PRESS CENTRUM

Přidat/aktualizovat adresu
Hlavní katalog

Inzerce zde
Kontakty
O nás
Reference
Napsali o nás
Tiskové zprávy

Neplatiči
Napište nám!
 

 
Zavolejte do klubu!
Pro všechny naše čtenáře jsme připravili novinku v podobě Klubu Modrých a WWW stránek. Společně s téměř 40 partnery získáte členstvím spoustu výhod a slev například při přiipojení na internet, koupi počítače apod. Informace zde...
Zaregistrujte se
Chcete mít přehled o novinkách na našich serverech? Čekáte na nové informace na našich stránkách? Stačí, když vyplníte formulář a pravidelně vám budeme zasílat vyžádané informace.
Mám zájem o ...
- zaslání aktuálního katalogu
- předplatné dalších vydání
Zavolejte nám!
Nevíte si rady, máte jakýkoliv dotaz? WWW STRÁNKY
jsou tu pro vás!
tel.: (02) 6126 2442
Ikona pro Vás!
Pokud vám naše stránky pomohly najít hledanou firmu či informaci, budeme velmi rádi když na nás upozorníte ...!
Počítačové Fórum ´99
Pod záštitou II. ročníku kampaně Březen - měsíc Internetu se uskuteční ve dnech 15. - 18.3. první ročník veletrhu informačních technologií na internetu Počítačové Fórum '99
APO
Jako člen Asociace poskytovatelů obsahu sítě internet (http://www.apo.cz) vás srdečně zveme na domovské stránky APO. Stanete se i vy členem APO?
Reklama
Nejen na našich webech WWW STRÁNKY, MODRÉ STRÁNKY a ČESKÝ AMAZON, ale i na zajímavých serverech interSEIF či Unie vydavatelů si u nás můžete objednat reklamu. Seznamte se v případě zájmu s aktualním ceníkem reklamy.


iDNES Český Amazon


Hledej :
  Tip: klíčová slova pište s diakritikou ...
Nové adresy ~ Aktuálně ~ Víte, že... ~ Články
 
 

Kolik je nás na síti?

V rámci akce "Březen - měsíc Internetu" se uskutečnil v roce 1999 unikátní projekt zaměřený na určení počtu uživatelů českého Internetu. Projekt připravila společnost Acron Commmunications ve spolupráci s týdeníkem Profit. Jeho základní myšlenkou bylo monitorování návštěvnosti vybraného reprezentativního vzorku serverů a následného zpracování získaných dat.

Kdo tu všechno byl?

V našem výzkumu chápeme český Internet jako skupinu serverů, které jsou výhradně zaměřeny na českého uživatele Internetu, tj. servery publikující v češtině. Z této množiny serverů jsme vybrali reprezentativní vzorek, který byl tvořen 27 nejnavštěvovanějšími servery. Nebyl v ní však například mujweb.cz, který má sice vysokou návštěvnost, ale obsahuje mnoho stránek v angličtině včetně erotických, tudíž spektrum jeho návštěvníků nelze považovat za české. Základem úspěchu projektu byl okamžik, kdy se podařilo získat spolupráci nejnavštěvovanějších serverů českého Internetu.

Konkrétně to byly:

mobil.cz, profit.cz, brezen.cz, seznam.cz, novinky.cz, pes.eunet.cz, svet.namodro.cz, trafika.cz, zmije.cz, stranky.cz, idnes.cz, zive.cpress.cz, annonce.cz, ceskenoviny.cz, auto.cz, finance.cz, mapy.cz, post.cz, profese.cz, reality.cz, grafika.cz, blisty.internet.cz, seznamka.cz, atlas.cz, katalog.stranky.cz, obchod.stranky.cz, modre.stranky.cz

Princip

Projekt byl založen na centrálním monitorování návštěvnosti hlavních stránek vybraných serverů. Systém umožňuje identifikovat jednotlivé instalace prohlížečů (profily uživatelů) pomocí tzv. cookies. Je nutné říci, že systém nemá 100% identifikační účinnost, proto rozlišujeme tzv. identifikované a neidentifikované přístupy, což jsou přístupy, při nichž se uživatel prokázal, resp. neprokázal dříve přidělenou "visačkou" (unikátní kód přidělený pomocí cookies). Ve výsledcích se dočtete, jak je možné využít dělení přístupů na identifikované a neidentifikované přístupy k lepší aproximaci celkového počtu uživatelů.

Výsledky

Jak postupovat u uživatelů neakceptující cookies? Dokážeme měřit aktivitu (počet přístupů), jak u lidí akceptujících cookies, tak i u lidí neakceptujících cookies, tj. přístupy dělíme na identifikované, resp. neidentifikované. U identifikovaných přístupů známe počet uživatelů, kteří se na nich podíleli. Pokud budeme předpokládat stejnou aktivitu i u neidentifikovaných přístupů, dokážeme spočítat počet lidí neakceptujících cookies.
Tímto způsobem jsem se vypořádali s akceptováním, resp. neakceptováním cookies.

Celkový počet identifikovaných uživatelů: 478 475
Celkový počet přístupů (shlédnutých stran): 8 928 555

- identifikovaných: 7 911 571........88,6 %
- neidentifikovaných: 1 016 984........11,4 %



Jak je možné vidět na grafu, počet uživatelů s delším časovým obdobím stále rostl a nejevil známky konvergence, tj. nepřibližoval se k maximu, k celkovému počtu uživatelů. Dostáváme se k nepříjemnému faktu, že podstatná většina uživatelů přistupuje na český web velmi zřídka. Pouze 11-12% všech uživatelů přistoupilo na český web v každém týdnu. Výsledná data také naznačují, že s prodloužením období, po které by byl prováděn průzkum, by se počet uživatelů nezanedbatelně zvýšil.

Týdenní průměr počtu uživatelů:.... 197 896
Denní průměr (pracovní den):.... 73 687
Denní průměr (o víkendu):.... 24 780
Počet uživatelů přistupující každý týden:.... 58 638

Nedostatky

Uživatelé Internetu používající pouze e-mail, náš průzkum vůbec nezapočítává a ani nemůže. Lze to považovat za nedostatek, ale na druhou stranu to odpovídá zadání projektu. Snažili jsme se spočítat počet uživatelů českého webu, kam uživatelé pouze s e-mailem, podle našeho názoru, nepatří. Monitorovací systém je založen na umístění transparentního mikroobrázku na monitorované stránky. V případě, že uživatel nestahuje obrázky, není možné zaznamenat jeho přístup na stránku. Nejsme tedy schopni tuto množinu uživatelů identifikovat. Osobně se domnívám, že takových uživatelů je méně než 5% všech uživatelů.

IP versus uživatelé

Velmi zajímavé je srovnání uživatelů s příslušnými IP adresami. Vyskytují se dva případy:

  • uživatel přistupuje z více IP adres, např. dynamicky přidělované IP při dial-up připojení, v tomto případě je počet skutečných návštěvníků menší než počet IP adres
  • více uživatelů se prokazuje shodnou IP adresou, např. cache, firewall systémy


Zkusme tedy například zjistit, kolik uživatelů se "shovává" za jednotlivými IP adresami. Člověk znalý situace v českém Internetu, by asi nezaváhal při tipování "největší" IP adresy. Jde o transparentní cache v síti TEN-34, která odděluje akademické sítě od komerčních. Cache se prokazuje více IP adresami, jak je vidět v následující tabulce:

IP Počet "shovaných" uživatelů
c-engine4.ten34.ces.net 35 972
c-engine2.ten34.ces.net 19 490
c-engine1.ten34.ces.net 16 479
c-engine5.ten34.ces.net 6 038
Celkem 77 979


Z výsledků vyplývá, že celkový počet zaznamenaných IP adres se pohybuje okolo 100 000, zatímco počet uživatelů přesahuje číslo 500 000.

Technické informace

Uživatelé s prohlížečem MSIE 3.x (76 831 uživatelů) nám chtě-nechtě poskytli informace o nastavení jejich OS - konkrétně maximální počet barev a rozlišení monitoru. Mile nás potěšila velikost vzorku, ale je třeba mít na paměti, že uživatelé s prohlížečem MSIE 3.x nemusí být reprezentativním vzorkem hardwarového vybavení uživatelů, tj. uživatel s nově zakoupeným PC si pravděpodobně nainstaluje nejnovější verzi WWW prohlížeče.

Závěr

Velikost i zpracování projektu podle našeho názoru svědčí o korektnosti průzkumu. Prezentované výsledky určitým způsobem charakterizují český Internet, zvláště pak při chápání českého Internetu jako nového informačního/reklamního média. Do budoucna se těšíme na BMI - 2000, kdy provedeme shodný průzkum a budeme moci určit základní charakteristiky vývoje českého Internetu.

Jiří Holubec

Acron Communications





Další informace:
Acron Cummunications
Vlastina 888
161 00 Praha 6
tel.: (02) 301 89 88
fax: (02) 301 72 76
e-mail: acron@communications.cz
WWW:http://www.communications.cz









 

(c)1998 Agentura Modré stránky s.r.o.