Logo archivu

Softwarové noviny
č. 8/97

zpet na domovskou stranku
titulni strana
obsah
predchozi cast
nasledujici cast
Saga rodů LAN a WAN
Myšlenka Intranetu
titulni strana obsah
predchozi dil nasledujici dil

Všeobecný nástup Internetu, životaschopnost technologií TCP/IP a úspěch služeb vyvinutých pro prostředí Internetu se zajímavým způsobem projevily i v oblasti, do které Internet původně nezasahoval. Jde o privátní sítě nejrůznějších subjektů, které si v těchto sítích provozují velmi různorodou směs aplikací určených pro podporu vlastního fungování - například všelijaké administrativní agendy, účetní systémy, skladové hospodářství, plánovací programy, evidence písemností apod., obecně pak nejrůznější interní informační systémy. Pokud se takovéto sítě připojily k Internetu, pak jej chápaly spíše jako "externí" záležitost, určenou ke komunikaci s externími subjekty, pro získávání informací o těchto externích subjektech a poskytování vlastních informací těmto externím subjektům, zatímco pro vlastní fungování (provozování interních informačních systémů) nadále sloužily původní specifické technologie.

Časem se ale ukázalo, že tyto "interní" technologie, mnohdy zcela specifické a doslova "šité na míru" konkrétnímu provozujícímu subjektu, jsou zbytečně drahé, složité, těžkopádné a náročné na používání, alespoň ve srovnání s technologiemi, které se používají v Internetu. Naproti tomu technologie, vyvinuté v prostředí Internetu, jsou obecně cenově příznivější (protože mají výrazně větší odbyt), jsou poměrně dobře standardizovány (protože výrobci sami a ve vlastním zájmu dodržují standardy Internetu), a na trhu jsou dostupné v široké nabídce a v mnoha různých provedeních, která si navzájem dobře rozumí. Zcela zákonitě se proto musela objevit myšlenka nasadit tyto technologie, pocházející z "vnějšího" světa Internetu (a s nimi související služby), i v rámci privátních sítí, pro potřeby vlastního (interního) fungování příslušného subjektu. Typickým příkladem může být nasazení služby World Wide Web i pro zpřístupnění interních informací interním uživatelům, na interním WWW serveru, který pro externí uživatele nemusí být vůbec přístupný.

Řešením, která takto vznikla, se ne nadarmo říká Intranety. Ekonomicko-technické zdůvodnění, které jsme si právě naznačili, však není zdaleka jediné možné, celá myšlenka Intranetů má totiž i zajímavý "lidský" aspekt. Interní informační systémy, původně řešené jinými technologiemi než internetovými, se ve své podstatě zabývají prací s informacemi. Stejně tak se prací s informacemi zabývají i služby Internetu, včetně oblíbeného Web-u. Proč by ale uživatelé měli s informacemi pracovat různými způsoby a s pomocí různých nástrojů podle toho, zda se tyto informace týkají fungování jejich vlastního podniku (firmy, instituce apod.), nebo nějakého externího subjektu?


Tento článek může být volně šířen, pokud se tak děje pro studijní účely, na nevýdělečném základě a se zachováním tohoto dovětku. Podrobnosti hledejte zde, resp. na adrese http://archiv.czech.net/copyleft.htm