Živě
o počítačích
a Internetu

Aktualizace:
28. 10. 1998 14:45

Přijďte si pro levný AutoCAD
Přijďte si pro levný AutoCAD

Hledání na Živě
Kategorie
Ekonomika
Grafika
Hardware
Internet
Jedno PC povídalo
Rozhovory
Servis
Sítě a komunikace
Software
Tipy a triky
Události
Veletrh
Windows 98
Windows NT

INECnet... pevné linky 28,8 a 33,6 kbit/s výhodně

Živě
Články za týden
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Nejčtenější články
Soubory
Testy poskytovatelů
Ankety
Autoři
Reklama na Živě
Kontakt na redakci
Hledáme autory!
Statistika přístupů

Přidat aktivní kanál
Přidat zprávy na aktivní plochu

Computer Press
Vltava - prodej knih
Ucho - prodej CD
Travel Press
Titulní strana
Computer
Computer Design
Connect!
GEOinfo

26. 10. 1998 0:00 - Internet
tisk článku
pošli článek e-mailem
Dva největší hudební obchody na Internetu se spojují v jeden

Aktuální články
Jiří Hlavenka: V určitém okamžiku je spojení tou nejlepší cestou k dalšímu růstu; to je známá pravda a v oblasti Internetu se jí řídí až stovka firem ročně. Naposledy tak učinily dva nejznámější obchody s hudebními CD - Music Boulevard (též N2K) a o něco větší a sebevědomější CDNow. Poprvé po řadě případů, kdy jedna firma pohltila druhou, jde o zhruba rovnocené spojení, tedy typický "merger". Firma CDNow vstoupila na burzu až letos, její akcie vylétly na 30 dolarů a spadly na 8, obrat za poslední rok činil 43 mil. USD při ztrátě 37 mil. USD (!); mimochodem, založili ji dvojčata, kteří nyní vlastní 17% firmy. Tržní kapitalizace CDNow je 140 mil. USD. Music Boulevard má tržní kapitalizaci jen 85 mil., na burze je také necelý rok a její akcie také zažili výskok na třicet a pád na pět dolarů; obrat činil 25 mil. USD a ztráta 48 mil. USD (!!). Oba obchody měly v současné době nabídku okolo 300 000 hudebních titulů; po spojení hodlají mít nabídku cca 500 000 titulů - znamená to, že ji budou muset podstatně rozšířit, neboť prostým součtem sortimentu a vytříděním duplicit by k takovémuto nárůstu nedošlo.

Spojení je tedy přirozené - obě firmy si šly dlouhou dobu po krku a obě na tom krvácely: příliš moc i na internetová měřítka. Spojení urychlil vstup knihkupce Amazon.com (obrat 307 mil., ztráta 47 mil., tržní kapitalizace 6 miliard) do oblasti hudby - Amazon je v oblasti považován za giganta s mimořádným jménem a tak není divu, že tváří v tvář takto hrozivému konkurentovi se obě firmy raději udobřily.

Důvod spojení je jasný: ušetřit (plánuje se značné snížení personálu), spojit firmy v jednu, sjednotit marketing a reklamu, vystupovat jednotně vůči dodavatelům (a docílit lepších cen), nemuset se předhánět v cenách.

Živě komentuje: spojení potvrzuje to, co jsem psal již několikrát: na webu není místo pro více obchodníků s velice podobným zbožím. Obě firmy nabízely prakticky totéž, obě rozšiřovaly nabídku stejným tempem, obě se musely předhánět v technických vymoženostech (např. vytváření zakázkových výběrových CD pro zákazníky atd.), oba to stálo příliš mnoho peněz - radost z toho měl samozřejmě zákazník, protože získával CD za ceny, o jakých si v obchodě mohl nechat jen snít, ale obchody byly nad krachem. Mimochodem, je otázkou, kdy se něco podobného začne provádět na českém webu: je už nejvyšší čas, jinak uživatele přestane bavit chodit do českých mravenčích a polofunkčních obchůdků a raději zvolí nákup na webu z USA.

Je ještě nutné poukázat na to,ž e na světě neexistuje jen Amazon a CDNow/N2K. Do světa prodeje knih přes Internet nedávno vstoupilo největší knižní vydavatelství na světě, německý koncern Bertelsmann (u nás mu patří Knižní Klub, ale podobný obchodní koncept aplikuje v řadě dalších zemí). Bertelsmann má oproti Amazon.com nemalé výhody v tom, jak masívní mediální kanály vlastní a jak gigantickou má vlastní produkci; na druhé straně jej na Internetu nikdo nezná. V oblasti CD pak existuje několik dalších prodejců, kteří jsou sice menší než CDNow/N2K, ale ne zanedbatelní - například CDUniverse, Tower Records nebo Virgin.

 
Předplaťte si Computer ještě dnes!

 

Živě si právě čte 315 lidí


Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.0

Copyright Computer Press, 1998 
Technické řešení copyright Altair, 1998