Zákazník: nepřihlášen  
   
Vyhledávání
Rozšířené   Jen české
Vyberte kategorii

Vltava Magazín

Zajímavé čtení zejména,
ale nejen o knihách.
Nyní jsme pro vás zpřístupnili i starší čísla

TOP 10 NA VLTAVĚ
Vytváříme WWW stránky a spravujeme moderní web-site, 3. aktualizované vydání

Computer - Superpředplatné časopisu / navíc min. 11x ročně CD ROM

Tvorba webových stránek pro úplné začátečníky

Mistrovství v Microsoft Visual C++ / + CD ROM

PALM III Pro manažery a fanoušky + CD ROM

PHP - tvorba interaktivních internetových aplikací

ASP Programování aktivních webových stránek

Tvorba internetových aplikací v XML

Microsoft Visual Basic 6.0 Professional Krok za krokem + CD ROM

LINUX - Internet server + CD ROM / druhé upravené vydání


Předplatné časopisů Computer Pressu
Informace o připravovaných knihách CP

APEK

Co je nového na Vltavě??

Na si můžete přečíst co si o Vltavě myslí česká média.

Brněnské impérium dobývá náš trh

Hospodářské noviny 9.3/99

Elektronický obchod se i u nás začíná rozvíjet, byť pomaleji než v západní Evropě, nemluvě samozřejmě o Spojených státech. K tomu, aby se v České republice tento způsob prodeje ujal, je zapotřebí především dobrých manažerů a obchodníků.

Domácí internet je ještě stále příliš malý pro to, aby se stal skutečným místem pro podnikání. Potvrzuje to i cifra pouhých 30 miliónů korun na investice do reklamy v tomto médiu ročně (zatímco částky investované do reklamy v jiných médiích činí desítky miliard). Ale i přesto má už svých několik magnátů i vizionářů, kteří před nějakým časem začali dělat prograsivní věc. Není jich mnoho, spočítal bych je na prstech jedné ruky. Je to Seznam, těžící z velké návštěvnosti a přinášející k nám nové projekty, které jsou ve svém duchu poněkud za trendem doby. Společnost MIA, provozující velmi navštěvovanou Trafiku s téměř veškerým denním tiskem, která se počátkem roku změnila na Portál. A spousta menších společností, přinášejících zajímavé produkty.

Pak zde máme ještě skutečného giganta, provozovatele on-line obchodu Vltava a internetového deníku Živě brněnského Computer Press. Dlouho jsem jej opomíjel, protože nesídlí v Praze a musel jsem odjet do Ameriky, abych se se šéfem této společnosti setkal.

Jiří Hlavenka je legendou české počítačové žurnalistiky. A Computer Press jsou naprosté jedničky v počítačové literatuře. Nezávislé odhady uvádějí 70% podíl na trhu. Ročně uvede na trh sto nových titulů, pro srovnání vydavatelství Grada letos plánuje asi 20 nových, Unis přibližně dělá tak pět, Kopp 10, a tím to končí. V roce 1996 udělali první internetový obchod u nás, i když se tehdy ještě nejmenoval Vltava. Tedy, nejmenoval se nijak. Dnes má Vltava zhruba půlmiliónový obrat měsíčně na knihách, nabízí 50 000 titulů, a nutno přiznat, že žádný obchod u nás nemá větší sortiment. Tuto aplikaci jistě není lehké databázovaně "rozchodit", určitě to jsou už stovky megabajtů dat.

Computer Press dále vydává nejčtenější počítačový časopis u nás, Computer, podle průzkumu trhu má výrazný náskok před titulem Chip. Dalším titulem je Connect!, první a dodnes jediný časopis na trhu věnující se výlučně sítím, komunikacím. Jak uvádí Jiří Hlavenka, "sice se objevili tři konkurenti, ale postupně jeden za druhým zkrachovali. Nemají to s námi lehké". Aby toho nebylo málo, na adrese www.travelguide.cz má Computer Press bezpochyby nejbohatší turistický server u nás, s ověřenými informacemi o asi 2 200 ubytovacích zařízeních, ve kterých jsou navíc schopni jakémukoli zájemci udělat rezervaci.

Mne samozřejmě zaujaly zejména obě hlavní internetové aplikace, Živě a Vltava. Obchod s knihami Vltava je jednoduše úžasný. Zejména neuvěřitelnou šíří sortimentu. Dále zpracováním, anotacemi každé z knih a také spolehlivostí. Živě je jedním z nejčtenějších technických deníků. A je skutečně jako živé, protože nové zprávy z oblastí informačních technologií v něm přibývají mnohokrát za den. Silný autorský tým upozorňuje na nové produkty z oblasti hardwaru i softwaru, na zajímavé adresy, na tipy a triky pro obyčejné uživatele, to vše v příjemném provedení a velmi dobrým stylem. Příspěvky Jiřího Hlavenky jsou kapitolou sama pro sebe.

Tento autor píše jednoduchým, úderným a vtipným americkým stylem, který čtenáře okamžitě uvede do děje a i amatér si hned připadá, že ovládá problematiku, a taky ji pak začne rychle ovládat. Computer Press mi ukázal, že i u nás je možné najít americkou cestu podnikání na internetu. Nemocí společností podnikajících na našem internetu je bezpochyby, že je zakládají specialisté, ale chybějí ekonomicky uvažující lidé, manažeři schopní někoho řídit, dobří obchodníci. To ovšem v případě této společnosti neplatí, a pokud Jiří Hlavenka říká, že chystají mnoho nového, (jako např. integraci on-line obchodu s hudbou Ucho do Vltavy), nezbývá se než těšit.

Marek Prchal

Z denního tisku...

Na internetu se čile obchoduje, obrat jde do miliard dolarů

Elektronické nakupování se provozuje nejvíce ve Spojených státech, u nás ho využívá zatím jen několik tisíc lidí.
Díky rostoucímu objemu elektronického obchodování se z internetu stává prostor pro profitující ekonomické odvětví.

PRAHA/NEW YORK
Ještě před dvěma lety byl internet spíše zdrojem zábavy a poučení, neměl ovšem velký praktický užitek. Dnes se na celosvětové počítačové síti rozvíjí jedno z nejperspektivnějších ekonomických odvětví. Po síti se totiž intenzivně obchoduje. V internetových obchodech si lidé mohou zakoupit jakékoli zboží od potravin a hraček přes knihy či software až po letenku. Stále více obchodních kontaktů mezi firmami se odehrává přes internet a velké peníze se dají vydělat na reklamě umístěné na jednotlivých webových stránkách.V současné době existují tisíce, či spíš desítky tisíc stránek, na nichž lze provádět on-line nákupy. Kupříkladu knížky je možné zakoupit v asi nejznámějším virtuálním obchodě Amazon.com na adrese www.amazon.com nebo také na bookpages.co.uk. Letenky si můžete koupit na www.lufthansa.com, cédéčka na www.fnac.fr, parfumerii na www.perfumemart.com, automobily na www.carpoint.com, francouzské víno na auxvinsdefrance.com atd.

Levně a 24 hodin denně
Proč ale vlastně dávat přednost on-line nákupu před kamennými obchody? Stalo se pravidlem, že takový nákup přijde laciněji. Většina serverů nabízí své zboží s 10-15% slevou proti cenám v běžných obchodech. Odpadají totiž náklady spojené s obvyklými mezičlánky, jako je distribuce a maloobchod. A navíc je nákup v on-line obchodě pohodlnější. Pouhým kliknutím myši se nakupující pohybuje mezi jednotlivými sekcemi obchodu, vkládá zboží do "košíku", zjišťuje průběžně celkovou cenu nákupu. Podobně jednoduchá je platba, která se většinou uskutečňuje pomocí platebních karet. A internetový obchod je navíc přístupný 24 hodin denně.Webové stránky, které se specializují na prodej různých druhů zboží, se již zabydlely také na českém webu. Jen v katalogu Seznam lze pod odkazem "internetové obchody" nalézet asi 160 serverů, které nabízejí knihy, CD-romy a software, ale i potápečskou techniku, vitaminy a třeba kondomy. Podle Ivo Lukačoviče, autora serveru Seznam, u nás ve skutečnosti funguje pouze 30 až 40 on-line obchodů. Těch opravdu dobrých je podle něj jen několik. Lukačovič uvádí knihkupectví Vltava /vltava.cpress.cz/, Český Amazon /obchod.stranky.cz - ten ale nemá s americkým Amazonem nic společného/, iShop /ishop.seznam.cz/ a Shop.CZ /www.shop.cz/.O obratu a zisku českých internetových obchodů se lze podle slov odborníků pouze dohadovat. Daniel Dočekal, autor internetového deníku Svět Namodro, tvrdí, že pokud on-line obchod zaznamená více než 200 objednávek za měsíc, jde o příznivou zprávu. Pravidelně u nás podle něj prostřednictvím internetu nakupuje zatím jen pár stovek lidí. Uživatelů, kteří podle Dočekala něco nakoupili a dostali, co si objednali, je několik tisíc. Upozorňuje, jak jsou české podmínky rozdílné od těch amerických, kde mají internetové obchody stovky tisíc zákazníkůa a objednávek.

Na internetu se točí miliardy dolarů
Jak nedávno napsal americký časopis Time, odhaduje, že objem uskutečněných obchodů v internetových obchodech dosáhne v letošním roce celosvětově 6,1 miliardy dolarů. V roce 2000 by to pak mělo být asi 20 miliard, tedy nárůst proti dnešku o 233 procent. On-line obchody mezi jednotlivými firmami rostou ještě rychleji. Letos by to mělo být přes 15 miliard, v roce 2000 pak asi 175 miliard dolarů. Tato relativně vysoká čísla ovšem omračují o něco méně v porovnání s obecnými ekonomickými ukazateli. Například v USA se elektronický byznys podílí na HDP asi jedním procentem, na celkovém obchodním obratu potom přibližně dvěma procenty.

V internetových obchodech si lidé mohou zakoupit jakékoli zboží od potravin a hraček přes knihy či software až po letenku (…), velké peníze se dají vydělat na reklamě umístěné na jednotlivých webových stránkách.

Odhaduje se, že objem uskutečněných obchodů v internetových obchodech dosáhne v letošním roce celosvětově 6,1 miliardy dolarů. V roce 2000 by to pak mělo být asi 20 miliard.

Markéta Černoušková


Na internetu se čile obchoduje, obrat jde do miliard dolarů

Peníze DNES

Nákupy na internetu mají podle odborníků velkou budoucnost. Koupit si nové auto bez toho, aby si je majitel "osahal" v obchodě, nebo se obléci do zánovního obleku bez zkoušky? Podobné úvahy nejsou úryvky z knihy Julesa Verna, ale virtuální realita v podobě internetových nákupů. Například po zadání adresy www.shopping.cz na příkazové řádce internetového prohlížeče v počítači, zaútočí na člověka bohatá nabídka virtuálních obchodů.

Internetový obchod není nijak zvláštní
Elektronický obchod probíhá následovně. Klient si z obrazovky vybere zboží, a pokud souhlasí s cenou, odešle automaticky vyplněný objednávkový list na adresu prodávajícího. Způsob placení přitom může být trojí. Zákazník zaplatí dobírkou, tedy až po doručení zboží, platební kartou nebo bankovním převodem a posledním způsobem je úhrada složenkou. Dodání vybraného tovaru proběhne za pomoci pošty (ve formě balíku) nebo expresní službou, například DHL. Termíny doručení závisí hodně na prodejcích jednotlivých produktů. Podle Tomáše Čady z centra internetových nákupů, "je všechno otázka pouze dopravy, zboží je však doručeno na adresu zákazníka maximálně do dvou dnů".

K placení na internetu se dá použít i účet v bance. Například majitelé účtů u Expandia banky mohou platit za zboží v největším virtuálním obchodě s knihami - Vltava přímo na internetu. Platba probíhá tak, že klient zboží objedná na obrazovce PC a způsob placení zvolí "převodem z účtu v Expandia bance". Poté se automaticky vyplní platební příkaz, který zákazník potvrdí a odešle. Takto jednoduchý model placení však vyžaduje, aby měly obě strany své účty u Expandia banky. Podle vyjádření Daniely Kolářové z Expandia banky "ovšem může klient Expandia banky platbu za zboží snadno provést po internetu, i pokud má obchodník účet u jiné banky. Rozdíl spočívá pouze v době, v jaké jsou peníze převedeny. Zatímco do jiné banky putují jeden až dva dny, Expandia banka převede peníze do pěti minut."

Riskantní je "jen" placení
Hlavním rizikem nákupů na internetu je zneužití platebních karet. Před uvedením čísla své karty je dobré zjistit, jak má obchodník vyřešenu ochranu údajů proti hackerům, tedy lidem, kteří bez skrupulí zneužijí vše, co jim přijde pod ruku. Obecně se k ochraně pro takový způsob placení využívá přenosový protokol SSL a kódování všech údajů u obchodníka, jež by všechny klienty mělo dostatečně ochránit.K dalším minusům uvedl Tomáš Čada následující: "Kromě rizikového placení kartou a placení poštovného nebo dopravy je nevýhodou i to, že zákazník si zboží nemůže osahat a vidí je pouze na obrazovce." Ovšem jedním dechem dodává: "Velkou výhodou je úspora času, pohodlí, výběr kdykoliv a jakkoliv dlouhý. K výhodám patří i menší ceny zboží než v kamenných obchodech, které jsou odvozeny od kratší distribuční cesty, kdy odpadají různé odměny prostředníkům a zprostředkovatelům. Mezi výhody patří i rychlejší orientace v poskytovaných slevách a "komplexnější" celkový nákup."

Ochrana karet není zadarmo
Zabránit zneužití identifikačního čísla karty může i sám její majitel. Podle vyjádření Daniela Dočekala, guru českého internetu, totiž většina elektronických obchodníků používá takzvané SSL, tedy zabezpečené kryptované spojení. Uživatel by si však předtím, než číslo karty vepíše do kolonky, měl být jistý, že je nesvěřuje někomu v elektronické poště nebo na nezabezpečeném (SSL/Secure) WWW. Jinak se vystavuje riziku, že skrytý hacker číslo "odposlechne" a kartu zneužije. Daniel Dočekal říká: "Přes všechna rizika dennodenně obchodují na světě miliony lidí a utrácejí miliardy dolarů za nákupy v e-komerci. A dennodenně také někdo podvádí s kartami. A to nejen na internetu." Karetní společnosti a banky se proto snaží zavádět nové ochranné bariéry. K nim mohou patřit digitální podpisy, elektronické peněženky nebo bezpečnostní limity, technicky označované MO/PO. Některé ústavy dokonce vydávají karty bez možnosti použít je na elektronické obchodování. A cena této ochrany? Daniel Dočekal říká: "Samozřejmě je vysoká, ale to jen proto, že systém potřebuje komunikační sítě, software, autorizační centra atd. A to vše je velmi drahé."

Co je možné na internetu koupit
Aukce: pořádání aukcí, Adventura: zájezdy, Arbo Ostrava: kancelářské potřeby, CD Plus: hudební nosiče, CK Medea: zájezdy, Com4: počítače a software, CS: počítače a software, Dorling Kindersley: dárky, CD-ROM, DHC: ojeté automobily, Erocomp: kancelářská technika, elektrotechnika a hi-fi, Expandia: bankovnictví, Geodezie Brno: mapy, Grada: knihy, Harvardská burzovní společnost: obchodování s, cennými papíry, Hotel Morava: ubytování, Multiservis: domácnost na splátky, Neuhaus: potraviny, Optimex: francouzská vína, Puzzle Ravensburger: puzzle, Quelle: oblečení, nábytek a elektronika, R.E.N.T.: pronájem aut, Ticketpro: kulturní akce, Vltava: knihy, West2000: autobazar, Wendy.shop: erotika.

Poznámka: *Vybrané internetové prodejny
Pramen: www.shopping.cz

Pavel Daniel


Právo 14. 10. 98
INTERNET CZECHBUS: Cesta Internetem za publicistikou

Sedmá zastávka: Proč a jak kupovat knihy na Internetu
Dospěli jsme na konec naší internetové cesty za publicistikou a zbývá nám seznámit se s možnostmi elektronického nákupu děl z této oblasti lidské aktivity. Chcete-li, můžete si nyní přes Internet koupit prakticky libovolnou knihu z celosvětové knižní produkce. V poslední době se začal slibně rozvíjet i prodej některých knih z produkce české. Jsme zkrátka svědky nástupu tzv. globálního elektronického obchodu, který se v oblasti např. prodeje literárních děl velmi energicky dere kupředu.

Virtualni premiant AMAZON
Základním impulsem pro prodej a koupi knih v globálním měřítku na Internetu byl bezesporu vznik amerického virtuálního knihkupectví AMAZON (http://www.amazon.com), které nabízí knihy z bezkonkurenčního třímiliónového rozsahu titulů až se čtyřicetiprocentní slevou. Pro zákazníky, kteří nemohou nebo nechtějí platit přijímanými platebními kartami, AMAZON umožňuje platit šekem nebo poštovním platebním příkazem. Našinec může prostřednictvím vhodných českých peněžních ústavů tuto cestu použít. AMAZON vám dokonce dovoluje předem složit určitou částku, z které pak budou financovány další vaše nákupy. Samozřejmě, že musíte s cenou knihy hradit i náklady na její doručení. Tak např. za knihu Inside Dynamic HTML, autor Isaacs Scott, za knihu velmi populární u tvůrců WWW stránek (existuje i její český překlad), bychom zaplatili 45 US dolarů a se standardním doručením by nás přišla bez cla na 51 US dolarů.

Vltava, náš průkopník
Na virtuálním knihkupectví Vltava (http://vltava.cpress.cz) bychom tuto knihu pořídili s poštovným a balným v naší měně o něce levněji. V tomto u nás nejstarším elektronickém knihkupectví si můžete objednat zhruba z několika tisíc knižních titulů z nejrůznějších oborů, především však z české odborné literatury, z vybraného sortimentu krásné literatury a ze zahraničních publikací Microsoft Press a O´Reilly. Vltava rychle reaguje na novinky, má jeden z největších sortimentů počítačové literatury a nabízí minimální slevy v rozsahu deseti procent u tuzemské literatury (pět procent u dovozu). Při každé koupi si můžete vybrat jednu knihu ze skupiny knih poskytovaných zdarma. Kupovat lze na dobírku, a přímou platbou předem, přímo po platbě převodem na účet. Významnou novinkou je přímá platba převodem z účtu u banky Expandia. Nedávno spatřilo světlo světa internetové knihkupectví Eliška (http://www.knihy.cz), které může navíc sloužit jako zdroj informací o knihách v ČR. Databází Elišky tvoří údaje z Katalogu skladovaných knih, který spravuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů. Na serveru můžeme získat informace dvojího charakteru: jednak základní informace o knize a o místě, kde ji lze objednat nabo zakoupit, v případě knih nakladatelů, kteří s Eliškou spolupracují, zase kompletní informaci s tím, že si ji pak můžeme objednat přímo a získat tak slevu dvaceti pěti procent.

Amazon i český
Pro přehled produkce v ČR má význam i týdeník NOVÉ KNIHY (http://www.noveknihy.cz). Pravděpodobně jedním z největších internetových obchodů s téměř osmnácti tisíci českými knihami a se širokou nabídkou multimedií je nedávno otevřený WWW server, který si dal slibný název Český Amazon (http://www.obchod.stranky.cz). Patří do skupiny serverů agentury Modré stránky, s. r. o., ve které jsou prozatím známější katalogy WWW stránky (http://www.stranky.cz/wwwstr.html) a Modré stránky (http://www.stranky.cz/modrestr.html). Při nákupu prostřednictvím Internetu je poskytována sleva pět procent. Platby prostřednictvím platebních karet České spořitelny u Českého Amazonu nejsou výjimkou. Tak lze platit i při jiných elektronických obchodech. Např. server firmy Mega Books International, s. r. o. (http://www.megabooks.cz), specializovaný na dovoz a distribuci zahraniční literatury, dovoluje také platit platební kartou České spořitelny. Uživateli je k dispozici seznam odkazů na WWW stránky všech nejvýznamnějších dodavatelů (http://www.megabooks.cz/aca/dodavaca.html). Na nich najde nejnovější katalogy a informace o vydávaných titulech. Na závěr doplňme, že seznamy dalších českých internetových prodejen knih nalezneme např. na katalogových serverech Seznam v části Obsah Komerční záležitosti Obchody a prodejny Knihkupectví (http://www.seznam.cz/Komercni_zalezitosti/Obchody_a_prodejny/Knihkupectvi/) a Atlas v části Obsah Obchod Obchody a prodejny Knihkupectví (http://katalog.atlas.cz/kat.asp?scurrent=275).

Vladimír Vrabec


Ve šlépějích Američanů, ale bez jejich peněz

Skoro všichni internetoví podnikatelé a podnikavci na světě ve svých postupech kopírují Ameriku; významné výjimky se dají spočítat na prstech. Dvouletý náskok je v Internetu stoletím - a nejde o náskok technologický, jako spíše "mentální", jsou to dva roky navíc strávené přemýšlením a vymýšlením, naplněné statisíci zákaznických podnětů. Technologie se dá koupit, toto se musí dohnat - proto známý a zde zmiňovaný Amazon.com má stále pohodový náskok před svým mnohem bohatším soupeřem, BarnesandNoble.com. Kde je Internet, tam se zrodí internetové obchody.
Jen rok po Amazonu se zrodilo první české internetové knihkupectví, později pojmenované Vltava. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, že podnikání v elektronické komerci je něco jako život v módním salónu - co dva měsíce si majitelka odskočí do Paříže a po návratu řekne: všechno špatně, jinak, znovu. Ale salón sám se předělávat nemusí; Vltava ano a zgruntu. Neuvěřitelnou (nebo sebevražednou?) předností jakéhokoli internetového podniku - třeba i časopisu - je to, že výsledky vidíte okamžitě, během dnů. Každý dobrý server má svou analytickou část - tu lze připodobnit k tomu, jako kdyby za každým zákazníkem v obchodě chodila prodavačka zapisovala si: tohle zboží vzal do ruky, vrátil jej (hm, proč?), tady se zastavil, tady jen přeběhl a přitom tu máme atraktivní slevy. U internetových novin zase okamžitě víte, kolikrát byl který jejich článek přečtený (přesněji řečeno - kolikrát koho zlákal titulek k tomu, aby na něj aspoň ukázal kurzorem myší a stiskl tlačítko).
Jeden zákazník nebo jeden čtenář nic neznamená; jakmile jsou jich tisíce, máte dokonalý podklad pro bezchybnou statistiku. A okamžitě můžete předělávat, rozšiřovat, uzavírat, zákazníkovi a čtenáři zametat cestičku. Samozřejmě, znamená to programátorskou práci - na našich obchodech pracují trvale dva až tři programátoři a kdybychom to chtěli dělat úplně špičkově, nestačila by jich možná desítka. Jednou za čas se musí obchod předělat zgruntu a celý - ani ten kabát nelze pořád přešívat a navíc se rychle objevují stále nové základní technologie, které se k provozu těchto obchodů používají.

Rozdíl není jen ve velikosti trhu
Americké internetové obchody už dnes okupují až několik desítek procent ve svých oblastech - přes Internet se prodává asi 15% všech knih, 10% všech CD, možná desítky procent leteckých a cestovních rezervací, několik procent všech počítačů. Znamená to už teď obraty v miliardách dolarů a je to jen začátek - už teď je jasné, že se některé komodity budou záhy prodávat už jen přes Internet, nebo že jejich fyzické nakupování bude tak zřídkavé jako dnes… třeba rukou psaný obchodní dopis.
V Čechách se nikdy nebude nakupovat na Internetu v takových kvantech jako v USA, to je jasné už kvůli velikosti trhu (zhruba 1:50). Ale i tento objem by byl krásný, a příliš to zatím "nehrozí". Hlavním důvodem je totiž neochota našich lidí nakupovat přes zásilkovou službu - a internetový obchod v podstatě vlastně je jen jiný druh zásilkové služby. V USA si lidé poštou či telefonem objednávají nejen knihy a pizzu, ale třeba i automobily; desítky procent zboží putují k zákazníkovi coby zajíc v pytli, dříve než je zákazník viděl. U nás je k zásilkovým službám po službách Jana už to zná, "pravých" ženšenových výtažcích a dalších hrůzách teleshoppingu odpor, který se nejen nám obtížně láme. Jsou ale ještě další důvody proti: zatímní nekvalitní služby České pošty, která často místo balíčků (jejichž doručení odesílatel zaplatí) dodá papírek, a dále téměř neexistence kreditních karet - dobírka opět zásilku zdražuje. Ovšem je zde pro změnu jeden velký důvod pro internetové obchodování právě v zemích, jako je naše - a tím je, překvapivě, malost trhu. Specializované zboží - mohou to být například úzce zaměřené knihy, prodejné ve stovkách výtisků, menšinové hudební žánry - nemá šanci se dostat do průměrného, ba ani do velkého českého obchodu, a specializovaný kamenný krám se uživí v pár městech, jestli vůbec. Běžný obchod s knihami v USA má přímo na krámě 100 000 knižních titulů - náš tři tisíce, protože se mu jich tam víc nevejde. Internet tak udělá nesmírně mnoho pro "zájmy menšin" - a můžeme to sami dobře pozorovat v prodejích na Vltavě nebo Uchu.

Vltava teče právě rok
Jak funguje a prosperuje první české internetové knihkupectví? Nedávno oslavilo rok - a současně také asi 10 000 vyřízených objednávek. Největší zájem je - logicky - o literaturu o počítačích a hlavně o Internetu či programování, protože zde Vltava doslova tahá za ruku: programátor sedí za počítačem, nemůže něco vyřešit, a přitom může od svého stolu jen ťuknout a kniha, která odpověď na jeho trápení (možná) obsahuje, mu za pár dní přijde poštou. V některých specialitkách už Vltava obsluhuje třeba i deset procent trhu - to už jsou skoro ona hrdá americká čísla. Ale poezii jsme myslím neprodali ještě ani jednu.
Jako každá řeka se i Vltava během svého toku (života) proměňuje, a velké změny ji čekají právě od podzimu. Měla by se rychle stát také magazínem o knihách - dobře psaným, objektivním a otevřeným, jak je na Internetu zvykem. Rovněž bude sloučena s hudební prodejnou Ucho do jednoho celku - znalci namítnou, že úplně totéž už udělal Amazon, ale ve skutečnosti na to přišel kolega, který v životě Amazon neviděl (věřte nebo ne).
Ukazuje se, že je obtížné prosazovat a udržovat vedle sebe více separátních obchodů, a rovněž je zajímavé, že díky sloučení budou mít oba obchody jediný "košík", jediné poštovné a jediné balné. Výhrady vůči investicím do poštovného a balného - byť je to pár korun - jsou totiž na českém Internetu nesmírně časté, zákazník má pocit, že platí něco, co jinde nemusí (to je pravda, ale stráví dvě hodiny cestou do krámu a zpět - hodnota času jaksi v mysli našich lidí zatím nefunguje jako jiný ekvivalent peněz). Velkým krokem dopředu je také nově zřízené propojení Vltavy s již známou elektronickou Expandia Bankou. Sledovat, jak si oba servery povídají ("Hele, mám tady zákazníka, chce něco za dva tisíce - má vůbec na to?" "Ale jo, něco by se našlo" "Tak fajn, já se ho zeptám, aby to odklepl a ty mě šoupni ty prachy" "Tak dobrý, že jsi to ty, Vltavo, ahoj") je jeden ze zážitků digitálního věku.

Jiří Hlavenka


Starší čísla Vltava magazínu
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

  © 1999 Computer Press.