
>Dulezite je si uvedomit, ze zakaznik muze mit svuj mailbox nejakym
>zpusobem omezen. Dejme tomu, ze mu prijde x reklam o rozsahu, ktery
>mu schranku spolehlive zaplni. A pritom napr. ceka na zpravu, ktera
>diky zaplnenosti nemohla byt dorucena. Dejme tomu pro jeho business
>zivotne dulezitou, resp. mnohem dulezitejsi nez reklamni maily.
Tady bych si dovolil mozna trochu odbocit. Pokud je tady nejaky poskytovatel
pripojeni, muze mi dat rozumne vysvetleni, proc se vetsinou nabizi jako
mailova schranka pouze 1MB /a dalsi rozsireni za priplate X Kc/? V dobe, kdy
HDD SCSI 4.5 GB stoji 12.000,-, mi to pripada trochu neseriozni. Opravdu mi
pripada trochu trapne, kdyz chci poslat svemu klientovi data o velikosti 2MB
a on mi sdeli, ze mu je musim poslat klasickou postou...
Kdo se opravdu boji spammingu? Skutecne zakaznici a nebo spise
poskytovatele, kteri budou muset vice investovat do vybaveni /ale s ohledem
na klesajici ceny hardware ne zase tolik, aby byli nuceni zvysit poplatky/?
Jen tak na okraj - ja jsem pripojen k malemu poskytovateli i-COM a schranku
mam neomezenou - a to povazuji za seriozni a samozrejmou sluzbu.
Dne 4.12.97, Richard Koza napsal:
>Je mozne ze jej to nastve a vasi firmu uz niky neoslovi s poptavkou
>na nejake zbozi, protoze Vas mail nasel mezi NAVYZADANYMI reklamnimi
>maily , ktere mu zaplnili schranku. A dnes uz (az na par vyjimek)
>prevlada nabidka nad poptavkou - proc tedy nezvolit firmu, ktera mne
>neobtezovala a nemam k ni tedy nejaky subjkektivni odpor.
Ale je otazka reklamy, jestli se ten zakaznik o me seriozni firme, ktera
neposila reklamni postu, vubec dozvi... O tom reklama jako takova vlastne
je: nekoho nastvou stupidni slogany v televizni reklame, ktera prerusila
film na ktery se zrovna diva, ale v globalnim meritku to ma uspech...
>podobe poskozeni dobreho jmena firmy, protoze nekomu se to nebudeDne 4.12.97, Richard Koza napsal:
>3) U kazdeho zaslani hromadneho mailu se vystavujete pohrome v
>libit, a da to na vedomi treba i verejne, ze jste mu zaslali spam a
>ze Vas nepovazuje za solidniho. A tato informace se dejme tomu
>rozsiri a vasi firme to neprospeje. SPAM je totiz v celosvetovem
>internetu povazovan za spatny a skodlivy. To proste nezmenite, i kdyz
>muzete mit vlastni nazor.
Hlavne se ale bojim toho, ze se lidem tak trochu vnucuje, ze nevyzadana
posta /nikoliv spam!/ je spatna a ze odesilatel patri na pranyr. Abych
vysvetlil to "nikoliv spam": opravdu nevidim nic zleho na tom, ze si prolezu
cesky internet a kdyz najdu stranky firmy, ktera by mohla mit eventuelni
zajem o me sluzby ci produkty, tak jim zaslu nabidku - samozrejme
nevyzadanou. Pokud se toto zakaze, tak se z internetu stanou trochu lepsi
inzertni noviny a je tady nebezpeci poklesu zajmu firem - velka vyhoda
internetu je prece v jeho akcnosti a ne v pasivnim cekani na reakce
zakazniku /jako v novinove inzerci/. Za spam povazuji, kdyz vezmu databasi
40.000 adres rozeslu na ne reklamu na "vynikajici fritovaci hrnce".
Pokud ale budete, s odpustenim, lidem plest hlavu s nevysvetlenim rozdilu
mezi nevyzadanou obchodni nabidkou a spamem, tak pak je zde skutecne
nebezpeci, ze pokud budu chtit zachovat dobre jmeno firmy, tak nesmim nikomu
poslat nevyzdanou nabidku, abych se nevystavil nebezpeci za oznaceni
"spamer".
preji hezky vikend,
h477
e-mail: sirius@icom.cz
www: http://www.icom.cz/sirius/h477
---------------------------------------------------------------------
virtualni galerie, povidky, basnicky, hudba
---------------------------------------------------------------------
zpět na index
Date: Sat, 6 Dec 1997 10:37:11 +0100
From: h477 sirius@icom.cz
To: antispam-l@antispam.cz
Subject: Re: Ad Vase nazory na spamm
Dne 4.12.97, Richard Koza napsal:
>Navic podle me, i kdyz se stanovi nejaka pravidla (napr. reklamni
>mail musi zacitat v subj "Reklama") tak se najdou jedinci , kteri je
>budou porusovat. A proto je potreba mit na ne nejaky bic. At uz jsou
>to odpojovani domen nebo (a to jepodle mne nejlepsi) nejakou zakonnou
>normu, ktera by pusobila preventivne, tzn. potencialni spammeriby se
>ji bali prekrocit a v pripade prekroceni, by davala sanci takoveho
>spammera postihnout i pravne.
Tvrdit, ze kdyz se stanovi nejaka pravidla, tak ze se stejne najde nekdo,
kdo je bude porusovat, je ponekud absurdni. To potom nema cenu stanovovat
omezenou rychlost jizdy aut, kdyz se stejne najdou taci, kteri to porusi. Od
toho jsou zakony, aby se mohly prestupky trestat. Pravidla bych stanovil
proto, aby reklamni e-maily byly mozne, ale za urcitych podminek - kvuli
ochrane zakaznika.
mejte se fajn a ahoj
h477
e-mail: sirius@icom.cz
www: http://www.icom.cz/sirius/h477
---------------------------------------------------------------------
virtualni galerie, povidky, basnicky, hudba
---------------------------------------------------------------------
zpět na index
|