Většina spammerů si aktivně nepřeje, aby jejich oběti s nimi mohly komunikovat - jistě tuší, že by nic příjemného na srdci neměly. Proto také většina spammerů používá falešné či jinak nefunkční zpáteční adresy, a stejně tak se snaží maskovat i ty části doručených zpráv, které vypovídají o skutečném odesilateli (příslušné položky v hlavičkách zpráv).
Existují však i takové případy, kdy subjekty provozující spamming přeci jen mají jistou míru soudnosti, neuchylují se k všelijakým trikům na skrytí své skutečné identity, a příjemcům svých spammů dávají šanci "říci dost". V některých spammech proto najdete návod na to, jak spammerovi sdělit že si nepřejete nic dalšího dostávat, resp. jak se vyřadit z jeho distribučních seznamů.
Konkrétní forma může být velmi různá, od nejjednodušší možnosti vrátit zprávu beze změny na původní adresy až po dosti komplikované a náročné způsoby "odhlášení".
Příklad relevantního úryvku takovéto zprávy ukazuje obrázek:
Uživatelé jistě mohou namítat, že takovéto odhlašování není řešením problému - proč by se měli sami explicitně odhlašovat z něčeho, do čeho se sami nezpojili? Proč by měli reagovat na aktivity, které sami neiniciovali? Nejde vlastně o nepřímý souhlas s aktivitami konkrétního spammera?
Ať už je odpověď každého postiženého jakákoli, faktem je, že mechanismus odhlašování je určitou formou obrany .....
Pozor ale na jeden dosti častý trik spammerů - jejich návod na odhlášení může být také pastí na důvěřivého uživatele, který spammerovi pošle žádost o "odhlášení" ze své skutečné adresy, a tím mu dodá svůj osobní údaj který spammer předtím vůbec neměl (například proto, že spam byl zaslán do konference a rozeslán podle seznamu, který má k dispozici jen správce konference)! Nabídku na odhlášení lze tedy také zneužít, a v praxi neexistuje jednoznačný návod, jak hrozbu zneužití předem rozpoznat. Někteří uživatelé pesimistického založení proto možnosti odhlášení raději nevyužívají vůbec, a nevyžádaným zásilkám se brání jiným způsobem.
|